Hallo allemaal,
Toen ik op zoek ging naar een nieuw schip om te bouwen kwam ik een foto tegen van mijn opa die in zijn jonge jaren door het raam van een scheepsbrug keek. Helaas is mijn opa op zeer jonge leeftijd overleden. Het leek me mooi om een schip na te bouwen waarop hij heeft gevaren. Een oom van mij gaf toen aan graag een model te willen hebben van de KW 49, Antje uit 1959. Mijn opa heeft er op gevaren en mijn oom was diverse keren mee geweest als 'prenter'. Ik heb niets beloofd maar ben wel op zoek gegaan naar informatie.
Allereerst kwam ik in een boek de volgende informatie tegen
N.V. Viss. Mij. Kennemerland
De Dageraad Woubrugge Bouwjaar 1959
43,96 x 7.34 x 3,54 Inhoud 291 Brt
18/07/1959 proefvaart en overdracht
1969 geschikt gemaakt voor boomkorvisserij
1972 TX 46 Antje eig. P v.d. Vis
1974 Verkocht naar Argentinie wordt San Lucas
Helaas bleek er verder maar weinig informatie voor handen te zijn dus ik ben op diverse facebook-pagina's en forums oproepen gaan doen of er iemand nog informatie, foto's of tekeningen had. Direct waren er mensen die mij wilde helpen. Die hadden vaak de gevraagde informatie niet maar kende wel weer mensen die op het schip gevaren hadden. Helaas zijn veel mensen al overleden maar ik heb toch enkele mensen weten te achterhalen na veel bellen en mailen en sommigen hadden ook nog foto's.
Aan de kade bij de werf De Dageraad
Tijdens de proefvaart
Het is me uiteindelijk gelukt om aan 32 originele foto's van de KW 49 te komen en daar ben ik zeer blij mee. Gelukkig kwam ik ook iemand tegen die op de VL 16 gevaren had, een schip dat gelijk was aan de KW 49. Hij had heel veel foto's voor me en zelfs in kleur. Die kan ik goed gebruiken straks. 41 bruikbare foto's onder het stof vandaan getoverd
De VL 16
De TX46 (voorheen KW 49)
Tekeningen bleek een ander verhaal. Diverse musea heb ik afgebeld en een hoop mensen gesproken tot aan erfgenamen van de bouwer aan toe maar niemand weet waar de tekeningen gebleven zijn. Wel ontdekte ik dat er spullen van de werf (de Dageraad in Woubrugge) in het Nationaal Archief in Den Haag aanwezig waren. Ik ben hier langs gegaan, maar heb helaas alleen een contract gevonden, geen tekeningen. Enige tijd later kreeg ik contact met een meneer die niet de originele tekeningen had maar wel tekeningen van soortgelijke trawlers. Hij heeft deze mij opgestuurd en het zal me zeker helpen de trawler te kunnen bouwen. Het uiteindelijke lijnenplan heb ik samengesteld met een lijnenplan van een Belgische trawler die ik van een behulpzame mede-modelbouwer had gekregen.
In het Nationaal archief
Het uiteindelijke lijnenplan
Een algemeen plan van een soortgelijke trawler
Hiernaast heb ik nog zeer veel foto's verzameld van gelijkende trawlers uit die tijd zodat ik voor de details altijd wel een nuttige foto heb. Uiteraard kan ik ook altijd langs gaan bij wat oud-opvarende om aan hen te vragen 'hoe iets ook alweer zat'
Het koopcontract
Inmiddels heb ik 'genoeg' materiaal om een geloofwaardig model te kunnen bouwen en zoals gezegd ben ik dus eerst begonnen met het aanpassen van een tekening. Vervolgens heb ik die tekening een aantal maal gekopieerd. Ik ga de romp maken m.b.v. de zgn stapelbouw-methode. Hierbij zet je de 'plakken' van het lijnenplan uit om mdf waarna je deze plakken uitzaagt en ze op de juiste wijze op elkaar lijmt. Op deze manier krijg je een trapsgewijs opgebouwde ruwe vorm van de romp die je dan nog glad moet schuren. In de loop van mijn verslag zal ik alle stappen laten zien.
Het model gaat gebouwd worden in de schaal 1/75 waarbij het een lengte krijgt van ongeveer 58 cm.
De eerste stappen