Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 aug, 2022 22:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
De KLM Convair 440 is af (eindfoto's: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 7#p1057474), dus ik ga weer aan een nieuw project beginnen. Deze keer eentje die al heel lang op mijn verlanglijstje staat: de Lockheed L-1011 Tristar. Zoals wellicht bekend ben ik een groot liefhebber van Tri-jets en de meeste heb ik inmiddels gemaakt, met uitzondering van de L-1011. De laatste Tristar die we op het forum gezien hebben was de duo van SpeedAs (de we helaas sinds media 2020 niet meer gezien hebben) in 2017 en toen wilde ik de L-1011 eigenlijk al gaan maken. Net zoals bij de DC-10 hebben de meeste liveries echter een metaalkleurige onderkant en motoren en ik heb niet zo'n zin om hier weer 70 uur aan te besteden (zoals bij mijn DC-10 van KLM van een paar jaar geleden). Ik ben dus op zoek gegaan naar een relatief gemakkelijke livery. En jawel ik heb er één gevonden; bij de livery van Air Atlanta (specifiek de TF-ABV) is de fuselage helemaal wit, alsmede de motoren. Saai? Misschien, maar mooi wit is niet lelijk :lol: en bovendien zijn de vleugels al een uitdaging genoeg, aangezien de flaps metaalkleurig zijn, met alle grillige vormen van dien.

Dit gaat hem dus worden:
photo 552684
Bron: Wikimedia Commons

Het L-1011 project werd gelanceerd in maart 1968 (eerste vlucht in November 1970) en bracht een nieuwe standaard voor wat betreft technologie en veiligheid voor wide-body jetliners. De L-1011 was de enige Jet van Lockheed en werd ontworpen op basis van een aanvraag van American Airlines voor een grote capaciteit, medium-range toestel. Het werd tevens het laatste civiele luchtvaart toestel van Lockheed. Het succes van het toestel werd belemmerd door een op dat moment hoge inflatie, maar vooral de concurrentie van de Douglas DC-10. Daarnaast was het failliet van de fabrikant Rolls-Royce van de enige motoroptie (de RB-12) een grote klap. Een geld injectie van de Britse en Amerikaanse overheden redde uiteindelijk Roll-Royce en daarmee ook het L-1011, maar de schade was toen al te groot. Meer dan 250 toestellen zijn er niet van gebouwd (tegen meer dan 440 van de DC-10, wat ook voor Douglas geen succes betekende). De L-1011 was echter zeker een technisch hoogstaand, veilig en prima capabel vliegtuig.

De kit is wederom de van Authentic Airliners. Er zijn ook injection molded kits beschikbaar, maar net zoals bij de DC-10 is de kit van Authentic Airliners veruit de meest accurate.
photo 552685

De decals zijn van 26decals en de cockpit en raamdecals van Authentic Airliner decals. Daarnaast heb ik nog een detail setje van Nazca.
photo 552686

photo 552688

Enfin, ik ben inmiddels al ook aan het model begonnen, maar heb er nog niet heel veel aan gedaan. De onderdelen zijn schoongemaakt met ammoniak en van het overtollige resin ontdaan. Wel heb ik de middelste motor en verticale stabilo gelijmd en opgevuld met plamuur.
photo 552687

Wordt in ieder geval zeker vervolgd!

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2494
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prachtig! Een Tristar blijft een bijzonder aangezicht. Helaas zien we ze niet meer :cry:

De AA kit zal vast prima in elkaar gaan. Het kleurenschema is niet onaardig, maar iets creatiever had je wel mogen zijn, zonder dat je meteen een aluminium buik moet spuiten :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het geeft niet hoor, dan bou ik die nog wel eens 8) Succes in ieder geval. Ik kijk graag even mee.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Buddy Build "Stalins vuist: de USSR van 1922 tot 1953": Supermarine Spitfire Mk.IXe VVS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
Haha, het ging mij meer om te motoren dan de buik :p. Die zijn altijd lastig mooi te krijgen met die verschillende metaalkleuren. Maar inderdaad, de TriStar is een prachtig vliegtuig en er zijn er vele mooie(re) liveries voor.

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Ben benieuwd naar deze. Heb zelf alle 3-motorige toestellen (md-11, dc-10, L1011, B727) in schaal 1/200 Hasegawa.
Maar een beetje afkijken bij hun grotere broertje (1/144) kan geen kwaad :wink:
Succes ermee :brouw:

@fokkerfan: Zitten wel een paar hele mooie liveries tussen. Ik ga eens zoeken naar een geschikte 1/200. Denk zelf dat het Delta gaat worden.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
subbuster schreef:
Ben benieuwd naar deze. Heb zelf alle 3-motorige toestellen (md-11, dc-10, L1011, B727) in schaal 1/200 Hasegawa.
Alle Amerikaanse 3-motorige toestellen dan tenminste ;). De Soviets hadden ook nog de Tu-154, Yak-40 en Yak-42 en de Britten de Trident. Ik vrees echter dat van die Tri-jets geen versies in 1/200 zijn... Maar ik kijk zeker uit naar jouw TriStar bouw. Saudia heeft ook een mooie livery vind ik.

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 556
Woonplaats: Belgie
Deze ga ik zeker volgen.

Naast de DC-10 en MD-11 een van de mooiste toestellen die ooit gebouwd zijn.

Bovendien een mooi weetje... de toiletten achteraan in het toestel stonden in een boog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13384
Woonplaats: Haarlem
Tot een hele tijd geleden (jaar of 12 denk ik wel?) stond er een Tristar geparkeerd op Schiphol waar je naar verluidt paddenstoelen uit de cabine kon plukken. Toen ik een op een middag op het panoramaterras stond werd het toestel in de verte voorbij gesleept en is het later die dag vertrokken. Pas thuis besefte ik dat ik een L-1011 op de foto had staan, en geen DC-10.
Afbeelding

De livery die je gekozen hebt is misschien niet de meest spannende, maar aangezien je een model toch vaak vanuit vogel-perspectief ziet gaan de vleugels het model vast voldoende te bekijken geven. En jou kennende zal er ook wel een veegje viezigheid komen hier en daar 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2494
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
TheFlyingDutchman schreef:
Pas thuis besefte ik dat ik een L-1011 op de foto had staan, en geen DC-10.


Ga je schamen :lol: Gelukkig maakt ie niet een model van het vliegtuig op de foto. Als ik me niet vergis heeft dit kist een hele tijd op Schiphol gestaan, omdat die niet de lucht in kon i.v.m. een afgebroken start en de maatschappij er geen geld voor had om 'm te fixen en later geen geld voor de "parkeerkosten". De Tristar werd ingezet voor vluchten naar Curacao door een obscure maatschappij. Ik weet niet meer of dat DCA of Air Holland was.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Buddy Build "Stalins vuist: de USSR van 1922 tot 1953": Supermarine Spitfire Mk.IXe VVS


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2022 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 738
Woonplaats: Oosterhout
Hier ook even een kleine update om aan te geven dat ik de Tristar niet vergeten ben.

De motoren zijn gelijmd en geschuurd. Dit ging eigenlijk zonder al teveel problemen.
photo 556821

De centrale intake in voldoende geschuurd, dus kan samen met de exhaust aan de fuselage gelijmd worden. De fit is....niet heel best.
photo 556820

Dus een hoop plamuur en schuurwerk nodig.
photo 556819

Wordt vervolgd!

_________________
Lopende projecten:
KLAAR! Authentic Airliners 1:144 DH-106 Comet 4C Mexicana

Authentic Airliners 1:144 Lockheed L-1011 Air Atlanta
Eastern Express 1:144 Airbus A220-100 (CS100) Swiss
F-RSIN 1:144 Dassault Falcon 20 Pan Am


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2022 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 216
Matig zeg! Meestal is AA toch best wel goed? Is het deel onder de motor dan de breed of de romp eronder juist te smal?

Succes met corrigeren!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines
Zvezda 1:144 Boeing 787-9 KLM '100 Years'
Naval Models 1:350 Zr. Ms. Walrus

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement