Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 19 jan, 2019 15:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 11:47 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 43
Woonplaats: zuid holland
Net nog wat met de schuifmaat zitten rommelen, maar het dikte verschil is enorm.
Schalmplaat bijvoorbeeld is 3.24 of 3.45 mm (originele hars emmer: 3.6)
de 1 mm plaat bij de giettoevoer 0.55 en 0.86 (hars emmer: 1.04)
De kleine maten was met de kamertemperatuurmal en de grote waarde uit de gekoelde mal.

De mal koelen heeft een voordeel dat het hard is voordat de mal te veel gaat krimpen.
Bijkomend nadeel is dat het hard is voordat het overal naartoe is gestroomd.

Nieuwe invoerpijp gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop met deze invoer na het gieten de gestolde zamak in het kanaal gewoon te kunnen doorzagen zonder dat er daarna nog een kraag blijft staan die ik door het gat moet trekken met de nodige interne schade tot gevolg.
Nu nog een houder maken om dit losse stuk op zijn plek te houden tijdens het gieten.
Ik durf nog geen grotere ontluchting te maken aan één van de schalmplaten om dat als vulpijp te gaan gebruiken.
Als namelijk na het meten blijkt dat mijn zamak gewoon te koud is, zou het kunnen zijn dat bij een juiste temperatuur dat extra vulgat niet nodig is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 6282
Woonplaats: Ingelmunster
als dat het probleem is, kan je de bovenzijde dan niet in 2 delen maken om het geheel makkelijker te lossen? Die afmetingen die je opgeeft is wat ik bedoelde met het aanpassen van je afmetingen, maar gericht naar het opwarmen toe...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 14:45 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 43
Woonplaats: zuid holland
Dit soort dingen is als het opnieuw uitvinden van het wiel.

Gieting 6 gedaan op 17.6 mV, (449°) trafo 95% = 385W
Afbeelding

Afbeelding
Deze is gegoten gedurende het dichthouden van de schalmplaat gaten totdat er uit de bodem een fontein kwam, daarna zonder druk op die gaten (met een teflontape en een houtje) de rest uit de lepel is gegoten.
Er missen wel heel wat details ten opzichte van de vorige proef.
Misschien de mal uit de koelkast direct gebruiken.

De mal staat na 10 minuten in de vriezer, nu nog 10 minuten in de koelkast af te koelen na het gieten.
Straks op kamertemperatuur laten komen en nog een proef doen, waarbij geprobeerd gaat worden 17.9 mV te halen. (zou dan iets van 456° zijn)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 15:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 19188
Woonplaats: Bodegraven
Als dat gat steeds op dezelfde plek is, zou ik daar ook een kanaaltje maken, op dat punt koelt die blijkbaar te snel, dus heb je daar weinig stroming waarschijnlijk, als daar ook Zamac kan doorlopen heb je kans dat het gat dicht komt, details beter zullen zijn...........denk ik. Anders kan je dat kanaaltje altijd nog dichtstoppen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 15:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 19188
Woonplaats: Bodegraven
Je recycled het zamac, maar zit daar niet een soort einde op het aantal keer dat je het smelt, het lijkt mij dat de Zn molekulen op een gegeven moment ook hun kracht kwijt zijn, dus minder soepel, dus slechtere doorstroming dus gaten ???

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 15:35 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 43
Woonplaats: zuid holland
Bert Takken schreef:
Je recycled het zamac


Dat is een hele belangrijke opmerking.
Ik heb ook nog nergens kunnen vinden of dat "mag" en hoe vaak het kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 15:43 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 43
Woonplaats: zuid holland
Ik heb het maximale wel bereikt met de temperatuur.
Het vloeit niet echt meer beter en bovendien; de mal wordt vloeibaar. :twisted:
zie het roodbruine aan de staf die uit het vulgat komt.
Verder zijn de details toch beter nu de mal weer gekoeld is.

Afbeelding

Dus met de temperatuur zit het wel goed.

Andere vulopening maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 17:52 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 43
Woonplaats: zuid holland
Vullen via de "schalmplaat" (dat is de rechte onderkant waaraan de koppelschalmem tussen de emmers worden bevestigd), die is 3.6 mm dik en kan goed doorstromen als je daar begint met vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Geen enkele verbetering, maar misschien komt dat wel doordat veel van het materiaal door het oude vulgat wegloopt.
Nog maar eens proberen, maar dan met een houten propje.
Wel een nare verandering: via dat schalmplaatgat vullen sloopt de mal bij het uit de mal trekken van het product.

Afbeelding
Met die bronzen plug in dat gietkanaal blijft er toch meer materiaal beneden.
De binnenbodem plaat is 1.3 dik terwijl 1.0 de maat is (mal toch gaan drijven nadat ik hem heb losgelaten?)

Afbeelding

Wat me opviel aan het tweede plaatje van de gieting hiervoor is dat de bovenkant van de slijtband bolrond staat.
Oorzaak: het gaan drijven van de bovenmal.
Ik heb deze keer de mal naar beneden gedrukt tijdens het gieten.

Meteen nog maar een update:
Stalen houder uit koelkast
Mal uit vriezer
zamak op 410W 22mV (arm thermokoppel)
Mal gekanteld zodat schalmen meer liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

conclusie:
-mal beweegt tijdens het gieten omdat die ruimte heeft (krimp door koude) in de stalen houder.
-er komt te weinig materiaal in de korte "vloeibaar"-tijd in de mal
-kantelen maakt een groot verschil
-bodem is te dun omdat de ontluchting al zamak spuugde terwijl er door het kantelen nog "lucht" zat naast het ontluchtgat.
-Mal kan zeker 10 emmers mee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 1751
Blijkbaar zijn er verschillende soorten Zamac;

Zamac 3, en 5 zijn het meest gangbaar.
Zamac 7 zou betere eigenschappen hebben voor dunwandige gietingen.

Citaat:
Zamak 7 has less magnesium than zamak 3 to increase fluidity and ductility, which is especially useful when casting thin wall components

Zegt Wiki.

Bron;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zamak

Opvallend bij de laatste gietingen is dat de hele vorm nu gevuld is, maar dat oppervlakte detail minder is geworden. Toch? Of is de hele vorm nu gevuld doordat binnen nét wat meer ruimte is ontstaan.

Als je dadelijk goede resultaten hebt behaald kun je er zo een boek over schrijven.
Respect!

Odorf

_________________
verslagen ... van inmiddels vergeten tot bijna uit het geheugen gewist:
Henschel HS22 in 1:160Unimog 401 in 1:24Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 19188
Woonplaats: Bodegraven
Ja, zeker weten want ik had die mal al drie pogingen eerder opgesmolten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: breihapper, herby18 en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement