Kit Reviews

Use the kit reviews to check if the kit you have your eye on is worth it! And, anyone can leave reviews for a kit, so don't forget to contribute back.

Home Add review
Find kits using the search form - all fields are optional.

Latest reviews

ICM - Montgomery's Staff (figures)

Montgomery’s Staff (figuren)
Eerste impressie
ModelFan

ICM
35617
Schaal 1/35
Spuitgiet model.
Prijs euro 13,00

Bij mijn beschrijving van de ICM Mercedes Tourenwagen van Prins Bernhard, gaf ik het al aan dat deze set eraan zat te komen en ik erg benieuwd was of het ook inderdaad Prins Bernhard zou zijn, daarover later meer.
Bij deze figuren set is de centrale figuur de Engelse veldmaarschalk Montgomery.
Veldmaarschalk Bernard Law Montgomery was een van de meest prominente en succesvolle Britse commandanten van de Tweede Wereldoorlog. Zijn militaire carrière begon in de Eerste Wereldoorlog, waar hij ernstige verwondingen opliep, maar bleef dienen als stafofficier. Tijdens het interbellum bekleedde Montgomery verschillende functies en vlak voor de Tweede Wereldoorlog werd hij benoemd tot commandant van de 3rd Division van de British Expeditionary Force in Frankrijk. In de herfst van 1942 werd hij de bevelhebber van de Britse troepen in Noord-Afrika en behaalde later de overwinning op de beroemde "Desert Fox", de Duitse veldmaarschalk Rommel. In december 1943 werd Montgomery benoemd tot commandant van de 21st Army Group en de algemene commandant van de geallieerde grondtroepen in Europa, waarbij hij ook deelnam aan de planning van Operatie Overlord. In de herfst van 1944 werd hij bevorderd tot veldmaarschalk. Montgomery, ook wel bekend als 'Monty', stond hoog aangeschreven vanwege zijn bescheidenheid in het persoonlijke leven en de communicatie met soldaten. Ze waardeerden zijn bescheidenheid in het dagelijks leven en de communicatie, en werd terecht 'generaal - Spartaans' genoemd. Toch was hij ook controversieel niettemin was hij een van de grootste geallieerde generaals tijdens de oorlog, die de grotendeels dienstplichtige geallieerde legers naar de overwinning leidde, terwijl hij zich bewust was van de noodzaak van een zo klein mogelijk aantal slachtoffers.

Deze set bootst in grote lijnen een beroemde oorlogsfoto na van Montgomery, luitenant-generaal Brian Horrocks en Prins Bernhardt die zich over een kaartbord buigen tijdens de voorbereidingen voor Operatie Market Garden-campagne eind 1944. De set is in dit geval uitgebreid met een radio operator en op de achtergrond de radio wagen of misschien wel Montgomerys Leyland Retriever dat is niet goed zichtbaar.
De algehele verpakking is typerend voor ICM, de topcover met de afbeelding in kleur en een stevige open klappende doos met alles in één plastic zak. Er zijn 31 onderdelen voor het samenstellen van de vier figuren allen aan een frame. Het frame is in vieren gedeeld en elke hoek beval alle onderdelen voor een figuur. Het hoofd van Montgomery is uit een stuk met baret, en je zult die zorgvuldig moeten schilderen. De figuren zitten erg goed in elkaar, hoewel de tweedelige officierspetten wel wat bijgesneden moesten worden. Houd er rekening mee dat er geen leidende elementen (pinnetjes) op die onderdelen zijn, dus je zult uiterst secuur moeten zijn bij het monteren ervan. In zijn algemeenheid zien de figuren er prima gebeeldhouwd uit met veel details. Persoonlijk ben ik va mening dat de figuren niet goed lijken. Montgomery haal je eruit door zijn specifieke dragen van zijn baret en de snor. Horrocks had zeker geen snor en helaas het is geen Prins Bernhard geworden als we uit moeten gaan van de originele foto Bernhard was een vier sterren generaal en deze figuur is een majoor en lijkt ook niet. ICM heeft hiervan, behalve Montgomery, een vrije vertaling van gemaakt. Jammer, met de Mercedes van de prins had een mooi diorama kunnen worden. Overigens maak ik graag de opmerking dat het onwaarschijnlijk moeilijk is om in schaal 1/35 gezichten te laten lijken, toch ben ik onder indruk van de kwaliteit van deze figurenset en beveel hem graag aan. Wil je voor een diorama gaan dan zou ik even wachten op de Leyland Retriever die ICM gaat uitbrengen.

Elke figuur heeft opliggende details om rang- en regimentsinsignes weer te geven, terwijl de officieren allemaal medaillelintbalken hebben. Je moet ze dus met de hand schilderen, wat erg lastig is gezien de grote - het zou leuk zijn geweest van ICM om een klein stickervel bij te voegen. Ook inbegrepen in de kleurengids is een landkaart op schaal om uit te knippen en toe te voegen aan het plastic kaartbord, hoewel de kaart te groot is voor het bord, dat te klein lijkt in vergelijking met zowel de boxart, en het instructieblad even als de foto. Een los blad helpt u bij het samenstellen van de figuren.

Conclusie
Een hele leuke en attractieve figuren set van ICM. ICM gebruikte een historische achtergrond (de foto) als voorbeeld en heeft er een eigen draai aan gegeven. Prima, al had ik graag onze prins gezien.
De kwaliteit van de figuren is uitstekend. Ik ben zelfs al een recensie tegengekomen die vond dat ICM veruit de beste figuren op de markt brengt. Ik kan die vergelijking nog niet maken.
De set geeft ICM zeker mogelijkheden om de houding van de figuren aan te passen en ons te voorzien van nog veel meer moois.
Ik ga toch een poging doen om een Prins Bernhard te knutselen voor een diorama met de ICM Mercedes. Met een duffelcoat, die de rangonderscheidingstekens en badges verbergt en een bril (van koperdraad) moet ik een eind komen.
Voor de liefhebber een aanrader.

Met dank aan ICM voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Litaki - Litaki

De Soko J-22 Orao (Servisch: Oрао, letterlijk 'adelaar') is een Joegoslavisch tweemotorig, subsonisch grondaanvals- en luchtverkenningsvliegtuig. Het werd ontwikkeld en gebouwd in samenwerking door SOKO in Joegoslavië en door Avioane Craiova in buurland Roemenië, in de laatste bekend als de IAR-93 Vultur.

De Orao was ontworpen om te functioneren als een eenpersoonsversie voor hoofdaanvallen of als een gevechtsklare versie met twee piloten, waarbij de laatste voornamelijk bedoeld was voor geavanceerde vlieg- en wapentrainingstaken. Het werd in de jaren 1970 ontwikkeld als een gezamenlijk Joegoslavisch-Roemeens project, bekend als YuRom. Vroege ambities om een supersonisch gevechtsvliegtuig te produceren werden gedwarsboomd door de onwil van Groot-Brittannië om toe te staan dat de gewenste motor in licentie werd geproduceerd in Oost-Europa. Verdere problemen bij het monteren van een naverbrander op de oudere Rolls-Royce Viper belemmerden ook de ontwikkeling en de prestaties van vroege versies.

Het vliegtuig vloog voor het eerst in november 1974 en zou de luchtmachten van zowel Roemenië als Joegoslavië uitrusten, evenals verschillende opvolgers van Joegoslavië. Op 22 november 1984 werd de Orao het eerste door Joegoslavië ontworpen vliegtuig dat Mach 1 overschreed, zij het tijdens een ondiepe duik. In de jaren 90 kwam het type in actie tijdens de Joegoslavische oorlogen, waarbij het meestal grondaanvalsmissies uitvoerde tegen afgescheiden militaire facties zoals het Kosovo Bevrijdingsleger (KLA). Vanaf juli 2019 is de Servische luchtmacht en luchtverdediging de enige entiteit die het type nog in dienst heeft.
De J-22 Orao is een tweemotorig gevechtsvliegtuig dat is ontworpen voor het uitvoeren van close air support (CAS), grondaanvals- en tactische verkenningsmissies, en beschikte ook over een beperkte luchtverdedigingscapaciteit. De tweezits versie, de NJ-22, werd voornamelijk gebruikt voor verschillende trainingsdoeleinden, waaronder de geavanceerde vlieg- en wapentrainingsprogramma's, maar kon ook worden gebruikt voor gevechtsmissies.

De Orao werd uitgerust met standaard communicatie- en navigatieapparatuur, de laatste inclusief een door Honeywell gebouwd SGP500 twin-gyroscoop navigatiesysteem. Het bevatte een vuurleidings- en wapenbeheersysteem dat gebruik maakte van het door Thomson-CSF gebouwde VE-120T head-up display (HUD) (dat het originele Ferranti ISIS D-282 gyrovizier verving). Op het gebied van defensieve sensoren en systemen was het uitgerust met een Iskra SO-1 radarwaarschuwingsontvanger (RWR) en voorziening voor maximaal drie chaff/flare-dispensers, evenals een P10-65-13 passieve stoorzenderpod. Optioneel kunnen nog meer pods worden gemonteerd, waaronder een optische/infrarood verkenningspod of een optische verkennings-/stoorzenderpod.

In de jaren 90 waren verschillende upgradeprogramma's voor de J-22 voorgesteld; Naar verluidt zouden dergelijke inspanningen gericht zijn geweest op de avionica van het vliegtuig. Dergelijke ambities werden echter zwaar ondermijnd door de ontmanteling van de Mostar-fabriek in Bosnië-Hercegovina tijdens de Joegoslavische oorlogen en de Roemeense Revolutie. Aan het einde van 2010 lanceerde Servië een groot moderniseringsprogramma waarbij zowel de J-22- als NJ-22-vloten betrokken waren. Onofficieel aangeduid als Orao 2.0, omvatte dit werk de installatie van nieuwe navigatie- en richtsystemen, waaronder Safran's Sigma 95 traagheidsnavigatiesysteem, een missiecomputer en multifunctionele displays in de achterste cockpit van de NJ-22 die, samen met nieuwe bewapening, bedoeld is om het type effectiever te maken in grondaanvalsmissies. Een meer omvattende tweede fase is het bereiken van de "volledige digitalisering" van de cockpit van het vliegtuig.
De eerste eenheid van de Joegoslavische luchtmacht die de J-22 ontving, was het 351e (verkenningsluchtvaartsquadron) van de 82e Luchtvaartbrigade, Cerklje. Tot de oorlog van 1991 waren er slechts drie squadrons volledig uitgerust met J-22 aanvalsvliegtuigen en NJ-22 trainer-aanvalsvliegtuigen; dit zijn het 238e (jachtbommenwerper luchtvaart squadron) van de 82e Luchtvaartbrigade, 241e en 98e Luchtvaartbrigade en 242e en 127e Jachtbommenwerper Regiment, Golubovci Airbase. Er waren ook ongeveer drie squadrons gedeeltelijk uitgerust met J-22's.

Aan het begin van de Joegoslavische oorlogen vlogen in Slovenië J-22's over voor machtsvertoon, maar lieten geen bommen vallen. In 1991 vond de eerste offensieve actie van de J-22 plaats toen het Joegoslavische Nationale Leger ze gebruikte om doelen in Kroatië aan te vallen.
Als gevolg van de conflicten van de jaren 90 werd het merendeel van de vliegtuigen van de voormalige Joegoslavische luchtmacht verplaatst naar de Unie van Servië en Montenegro, waarbij kleinere strijdkrachten onder de controle kwamen van de andere nieuwe staten die waren ontstaan door het uiteenvallen van Joegoslavië, waarbij het JNA een squadron achterliet dat was uitgerust met negen Orao's in de Bosnisch-Servische Republika Srpska, met deze vliegtuigen die deel gaan uitmaken van de nieuwe Republika Srpska Air Force, gestationeerd in de buurt van Mahovljani Airport, buiten de hoofdstad. De luchtwaardigheid van deze vliegtuigen verslechterde al snel door de combinatie van beperkte financiering en de impact van internationale embargo's. In juni 2003 had de Republika Srpska Air Force een vloot van zeven J-22 Orao's. Deze vliegtuigen werden uiteindelijk geërfd door de verenigde Bosnische luchtmacht. In 2008 waren alle J-22's van Bosnië in opslag geplaatst, terwijl het land onderhandelde met buurland Servië om ze mogelijk te kopen; naar verluidt werd Servië gezien als de enige levensvatbare klant voor het type. Verschillende voormalige J-22's van de voormalige Joegoslavische luchtmacht werden ook geëxploiteerd door de luchtmacht van de Republiek Servisch Krajina na de terugtrekking van het Joegoslavische Nationale Leger uit Kroatië.
In juli 2019 had de Servische luchtmacht naar verluidt nog een vloot bestaande uit 10 J-22 en NJ-22 Oraos; naast deze luchtwaardige exemplaren heeft de luchtmacht ook nog meer toestellen in opslag, waaronder de IJ- en INJ-verkenningsvarianten. Volgens Flight International werd oorspronkelijk verwacht dat de levensduur van de Orao ongeveer 24 jaar zou zijn; Op basis van structurele inspecties zijn sommige toestellen in zo'n goede staat dat deze prognose effectief zou kunnen worden verdubbeld; na een revisie kunnen individuele J-22's worden goedgekeurd om nog eens 1.000 vlieguren te kunnen maken.




Litaki is sinds 2023 op de markt van spuitgiet modellen met deze Soko J-22 Orao als eerste model. De tweezitter versie van het toestel de NJ-22 is nu als tweede model op de markt gebracht. Ook dit model wordt geleverd in een stevige doos met een boven deksel met daarop een kleuren afbeelding van een Orao die aan de voorkant over een bladerdak van bos vliegt, met clustermunitie onder de vleugels aan de binnenste vleugelpylonen.
In de doos zitten twee hersluitbare zakken met zeven rechthoekige grijze frames, waarvan sommige met beschermende schuimvellen over de uiteinden, en een apart verpakte doorzichtige spuitgietframe ook met schuimbescherming. De schuimbescherming op de grijze delen is voor een aantal wapenpods. Deze hebben hele scherpe punten. Buiten het feit dat ze je venijnig kunnen prikken dient de bescherming om te voorkomen dat de punten afbreken en ze er niet meer origineel uitzien. Behandel ze met uiterste voorzichtigheid bij het samenvoegen van de onderdelen.
Een andere zak bevat het A5-instructieboekje met een kleurenomslag en twee Ziploc-zakken met decals, voorgesneden grijze vinylmaskers en Photoetch (PE) messing onderdelen die het pakket compleet maken, met uitzondering van drie vellen glanzend gedrukte profielen die aan beide zijden zijn bedrukt, en de glanzende kleurenprint op ware grootte van de boxart die u kunt inlijsten. In tegenstelling tot de J-22 is deze print op iets steviger karton gedrukt zodat hij minder snel kreukelt.

Voor het grootste gedeelte zijn de spuitgietframes gelijk aan die van de eenzitter (vleugel, staart, stabilo etc.) uiteraard met een vergrote cockpit ruimte voor twee vliegers waarvoor men de romphelften heeft verlengd. Het frame met de heldere onderdelen heeft nu alle onderdelen voor een tweezits cockpit, maar is van dezelfde kwaliteit als de eenzitter. Doordat de ontwerpers vanaf het begin al rekening hebben gehouden met deze tweezitter versie kloppen ook hier de panelen en paneellijnen niet. De lay-out op de tweezitter is identiek aan die op de eenzitter (een van de redenen waarom LITAKI de details van de paneellijnen aan de zijkant heeft opgeofferd om de paneellijnen van de openingen op de bovenste en onderste delen van de romp te behouden).
Net als bij de J-22 is de NJ-22 ook een staartzitter. Zorg dus voor voldoende gewicht in de neus. Litaki geeft dit overigens aan in de bouwbeschrijving.
De ontbrekende panellijnen zijn op zich eenvoudig aan te brengen gezien het relatief zachte plastic.
Mocht je de schaaltekeningen van Luka Midić kunnen vinden dan ben je helemaal spekkoper, helaas heb ik ze niet kunnen vinden. Eventueel kun je ook de Soko NJ 22 ORAO Twoseater panel lines scribing set for LITAKI kit van Aeropoxy aanschaffen als hulpmiddel. Dit zijn vinyl mallen voor de panels.

De photoetch set is exact dezelfde als voor de J-22. Bij de bouw van de J-versie hield je dus over, nu bij de NJ-versie gebruik je vrijwel alles. Stukje vooruitdenken en plannen van Litaki.

Belangrijk minpunt van dit model is het grotendeels ontbreken van locatie pins en andere vormen van het geleiden van het monteren van onderdelen. Simpel voorbeeld; de twee romphelften moet je compleet zonder enige montage hulp (mannetje/vrouwtje) verlijmen. Hierdoor ging het bij mij bij de bouw van de eenzitter goed mis omdat ik zoveel kracht uitoefende dat de twee helften weliswaar goed op elkaar zaten maar helemaal naar binnen waren gedrukt omdat er geen steun was. Aan de binnenkant dus steun aanbrengen, zie foto.
Het landingsgestel is voor mij een puzzel en ik heb in andere reviews gelezen dat ik daar niet de enige in ben. De beschrijving is hier niet duidelijk en kan zeker beter. Over de bouwbeschrijving gesproken, die is van hetzelfde formaat als de J-22 en wijkt uiteraard alleen af voor het tweezitter gedeelte. Niet alleen met betrekking tot het landingsgestel, maar in zijn geheel kan de beschrijving duidelijker. Af en toe is het echt puzzelen

Er zijn een royale zes versies met het decalset mogelijk en de afzonderlijke kleurprofielvellen hebben een extra pagina gewijd aan de locatie van de vele stencils op het toestel. Kleuren worden tijdens de instructiestappen in lettercodes genoemd, die overeenkomen met een tabel aan de achterkant van de bouwbeschrijving, met codes voor Mr Color, AMMO, AK Interactive en Tamiya, wat voldoende zou moeten zijn om over te stappen op het verfsysteem van uw voorkeur als de genoemde merken niet in uw collectie voorkomen. Uit de doos kun je een van de volgende versies bouwen:
S/n: 25504, Joegoslavische Luchtmacht, 242e Jachtbommenwerper Sqn., Golubovci-Podgorica Air Base, 1989
S/n: 25504, Luchtmacht van de Republiek Srpska, Banja Luka, 1996
S/n: 25526, GTA-002, Federale Republiek Joegoslavië, 1999
S/n: 25525, Servische luchtmacht, Batajnica Belgrado Air Base, 2007
S/n: 25528, Servische luchtmacht, Batajnica Belgrado Air Base, 2012
S/n: 25528, Servische luchtmacht, vliegbasis Batajnica Belgrado, 2023
De decals (zeefdruk) zien er strak uit en ik heb geen foutje kunnen vinden. Volgens de opgave zijn ze gedrukt door Decograph uit Zwitserland.

Ook in dit geval levert Litaka weer de cockpit maskers mee.

Nog wat losse opmerkingen;
Denk aan het op tijd voorboren van eventuele gaatjes voor bijvoorbeeld het wapentuig onder de vleugels en onder de romp. Die worden in de bouwbeschrijving aangegeven en omdat ze veelal aan de binnenkant van de onderdelen zitten zijn ze later niet meer te vinden.
Met betrekking tot de wapens geeft Litaki de ophangpunten van de 128 mm lightnings aan de binnenste vleugel pylons aan. Dat is niet correct, dit zijn altijd de buitenste voor operationeel gebruik! De beschrijving en het diagram is hier dus niet juist.
De bijgeleverde schietstoelen zijn zeker te gebruiken met de nodige aanpassingen, maar een mooier alternatief is de Reskit RSU72-0198 (MB MK.100).
De rolroer aansturing op de vleugels is duidelijk oversized en u kunt besluiten om hiervoor nieuwe, kleinere aan te brengen.
Let ook op, net als bij de eenzitter zijn blijkbaar hier ook een vroege en late versie van toepassing met bijbehorende andere onderdelen.
Conclusie
ook over dit model ben enthousiast. Litaki, uit de Ukraine, is nieuw op de modelbouw markt en heeft te maken met aanloopkosten, maar ook de kosten voor de mallen en ik moet zeggen ik ben onder de indruk van de geleverde kwaliteit voor een “newby”. De keuze van het onderwerp is een aparte, feit blijft er is nog geen enkel model van het toestel op de markt is.
De kwaliteit van de onderdelen is prima en wat ik snel heb droog gepast past zonder problemen mits je zorgt draagt voor “montage hulpen” waar Litaki die niet heeft aangebracht.
Het model heeft zeker zijn fouten met name de panellijnen, maar als je dat wilt zijn die te corrigeren dan wel nieuw aan te brengen. Bouwbeschrijving kan beter. Toch beschouw ik het model een welkome aanvulling voor de “cold war buffs” met de conflicten daarna en de Small Air Forces freaks, maar is zeker ook een apart item in iedere verzameling. De prijs is stevig en aan de bovenkant van de markt. Vaak is dat voor de specifieke liefhebber niet zo’n probleem.
Zeker een aanrader.

Met dank aan Litaki voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Voor meer foto's bezoek mijn website modelFan,eu
https://modelfan.eu/litaki-soko-nj-22-orao/

ICM - Mercedes Typ 770K (W150) Tourenwagen

Spuitgiet model, 5 frames waarvan een met heldere onderdelen
240 onderdelen
prijs: tussen 25,00 en 45,00 euro

De Mercedes-Benz 770, ook bekend als de "Großer Mercedes" (grote Mercedes) was een luxe auto gebouwd door Mercedes-Benz van 1930 tot 1943. Het is waarschijnlijk het best bekend van archiefbeelden van hooggeplaatste nazi-functionarissen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, waaronder Adolf Hitler, Hermann Göring maar ook Zes en een Kwart zoals de bijnaam was van De Rijkscommissaris van Nederland Arthur Seyss-Inquart.

De 770 werd in 1938 ingrijpend herzien, wat resulteerde in de nieuwe interne aanduiding W150. Het geheel nieuwe chassis werd gemaakt met ovale buizen en was rondom opgehangen aan schroefveren, met onafhankelijke wielophanging aan de voorkant en een de Dion-as aan de achterkant.
De motor had dezelfde basisarchitectuur als die van de W07, maar was afgesteld om 155 remvermogen (116 kW) te produceren bij 3000 tpm zonder supercharger en 230 rempk (170 kW) bij 3200 tpm met. De transmissie had nu vijf voorwaartse overbrengingsverhoudingen met een directe vierde versnelling en een overdrive vijfde.
In 1938 zou de Mercedes 770 de duurste Duitse personenauto zijn geweest die tot dan toe te koop werd aangeboden, hoewel hij op geen enkele prijslijst stond: de prijs werd slechts gepubliceerd als "auf Anfrage" (beschikbaar op aanvraag)
Er werden 88 auto's uit de W150-serie gebouwd voordat de chassisproductie in 1943 eindigde. De laatste auto's kregen daadwerkelijk een carrosserie en werden in maart 1944 afgeleverd.

Deze Mercedes kreeg mijn aandacht toen ik bij Youtube een NOS documentaire zat te bekijken over de bevrijding van Nederland. Best wel alweer enige tijd geleden. Daarin zaten beelden van Prins Bernhard in naast een soort Duitse stafwagen. Uit het begeleidend commentaar bleek dat te kloppen het was de MB 770 van Seyss-Inquart. Een klein plaagstootje van prins Bernhard bij nieuwe onderhandelingen in Achterveld. Hij arriveerde in de in beslag genomen Mercedes van rijkscommissaris Seyss-Inquart, met het kenteken RK-1. De auto was kortgeleden in handen gevallen van het verzet in het oosten van het land.
Bernhard zette de auto, inmiddels voorzien van een geallieerde witte ster, pontificaal bij de school waar met de Duitsers werd gesproken. Seyss kon er dus niet omheen. Later kreeg de wagen een Nederlands kenteken. Ik heb nog wat meer foto’s verzamelt toen en ben gaan zoeken naar een model. Ik kwam destijds alleen de Ace versie tegen al in de uitmonstering van Prins Bernhard. 1/72 vond ik toen niet interessant en heb het verder gelaten.
Niet zo lang geleden kwam ik bij het uitzoeken van foto’s ze weer tegen en modelbouw “maat” Willem Dierijck maakte mij opmerkzaam op ICM, die al geruime tijd deze Mercedes-Benz 770 in haar programma had opgenomen. Toen ook zag dat per augustus er een groep figuren op de rol stond die wel heel veel gelijkenis vertoonde met een heel bekende foto van Montgomery met Faulkner en Prins Bernard, althans een figuur die er wel heel veel op lijkt, was ik om. Het ICM model laten komen en ik houd de figuren groep goed in de gaten…….

Het Model
Als je een van de andere staf automodellen van ICM hebt gezien of gekocht, weet je hoe mooi en hoe gedetailleerd ze zijn. De kits zijn geen “bijmodellen” en worden niet alleen geleverd met een volledige motor, maar ook met een complete transmissie, uitlaat en zeer gedetailleerde ophanging. Gelukkig is het chassis uit één stuk, want het puzzelen met de afzonderlijke stukken van de dwarsbalken en alles wat daarbij hoort is voor mij net een beetje te veel bij een model van dit formaat, maar dat is mijn mening. Je kunt je dus helemaal uitleven, en ja de motorkap kan open.

De inhoud van de kit bestaat uit 240 spuitgiet onderdelen van zandkleurig plastic, een decalset en de montagehandleiding. Hiermee kan het 171 mm lange en 46 mm brede model van een 770K touringcar in elkaar worden gezet. De onderdelen zijn vrij goed gedetailleerd en netjes gespoten. Ze zijn onderverdeeld in vier spuitgietframes van zandkleurig plastic en een frame van transparant plastic. Deze laatste is apart verpakt en vrij van krassen en strepen. Er is geen noemenswaardige flash vanuit de spuitgietmatrijs. Hetzelfde geldt voor uitwerppunten op zichtbare plekken. Er zijn geen sinkholes in het materiaal en ook geen vervorming van onderdelen.
De wielen bestaan uit meerdere ronde onderdelen die men aan elkaar lijmt. Dit heeft als voordeel dat de gebruikelijke bandennaad er niet is, maar dat de bouw iets langer duurt. Het binnen- en buitenstuk bevatten respectievelijk de binnennaaf en het buitenwiel. De eerste tien van zevenentwintig bouwstappen hebben betrekking op de motor en het chassis. Dan komen we bij de carrosserie. Dit is in verschillende secties met aparte motorkap, vloer, deuren, spatborden, enzovoort. Degenen die gewend zijn aan carrosserieën uit één stuk bij auto's, zullen merken dat deze heel anders is. Het model kan worden gebouwd met de zijruiten omhoog of omlaag, in welk geval verschillende doorzichtige onderdelen met andere nummers worden gebruikt.

Dit is een cabriolet en heeft geen optie om het dak omhoog te hebben, dus er is een mooie kofferbak aanwezig. Afgezien van de optionele ramen omhoog of omlaag, is er de mogelijkheid om de motorkap open of gesloten weer te geven en verschillende koplampafdekkingen, waarbij die in een oorlogssituatie worden gebruikt met de kleine straalspleten. Er zijn vier markeringsopties, waarvan er één geen kentekenplaten heeft. U kunt de auto glanzend zwart, RLM 75 grijs of Panzer Grey spuiten. Drie van de vier opties hebben chroom onderdelen die geverfd moeten worden. Gelukkig heeft ICM besloten geen daadwerkelijke chroom onderdelen te produceren en zelfs de bewuste onderdelen zo te construeren dat ze makkelijker per stuk te verven zijn
Chroom onderdelen vind ik altijd bijzonder onrealistisch, het zadelt je wel op met een goede chroom optie in verf te vinden. De instructies zijn redelijk goed met kleurenaanduidingen van de Model Master-verflijn.

Er is een kleine decalset voor instrumenten en standaardvlaggen, waarbij de mogelijkheid niet aanwezig is om daadwerkelijke swastika’s aan te brengen op de vlaggen. ICM heeft er niet voor gekozen om ze apart op de decalset te drukken De after-market heeft hier echter oplossingen voor. Geen van de 'eenheden' wordt beschreven, drie zijn uit 1940 en één uit 1941. De mogelijkheden zijn:

Versie Duitsland juni 1940
Versie Duitsland “zomer” 1940
Versie Duitsland 1940 zonder kenteken
Versie Duitsland 1940


Conclusie
Als eerste indruk is het een prima model van ICM en ik hoop dat ze op deze lijn doorgaan met enkele van de andere stafauto’s. Detaillering van de onderdelen, maar ook van het model zelf, zoals motor, chassis en carrosserie etc. is prima. De motorkap, bijvoorbeeld, kan open om de uiterst gedetailleerde motor te laten zien als je dat wilt. Ik raad deze kit ten zeerste aan, niet alleen aan militaire modelbouwers, maar ook aan automodelbouwers. Mijn enige advies aan die tankbouwers die deze kit willen uitproberen ... Oefen eerst je Chrome-technieken. Want deze auto heeft veel chroom. Gelukkig heeft ICM de goede keuze gemaakt om geen chroom onderdelen mee te leveren.

Wil je toch een Duits voertuig maken maar met een Nederlandse twist dan is dit zeker een goede keuze. Voor mij opnieuw een reis buiten mijn comfortzone. Ik kan hier niet smokkelen zoals bij de Revell Unimog brandweer met verwering etc. Deze auto glimt en glanst van top tot teen en dat is iets wat ik niet makkelijk vind goed te realiseren.
Met de nieuwe figuren groep “Montgomery ’s Staff” (35617), staat voor augustus op de rol van ICM, waarvan ik van harte hoop dat de Engelse major in ieder geval het gezicht heeft van Prins Bernhard, stel ik dan een klein diorama samen, althans dat is de bedoeling. De kentekens, markeringen, standaards voor deze stafauto van de Prins hoop ik te kunnen realiseren door gebruik te maken van het voorbeeld van het ACE model eventueel zelf printen of laten printen. Een kleuren voorbeeld is te vinden op het internet net als de tekening van de doos van het ACE model. Ook foto’s zijn daar zeker te vinden! Het model alleen overigens zal ook prima staan in uw vitrinekast overigens.

Met dank aan ICM voor het beschikbaar stellen van het model voor een review.

Revell - Schnellzuglokomotive S3/6 BR18/5 en Tender 2’2’T 31,7

Schnellzuglokomotive S3/6 BR18/5 en Tender 2’2’T 31,7
ModelFan
Eerste Indruk
Revell
02168
Schaal 1/87 H0
Spuitgiet model 152 onderdelen
Prijs rond 28,00 euro.

Het Model
Had ik bij mijn laatste recensie (bouw) van de Revell Unimog brandweer wagen nog een model te pakken uit het jaar 1986, dit model dateert oorspronkelijk uit 1984. Op vrijwel alle eerdere dozen werd de aanduiding “Beierse sneltreinlocomotief S 3/6" gebruikt Deze benaming suggereert dat er als optie ten minste één machine in de Beierse kleur (groen) kan worden gebouwd. Hier werd de Länderbahn-fan echter teleurgesteld: alleen de constructie van twee locomotieven (die ook uit de DRG-serie komen) in zwarte en rode kleur is mogelijk vanuit de doos. Alleen de aanbesteding, die blijkbaar uit de tijd van de Länderbahn stamt, rechtvaardigde de aanduiding tot op zekere hoogte. Op deze doos wordt de aanduiding “Beiers” niet meer gebruikt.

Zoals al aangegeven dateert het model uit 1984 en is naar verluidt de eerste Revell-editie. Zo bevat de voldoende grote slip-on box drie zwarte, netjes gegoten spuitgietframes, die in 2 aparte plastic zakken zijn verpakt. De doorzichtige delen zitten onbeschermd in een van de zakjes. De algehele kwaliteit van het model is goed, er zijn slechts een paar zinkpunten en hier en daar wat flash. Best wel goed voor zo’n oud model. Naden kent het model zeker wel.
Zwakke punten zijn bijvoorbeeld de doorlopende zwarte kleur van de onderdelen die het verven van het onderstel best bemoeilijkt (rood). Het vorige model in deze serie dat ik mocht bouwen, de Schnellzuglokomotive BR 02 Tender 2’2’T30 had frames in zwart en rood. Het detailniveau zou zeker kunnen worden verbeterd, net als bij de huidige rijdende nieuwere modellen. Het model heeft geen vrijstaande ketelleidingen en ook ontbreken voedingswater- en persluchtleidingen alhoewel de tekening op de doos dit wel insinueert.
Dit is mooi gedaan:
1. Schone, duidelijke en scherpe structuren en details op de onderdelen
2. relatief dunne windgeleiders
3. Lage wielflenzen op de wielen
4. Afzonderlijk te bouwen deksels van de ketelkoepels
5. Prachtig gereproduceerde persluchttank
6. Replica van de fijne traanplaat op de circulatieplaten
7. Mooie kolen replica op de tender
Niet mooi:
1. Geen verschuiving van de aangedreven wielen met een kwartslag van de stoker zijde naar de bestuurderszijde
2. Zeer brede loopvlakken van de wielen
3. Ontwerp van remblokken
4. Ontwerp en indeling van onderdelen op het gebied van vuurhaard en staande ketel
5. Ontbrekende keteldragers, zitten op het frame
6. Ontbrekende aandrijfstang in het frame inclusief cilinderblokafdekking
Ergo, het model stamt uit 1984 en dat is duidelijk te zien, dus wat wil je als modelbouwer? Je kunt het model direct uit de doos bouwen dan heb je een leuk model van een stoomlocomotief en wellicht een leuk en/of apart item in je verzameling, prima. Je kunt natuurlijk ook compleet “uit de doos” gaan en het model compleet gaan her detailleren bijvoorbeeld door de ketel van alle erop geprinte leidingen te ontdoen en ze allemaal opnieuw correct vrij aan te brengen. De vuurplaat kun je ook volledig te herzien met echte hendels, meters en af(sluiters) en uiteraard alles wat daartussen ligt qua detaillering.
Verweren kan natuurlijk in alle gevallen. Denk aan de ketel voor een combinatie van water, stoom en kalk door de tijd, rondom de schoorsteen (de zwarte roet rook). De vuurplaat met kolen(gruis) en as en de tender ook kolen en gruis. Als je dat laatste niet zelf wilt maken is het koop bij elke treinen winkel in vele soorten.
Alle bewegende onderdelen zoals de wielen en het zuiger en stangenstelsel met olie, vet en beschadigingen. Wil je echt weten hoe je een stoomlocomotief verweert dan kan ik je het YouTube kanaal van Seb (Sebb ́s 1zu87) echt aanraden. Het is in het Duits, maar er wordt duidelijk getoond hoe je het moet doen en tegenwoordig kun je ook vertaling aanzetten.


Revell heeft bedacht dat de wielen moeten kunnen draaien en dus het stangenstelsel moet kunnen bewegen. Die gedachte kun je overnemen, maar bedenk dan wel dat echt alles precies moet passen en er geen druppel lijm mag komen op de plekken waar dat niet hoort. Gezien de anciënniteit van het model en mijn ervaringen met de BR02 ga ik ervan uit dat ook bij dit model de pasvorm zeker niet ideaal is. Aan u de keuze ik ga voor de “vaste” versie.
De Decals
Het kleine decalset is opnieuw gedrukt gelukkig, blijkt uit de datum 2024. Wat ik me wel afvraag is of de teksten en symbolen ook nieuw ontworpen zijn. De kleinere teksten zijn niet te lezen, zelfs niet onder de loeplamp iets wat bij eerdere versies ook al het geval was. De kwaliteit als decal zal wel voldoende zijn.
De bouwbeschrijving
Deze is door Revell opgewaardeerd van vierpagina’s in zwart met 14 stappen naar de nu bekende vier kleurendruk met verf voorstellen, uiteraard Revell, een frames overzicht, waarschuwingen en 40 stappen met twee kleurenschema’s. Er kan 1 van twee versies gebouwd worden. Het aanbrengen van de decals wordt waar nodig aangegeven bij de verschillende stappen en op de kleurenschema’s, zo ook eventuele kleuren.
Mogelijk zijn de:
1. 18 548 van de DRG, zwarte en rode kleurstelling
2. 18 538 van de DB, zwarte en rode kleurstelling
Locomotiefnummer en spoorwegaansluiting kunnen met elkaar worden uitgewisseld
De kleurenschema’s geven heel veel koperen leidingen, op de ketel bijvoorbeeld, aan. Het kwam mij erg onnatuurlijk over en de tekening op de doos geeft het niet aan en op foto’s die ik heb kunnen vinden, waaronder een kleurenfoto, van deze serie is dat ook niet zichtbaar. Wat mij betreft dus niet.

Conclusie
Niet echt een goed model van een bijzonder mooie stoomlocomotief, maar het heeft nog steeds zijn voordelen. Op veel gebieden kan het worden verbeterd, maar het is niet moeilijk om het zo uit de doos te bouwen. Met veel initiatief kan het model echter een juweel van de vitrine of de modelspoorbaan worden. Het was zonder twijfel een moedige stap van Revell in die tijd om stoomlocomotiefmodellen als op de markt te brengen. Qua detaillering konden en kunnen ze echter niet meekomen met de huidige innovaties uit de modelspoorsector, die de acceptatie van zowel modelbouwers als modelspoorbouwers toen en nu (helaas) binnen verminderd. Desalniettemin zijn dergelijke kits een welkome gelegenheid voor beide partijen om buiten de gebaande paden te denken, waarbij ik denk aan een stoomstichting die locs repareert en beheert, een museum of zelfs een complete roestbak.

Voor meer reviews en andere modelbouw info bezoek mijn website https://modelfan.eu/

Clear Prop - MQ-1C UAV

Het Model.
Door zowel het conflict in Europa als ook in het Midden-Oosten is het gebruik van drones ineens duidelijk publiek goed geworden. Voor mij waren drones niet zo interessant, vond ik. Er zit geen cockpit op en ze zien er vaak wat raar uit. Nu krijgt de moderne drone duidelijk meer aandacht van de modelbouw fabrikanten zo ook Clear Prop met deze MQ-1C UAV, dus toch maar besloten er eentje aan mijn verzameling toe te voegen. Deze Gray Reaper!

Clear Prop is een relatief nieuwe fabrikant in de Oekraïne gespecialiseerd in unieke onderwerpen die niet worden behandeld door andere traditionele fabrikanten. De MQ-1C is vrij uniek, en voor zover ik weet is dit de enige kit die beschikbaar is.met spuitgiet frames.
Het model wordt geleverd in een zeer solide en verrassend kleine doos. Verrassend, want deze specifieke drone is een machine van behoorlijk indrukwekkende statuur. 17 meter spanwijdte en een lengte van 8,5 meter zijn vrij grote afmetingen. Ter vergelijking: een F-16 is bijna half zo smal en maar een paar meter langer. Maar het is tenslotte een drone wiens belangrijkste taak het is om tientallen uren zonder pauze in de lucht te circuleren. En daarvoor heb je de juiste lift nodig, vandaar de enorme vleugels van het toestel.
In de doos zitten zeven frames, twee foto-ets frames en een decalset. Paneellijnen zijn gegraveerd, niet te fijn en niet te diep of breed. Ik heb geen flash gezien op de frames van dit model en ook geen uitwerp markeringen.

Om nog even terug te komen op die monumentale dronevleugels. De fabrikant zorgde voor de elegante en zeer dunne achterranden van het vleugelprofiel. Het idee voor vleugels gemaakt van asymmetrische helften wordt steeds vaker gebruikt in de modelbouw. De bovenste, die de hele voor- en achterrand bevat, wordt aangevuld met zoiets als een inzetstuk, dat de vleugel van onderaf sluit.

Omdat de romp van het toestel vrij leeg en groot is, heeft de fabrikant nagedacht over interne versterkingen. Zonder hen zouden er merkbare vervormingen van de vorm van het gelijmde model kunnen ontstaan. Hoewel ik me eerlijk gezegd afvraag of er zulke problemen zullen zijn met de vleugels zelf, lang en smal. Er zijn geen verstevigingen om de oorspronkelijke vorm van de vleugel te behouden. En wat de romp zelf betreft, we hebben hier verschillende stevige steunen, die de hele structuur versterken. De hoofdcompartimenten van het landingsgestel spelen hier ook zo'n rol.
Hoewel hij er aan de buitenkant eenvoudig uitziet, blijkt het nogal wat kleine details te hebben, die Clear Prop nauwgezet heeft nagemaakt. Het hele D-frame is hiervoor gereserveerd met dergelijke details. Er is geen tekort aan allerlei soorten antennes en sensoren, ingewikkeld en delicaat. Ook het onderstel, dat in het model helaas alleen in uitgeklapte stand kan worden gemaakt, is vrij compleet gereproduceerd. Ze worden zelfs extra gedetailleerd met foto-geëtste onderdelen.
De instructies bevatten 13 pagina's met full colour pagina’s voor de kleuren en decals en de overige instructies in zwart-wit. De vermelde verfmerken zijn voor Mr. Color en MIG. De stap-voor-stap aanwijzingen zijn zeer goed ingedeeld en informeren de bouwer duidelijk over kritieke details.
Alle frames en toebehoor zitten verpakt in een cellofaan, waarbij de decals, foto-etch en heldere onderdelen weer apart zijn verpakt in aparte zip bags. 101 onderdelen en 12 foto-etch onderdelen. Het model is in schaal 1/48 relatief klein ten opzichte van bijvoorbeeld een F-15, maar heeft toch nog een model spanwijdte van 356,1 mm en een lengte van 168,8 mm

De decalsheet is gedrukt door Decograf uit de Oekraïne, inmiddels goed bekend, ziet er prima uit, ze leveren weer kwaliteit. Er zitten best nog veel markeringen en teksten op deze drone. Er zijn decals voorzien voor 4 verschillende schema's, zodat u degene kunt kiezen die bij u past:
MQ-1C Grey Eagle 51161, U.S. Army, 2019
MQ-1C Grey Eagle 70105, 227th Aviation Regiment, 1st Air Cavalry Brigade "Air Cav," U.S. Army
MQ-1C Grey Eagle 70108, U.S. Army
MQ-1C Grey Eagle 70112, U.S. Army

De bewapening bestaat uit vier Hellfire-raketten met een optie voor alle zwarte of olijfkleurige raketten. Jammer dat Clear Prop er niet voor gekozen heeft om de Hellfire correct weer te geven met de glazen kop. Dit kan eventueel zelf aangepast worden, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat er wel after market Hellfire modellen te krijgen zijn.

Conclusie
Clear Prop doet haar naam eer aan door ook met deze drone weer een apart model op de markt te brengen. Alhoewel je het idee krijgt dat het een klein model is heeft het toch een spanwijdte van ruim 35 cm. Een gemiddelde modelbouwer zal er geen problemen mee hebben, ook al beoordeeld de fabrikant de bouw voor geavanceerde modelbouwers. Met slechts een paar mogelijke problemen (beide met betrekking tot beweegbare onderdelen) en twee kleine instructieproblemen, is deze kit bijna foutloos. Het bouwen van het model hoeft niet lang te duren, iets langer dan een weekend, maar het kan gemakkelijk in een week of minder dan 10 uur bouwtijd worden voltooid. Als u op zoek bent naar een ontspannende snelle bouw van een uniek onderwerp, dan is dit het perfecte model voor u.