Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 4:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Afgelopen week dit kitje aangeschaft, van een Japans prototype voor een WO2 gevechtsvliegtuig (Wikipedia-pagina.):

photo 399286

Eigenlijk ben ik nog wat andere kits aan het afbouwen, maar ik ga proberen deze er tussen door te bouwen, gewoon recht uit de doos.

De inhoud van de doos:

photo 399376

Een hoop resin onderdelen van redelijk goede kwaliteit, vier whitemetal onderdelen, twee decal sheets, twee stukjes acetaat met daarop de instrumentenpanelen, een raampje met photo-etched spul, en een frommelige cockpitkap zonder enig detail. De resin onderdelen hebben wel redelijk detail, wel veel flash:

photo 399377

Ook zit er een summier instructievel bij, met aan de ene kant wat schaaltekeningen en aan de andere kant de instructies:

photo 399375
photo 399374

De kleurinstructies zijn een beetje prut, dus dat zal ik nog moeten opzoeken.

Maar begonnen met het grof opschonen van de resin delen. Hierbij viel dit toch een beetje op:

photo 399378

Diverse onderdelen lijken resin kopiën te zijn van onderdelen van een plastic modelkit, o.a. de props, interieurdelen en motoronderdelen, compleet met uitstoterafdrukken :| . Beetje dubieus.

Ook hebben diverse delen toch wat luchtbellen, soms op vervelende plaatsen. Afijn, de resin, white metal, en PE onderdelen liggen nu te weken in water met een sopje...

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op di 30 mei, 2017 16:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Even tussen door bouwen gewoon rechtstreeks uit de box.

Zegt die even over een resin kist. Succes met je bouw ik zal hem zeker (in stilte) volgen.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Thomas,

Voor de kleuren : zie:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=41812

Veel succes met de bouw.

Vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2017 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
JohnH schreef:
Thomas,

Voor de kleuren : zie:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=41812

Veel succes met de bouw.

Vr.gr.
JohnH


Die had ik al gevonden, evenals een zeer mooi model van een Japanse bouwer halverwege deze pagina.

Inmiddels er achter gekomen dat de motoren voor geen meter binnen de motorkappen passen, wat waarschijnlijk komt door een verschil in de toleranties van de resin reproducties t.o.v. de plastic originele delen + de gietkwaliteit die op sommige plekken toch wat te wensen overlaat.

(en "er tussen door" betekent "andere modellen afschilderen terwijl ik deze bouw" :wink: )

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Succes met het out of the box bouwen van dit apparaat ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb nog een bouwverslag van deze kit gevonden: http://modelingmadness.com/scott/axis/j/jnaf/j5n.htm. Het is niet zo positief, maar mijn eigen kit lijkt minder passingsproblemen te hebben dan de auteur van die review. Eerder uit de mal gekomen?

Salamander schreef:
Inmiddels er achter gekomen dat de motoren voor geen meter binnen de motorkappen passen, wat waarschijnlijk komt door een verschil in de toleranties van de resin reproducties t.o.v. de plastic originele delen + de gietkwaliteit die op sommige plekken toch wat te wensen overlaat.


Goed, dus hoe dit probleem op te lossen?

Als eerste de standaard onderdelen:

photo 399499

De achterwand van de motoren moet tussen elk van de motorkaphelften passen, daar waar er kleine verhogingetjes zitten. Dit past niet goed. Bijkomend probleem is dat de motorkaphelften schots en scheef zijn, en om dat op te lossen zou het mooi zijn als ik ze af kon schuren na ze aan elkaar te hebben gelijmd, maar met de standaard onderdelen steken dan de motoren uit...

Mijn oplossing is wat nieuwe achterwandjes voor de motoren maken uit 1 mm dik plasticsheet, en deze te verlijmen met de motorkappen:

photo 399498

Daarna heb ik de oorspronkelijke achterwand van de motoren weggeschuurd (nat natuurlijk):

photo 399503

Nu kunnen de motoren later in de motorkappen worden geplaatst:

photo 399500

De motorkappen heb ik toen de lojm droog was voor en achter vlak geschuurd voor een betere passing. Hetzelfde heb ik met het voorste deel van elke motorgondel gedaan.

Ook alvast een begin gemaakt aan het interieur:

photo 399497

Hierbij heb ik het bovengenoemde bouwverslag gebruikt om te begrijpen hoe een en ander in elkaar moest, aangezien de handleiding nogal onduidelijk is op dit punt. Voor de stick heb ik een 1.3 mm gaatje geboord op de plek waar dat in de bodem van de cockpit aangegeven stond. Daarna het interieur van wat kleurtjes voorzien:

photo 399504

Aluminium voor de stoeltjes, top van de stick matzwart, rest van het interieur Tamiya Japanese Navy grey (evenals de resin instrumentenpanelen).
Ook de binnenzijde van de romp is in die laatste kleur geschilderd, na twee gaten te habben geboord ter versteviging van de vleugels later:

photo 399501

De romphelften zijn trouwens eerst goed vlak geschuurd op de lijmvlakken...

De binnenzijde van de motorkappen heb ik eveneens mat zwart geschilderd:

photo 399502

...en de motoren metallic grijs met een wash van Tamiya Smoke (vergeten foto te maken). Na droging van alles de motoren in de motorkappen gelijmd, goed in het midden:

photo 399505

En het voorste deel van de motorgondels gelijmd:

photo 399506

Er blijven flinke kieren over die gevuld zullen moeten worden.

Het interieur heb ik verder aangekleed met het voetenstuur en de riemen:

photo 399507

Voor het voetenstuur heb ik een gaatje geboord, zodat het lager en steviger kon worden vastgelijmd. Wat de riemen betreft, worden er bij de kit eigenlijk alleen maar genoeg riemen geleverd voor 1 stoeltje. Het achterste stoeltje zou dan kaal blijven. Dit heb ik opgelost door een riem weg te halen van de voorste stoel, en de achterste stoel krijgt dan die riem en de reserveriem. De acetaat instrumentenpanelen heb ik uitgeknipt en met Micro Kristal Klear op de resin delen gelijmd.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik wens je veel succes met deze kit, ben bang dat je dat wel nodig zal hebben.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een uitdaging deze zeg. Maar je zult wel een vader hebben om tegen op te kijken :mrgreen:

By the way, hoe gaat het met de Mi-2? Daar nog wat progressie geboekt?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 9:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Man, niet enkel aan die motorgondels ga je werk hebben, maar ook aan die motoren, er zitten redelijk wat luchtbellen in de details.

Ik weet dat je zegt OOB, maar je kan relatief eenvoudig je motoren een beetje pimpen, omdat ze redelijk zichtbaar zijn finaal...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Wat een uitdaging deze zeg. Maar je zult wel een vader hebben om tegen op te kijken :mrgreen:


Zo goed zal hij niet zijn.

Citaat:
By the way, hoe gaat het met de Mi-2? Daar nog wat progressie geboekt?

René


Die staat al sinds enige tijd op mijn werktafel, in de staat van de laatste update. Teveel spul gestart en niet afgemaakt :oops: . Zodra ik klaar ben met de huidige twee andere modellen zal ik er maar eens mee verder gaan.

Silenoz schreef:
Man, niet enkel aan die motorgondels ga je werk hebben, maar ook aan die motoren, er zitten redelijk wat luchtbellen in de details.

Ik weet dat je zegt OOB, maar je kan relatief eenvoudig je motoren een beetje pimpen, omdat ze redelijk zichtbaar zijn finaal...


Van de motoren is straks bijna niks meer zichtbaar, de vierbladige props laten maximaal 2 mm aan ruimte over tussen de rand van de spinner en de rand van het motorhuis. Dus die luchtbellen heb ik gelaten voor wat ze zijn. Wel moet ik nog een oplossing bedenken om de prop bladen aan de spinners te bevestigen, asjes worden namelijk niet meegeleverd.

De romp heb ik inmiddels in elkaar:

photo 399627

Ik heb nogal wat materiaal moeten wegschrapen aan de binnenzijde van de romphelften vooraan, anders paste het instrumentenpaneel er niet tussen. Na diverse pogingen eerst het interieur aan de ene romphelft vast te lijmen, waarna telkens de boel niet paste zodra ik de andere romphelft erop plaatste, heb ik een stapeltje styrenen plaatjes tegen de binnenzijde van de romp gelijmd net achter daar waar het interieur moest komen. Vervolgens heb ik het interieur los tussen de twee romphelften geplaatst, de romphelften zo goed mogelijk uitgelijnd, ze aan elkaar vastgezet met een stukje masking tape, en dunne secondenlijm in de naad tussen de romphelften laten lopen. Wel in stappen, eerst de neus, samendrukken en laten drogen, dan de staart, samendrukken en weer laten drogen, dan tape er af, dan de rest. Het interieur zit nu gewoon klem tussen de romphelften.

Op de onderstaande foto kan je nog zien dat het interieur eigenlijk te lang is voor de opening in de romp:

photo 399628

Dat ga ik niet oplossen, want dan past de cockpitkap niet meer.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement