Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Martin PBM-5A Mariner bij de MLD.

De Catalina’s waarmee squadron 321 in Nederlands Nieuw Guinea vloog, waren rond 1952 zo’n beetje “opgevlogen”. Door aanschaf van 6 Australische Catalina’s kon de ergste nood gelenigd worden, maar het was duidelijk dat er snel een opvolger moest komen.

Gezien de primitieve omstandigheden in Nieuw Guinea, waaronder een gebrek aan vliegvelden, ging de voorkeur uit naar een amfibie vliegtuig. Bovendien verslechterde de relatie met Indonesië zienderogen, dit vanwege haar aanspraken op Nieuw Guinea, waardoor de urgentie voor een vervanger van de Cats steeds hoger werd.

Er waren 3 kandidaten;

De Grumman Albatros, die afviel vanwege de hoge kosten, ontbreken van bewapening en het niet in staat zijn 22 bewapende mariniers te vervoeren.

Dornier kwam met een doorontwikkeling van de Do-24 op de proppen, maar dit toestel bestond alleen nog maar op de tekentafel. Vanwege de onzekere kosten en de tijd die de ontwikkeling zou kosten viel dit toestel ook af.

Hierdoor bleef uiteindelijk de Martin PBM-5A Mariner over, de amfibie uitvoering van de PBM-5. De eerste Mariner, de PBM-1, vloog al in 1940 bij de USN en t/m de PBM-3 werd de Mariner door motorproblemen geplaagd. Met de introductie van de PBM-5 werden de Wright R-2600 motoren vervangen door de krachtigere en betrouwbaardere Pratt & Whitney R-2800. Uiteindelijk werden er maar 36 5A’s gebouwd (40 incl. prototype en ombouw) en na een korte carrière bij de USN stonden deze in de woestijn opgeslagen.

De MLD schafte 15 van deze toestellen aan, die na een overhaul en opleiding van een aantal ferrybemanningen vanaf november 1955 overgevlogen werden. Later werden er nog 2 gekocht waarvan er 1 voor onderdelen is gebruikt en de ander vanwege de verliezen operationeel werd ingezet.

De MLD vloog niet erg gelukkig met de Mariner en nadat er 6 toestellen door ongelukken waren afgeschreven kregen de overgebleven kisten in januari 1960 een vliegverbod, waarna ze in maart van de sterkte werden afgevoerd.
De oorzaken van de ongelukken waren erg divers, weersomstandigheden, gebrekkige opleiding, menselijke fouten en de gebruikelijke risico’s van het watervliegen. Het boek “Martin PBM-5A Mariner” van commandeur b.d. drs. Kees Leebeek (isbn 978-9-081-89365-7) geeft een goed inzicht in het gebruik in Nieuw Guinea en de oorzaken van de vele ongelukken.

Afbeelding

De bouwdoos

Toen Minicraft vorig jaar met dit model op de markt kwam, kon ik mijn geluk niet op. Het model van Mach 2 dat al op de markt was is een PBM-5 zodat er een landingsgestel moet worden geritseld om er een MLD toestel van te maken. Bovendien heeft Mach 2 bij mij niet zo’n goede naam, maar dat lijkt voor de Mariner een onterecht vooroordeel te zijn. (review ARC).

Afbeelding

Op Engelstalige fora was het enthousiasme minder, men had liever een -3 of -5 gezien. Deze hebben in veel grotere aantallen gevlogen dan de amfibie en geven ook meer variatie voor kleurenschema’s. Ook zien de propellers er wel erg slank uit en schijnt de staart wat te laag te zijn. Daarom maar een setje van Red Roo uit Australië laten komen, een setje Dutch Decal voor de broodnodige markeringen,4x Miniworld .50 lopen, stoelriemen en als laatste maskeerplakkers omdat ik lui ben.
Sprue shots zijn hier te bewonderen en een quick build hier. Ik heb snel even de boel aan elkaar getaped om de grootte te laten zien. Echt wel een stuk forser dan een Catalina.

Afbeelding

De kit is mooi gedetailleerd en omdat er op het forum nog niemand een heeft gebouwd leek dit me een mooie gelegenheid om weer eens een uitgebreid verslag te maken. (er misschien maar eens een poll aan hangen om te zien hoeveel mensen er hier een in de voorraad hebben)

In plaats van te beginnen met de cockpit ga ik eerst maar eens de bouwtekening van Minicraft aanvullen met de verbouwing van Red Roo. Morgen meer van deze bouw.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 11 okt, 2015 13:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Interessant, die ga ik volgen!
Citaat:
er misschien maar eens een poll aan hangen om te zien hoeveel mensen er hier een in de voorraad hebben
IK niet

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 18:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Zeer mooi model,ook leuke goodies erbij hoor. Ben benieuwd wat je er van gaat maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2057
Woonplaats: Gemert
Doe maar geen poll Sjaak. De mouse pointer heeft hier eens al boven het winkelwagentje gehangen toen ie beschikbaar kwam in Aalsmeerderbrug. Het feit dat ik het geen mooi vlieggeval vind (de Cat is veel mooier) en het vermoeden dat het kreng niet in mijn vitrine gaat passen (en de Cat wel) hebben mij ervan weerhouden te door te klikken. Voor jou als zoutwatervliegtuigbouwer is het bijna een 'must' dus laat ik jou lekker jouw gang gaan. :D Paul zal wel aandachtig en jaloers meelezen neem ik aan. Had die ook niet een beetje ruimtegebrek?

Die 'quick build review' levert wel een paar aandachtspuntjes op. Goed om dat allemaal van te voren te weten. Happy modeling!

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2014 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi project! En ja, hier ligt er ook een op de plank die ik ooit hoop te bouwen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2014 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Bij mij ligt hij ook nog te wachten om gebouwd te worden (vorig jaar aangeschaft tijdens de ESM). Dit is dus een mooie gelegenheid om de kunst af te kijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2014 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Paul zal wel aandachtig en jaloers meelezen neem ik aan. Had die ook niet een beetje ruimtegebrek?


Ja, klopt allemaal, Peter. Toch vind je bij mij in de stapel ook een Mariner ondanks het chronisch ruimtegebrek.

En dan heb ik ook deze nog in de vitrine staan:

Afbeelding
De ouwe 1:118 PBM-5 Van Revell Historymakers uit 1981. Ook hier deugen de propellers niet van :mrgreen:

Succes Sjaak, maak er wat moois van!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2014 19:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Gaaf vliegtuig, zeker een die ik ook ooit nog eens wil bouwen!



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2014 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Tis een lomp ding, doe mij de cat maar. Ik heb deze ook niet in de stash liggen (cat overigens wel). Maar zeker leuk om deze build te volgen :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 okt, 2014 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Vandaag niet veel gedaan. Heel ongewoon begonnen met een motor los in elkaar zetten. De motor leek me niet zo vreselijk gedetailleerd en met de ESM voor de deur moest ik maar eens bepalen of er aftermarket aan te pas moest komen.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk zie je er met de motorbeplating omheen weinig van, dus ik vind dat deze wel voldoen. Misschien met koperdraad nog een paar klepstoters maken, maar ik betwijfel of dat zichtbaar is.

Verder wat in de romp gehakt, er is geen gat onder de astrodome en de uitsparing voor de flaps past ook niet helemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dat is nu ook opgelost. Oeps, ik zie net dat ik het bovenste rode cirkeltje verkeerd heb gezet, die moet natuurlijk aan de andere zijde van de romp!

Ook bij is ruimtetekort een probleem. In de huidige vitrinekast past dit bakbeest ook niet. Gelukkig bouw ik langzaam, dus er is nog tijd om een oplossing te vinden. In de voorraad (onder andere :roll: ) nog een Neptune, Orion en Atlantic en ook die hebben een wat grotere parkeerplaats nodig. Misschien mijn vrouw maar eens lief aankijken :D .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement