Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2014 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Hallo allemaal,

Toen ik op zoek ging naar een nieuw schip om te bouwen kwam ik een foto tegen van mijn opa die in zijn jonge jaren door het raam van een scheepsbrug keek. Helaas is mijn opa op zeer jonge leeftijd overleden. Het leek me mooi om een schip na te bouwen waarop hij heeft gevaren. Een oom van mij gaf toen aan graag een model te willen hebben van de KW 49, Antje uit 1959. Mijn opa heeft er op gevaren en mijn oom was diverse keren mee geweest als 'prenter'. Ik heb niets beloofd maar ben wel op zoek gegaan naar informatie.

Afbeelding

Afbeelding

Allereerst kwam ik in een boek de volgende informatie tegen

N.V. Viss. Mij. Kennemerland
De Dageraad Woubrugge Bouwjaar 1959
43,96 x 7.34 x 3,54 Inhoud 291 Brt

18/07/1959 proefvaart en overdracht
1969 geschikt gemaakt voor boomkorvisserij
1972 TX 46 Antje eig. P v.d. Vis
1974 Verkocht naar Argentinie wordt San Lucas

Afbeelding

Helaas bleek er verder maar weinig informatie voor handen te zijn dus ik ben op diverse facebook-pagina's en forums oproepen gaan doen of er iemand nog informatie, foto's of tekeningen had. Direct waren er mensen die mij wilde helpen. Die hadden vaak de gevraagde informatie niet maar kende wel weer mensen die op het schip gevaren hadden. Helaas zijn veel mensen al overleden maar ik heb toch enkele mensen weten te achterhalen na veel bellen en mailen en sommigen hadden ook nog foto's.

Afbeelding

Aan de kade bij de werf De Dageraad
Afbeelding

Tijdens de proefvaart
Afbeelding

Het is me uiteindelijk gelukt om aan 32 originele foto's van de KW 49 te komen en daar ben ik zeer blij mee. Gelukkig kwam ik ook iemand tegen die op de VL 16 gevaren had, een schip dat gelijk was aan de KW 49. Hij had heel veel foto's voor me en zelfs in kleur. Die kan ik goed gebruiken straks. 41 bruikbare foto's onder het stof vandaan getoverd

De VL 16
Afbeelding

De TX46 (voorheen KW 49)
Afbeelding

Tekeningen bleek een ander verhaal. Diverse musea heb ik afgebeld en een hoop mensen gesproken tot aan erfgenamen van de bouwer aan toe maar niemand weet waar de tekeningen gebleven zijn. Wel ontdekte ik dat er spullen van de werf (de Dageraad in Woubrugge) in het Nationaal Archief in Den Haag aanwezig waren. Ik ben hier langs gegaan, maar heb helaas alleen een contract gevonden, geen tekeningen. Enige tijd later kreeg ik contact met een meneer die niet de originele tekeningen had maar wel tekeningen van soortgelijke trawlers. Hij heeft deze mij opgestuurd en het zal me zeker helpen de trawler te kunnen bouwen. Het uiteindelijke lijnenplan heb ik samengesteld met een lijnenplan van een Belgische trawler die ik van een behulpzame mede-modelbouwer had gekregen.

In het Nationaal archief
Afbeelding

Afbeelding

Het uiteindelijke lijnenplan
Afbeelding

Een algemeen plan van een soortgelijke trawler
Afbeelding

Hiernaast heb ik nog zeer veel foto's verzameld van gelijkende trawlers uit die tijd zodat ik voor de details altijd wel een nuttige foto heb. Uiteraard kan ik ook altijd langs gaan bij wat oud-opvarende om aan hen te vragen 'hoe iets ook alweer zat'

Het koopcontract
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels heb ik 'genoeg' materiaal om een geloofwaardig model te kunnen bouwen en zoals gezegd ben ik dus eerst begonnen met het aanpassen van een tekening. Vervolgens heb ik die tekening een aantal maal gekopieerd. Ik ga de romp maken m.b.v. de zgn stapelbouw-methode. Hierbij zet je de 'plakken' van het lijnenplan uit om mdf waarna je deze plakken uitzaagt en ze op de juiste wijze op elkaar lijmt. Op deze manier krijg je een trapsgewijs opgebouwde ruwe vorm van de romp die je dan nog glad moet schuren. In de loop van mijn verslag zal ik alle stappen laten zien.

Het model gaat gebouwd worden in de schaal 1/75 waarbij het een lengte krijgt van ongeveer 58 cm.

De eerste stappen
Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Kees de Mol op ma 01 jun, 2015 23:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 23:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je hebt wel een gedegen voorbereiding gedaan voor dit nieuwe project! Goeie schaalkeuze, op 1/72 vind je vast een aantal bruikbare accessoires.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een interessant project! En inderdaad, je hebt je goed voorbereid zeg. Mooi stukje geschiedenis. Heel veel plezier met het bouwen! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 7:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooi om eens een koopcontract te zien voor de aankoop van een schip. Ook voor die tijd best wel een bedrag.. :mrgreen:
Goede voorbereiding is het halve werk en daar heb je alvast niet gefaald. Veel plezier en succes.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ik heb me laten vertellen dat het bedrag vergeleken moet worden met een 3 miljoen nu dus dat is zeker een fiks bedrag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 nov, 2014 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Vandaag ben ik aan het schuren geweest. Schuren tot de groeven weg zijn en dan zit je goed. Met de hand heb ik alles nageschuurd en de vorm zit er al goed in. Een paar kleine puntjes die ik nog moet na lopen met plamuur of met putty, dan weer schuren en dan..... Dat komt een volgende keer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2014 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
De romp heeft haar eerste laagje grondverf gekregen.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 nov, 2014 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ik ben weer wat verder gekomen met de romp voor de Antje. Een massieve romp daar had ik natuurlijk niet zoveel aan want het schip heeft over de volledige lengte een dek met verschansing. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik het plan opgevat een holle romp te maken met behulp van vacuumvormen. Ik heb op internet veel info gezocht en een opstelling gemaakt. Het lukte niet in één keer. De eerste keer werd mijn vacuumkast aan stukken getrokken de de zuigkracht van de stofzuiger en de tweede keer schoot de styreen plaat uit het frame vandaan. De derde keer was scheepsrecht want toen kreeg ik een mooi gevormd rompje. Hij is wel wat dun dus ik ga misschien een glasmatje leggen aan de binnenzijde. Maar ik kan nu in ieder geval verder en ben HEEL blij dat het gelukt is :panic:

You Tube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=FYttdMcivDc

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 okt, 2008 12:01 pm
Berichten: 268
Woonplaats: Soesterberg
Wat grappig om dit zo te zien. Leuk filmpje, vooral de YES aan het eind. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

gr

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 sep, 2010 17:40 pm
Berichten: 465
Ja heel erg gaaf om te zien!
knap werk
het is nu ook makkelijk werken met styreen,om hem verder op te bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement