Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Weer een nieuw projectje van mijn kant: de Spitfire Mk. IXc van Italeri in schaal 1/48. Natuurlijk in een Nederlands kleurtje.
Voordat ik begin met de introductie eerst even wat vermelden. Over het toestel die ik ga bouwen is heel weinig te vinden. Ik heb wel plaatjes ervan gevonden, maar de kleur lijkt mij heel onlogisch.
Het toestel dat ik ga bouwen is H-64. Dit toestel is, volgens Dutch Decal, lichtblauw. Dutch decal had het zo bedacht:
Afbeelding

De H-64 werd op 17 mei 1947 geaccepteerd door Nederland en uiteindelijk op 13 juli 1947 geleverd aan de Nederlandse luchtmacht. De H-64 werd ingezet in Nederlands Indië en ging op 30 april 1952 uit dienst.
Ik weet niet zeker of dit de H-64 is, maar volgens mij is dat de Nederlandse roundel op de onderkant van de vleugel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ging hij als SM-39 naar België:
Afbeelding

Op 12 april 1954 verongelukte dit toestel. Tussen 1956 en 1961 kreeg het weer een andere serial namelijk OO-ARC.
Afbeelding

Vervolgens werd het toestel verkocht aan Canada en kreeg weer een andere serial. Dit keer was het CF-NUS.
Afbeelding

De laatste serial die dit toestel gekregen had en nu nog steeds draagt is AU-H. Zo staat hij nu in het Aviation and Space museam in Ottawa in Canada sinds 1964.

De Kit

De kit die ik ga gebruiken is van Italeri en kost ongeveer 25 euro.
Afbeelding

De Decals:
Afbeelding

De sprues:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat detail foto's van de onderdelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat motor onderdeel (volgens mij de kleppen deksels met carburateur kun je later helemaal niet meer zien dus die gaat mooi in de spare-box.

Deze cockpitkap lijkt van een Mustang te komen en ik heb dan dus ook geen idee waarom die bij deze kit zit.
Afbeelding

Een handleiding is eigenlijk ook wel handig om te hebben:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Update

Eerst de losse cockpitonderdel met de later onzichtbare kant op een satéprikker geplakt met secondelijm en in een blok piepschuim geprikt.
Afbeelding

Ik ben al een beetje bezig geweest met de kit en dat moet ik dan wel even laten zien natuurlijk. Op de cockpitonderdelen humbrol 120 gekwast, wat mij een goed kleur lijkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En het droogpassen van de rompdelen laat ook geen grote problemen zien.

Nou referenties zijn heel erg welkom en hopelijk hebben jullie die een beetje voor mij. En graag wat gedachtes over de blauwe kleur.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuke Intro, en dat de orginele kist nog bestaat.

Misschien leuk om met deze kist mee te doen met de "100 Jaar Klu GB" ?

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 19:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
IK zou graag het bouwnr willen weten van deze Spit, dus biv MK434 oid, Dat lichtblauw kan een imitatie zijn van de alu/zilverkleur waarmee de Ned Spits werden uitgevoerd
Het duck egg blue voor de onderzijde klopt wel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 19:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Inmiddels al wat wijzer

De H-64 was inderdaad lichtblauw. Deze kleur werd aangebracht voor de luchtvaarttentoonstelling op Tjililitan. Dit toestel stond in opslag te Andir.
bron: Dutch Spitfires

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Laatst bijgewerkt door Bert Takken op wo 18 sep, 2013 19:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
NH188
(http://kw.jonker.co/index.php?option=co ... =2&lang=en)

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Cockpitraam van een Mustang?? Jij moet echt hoog nodig eens meer Spitfires gaan bouwen, hoor !! ;-)

Dit is het raam van latere types Spitfires. Zie één van mijn topics:
viewtopic.php?f=1&t=37847
Afbeelding

Niet vreemd dat je aan een Mustang dacht, dit raam lijkt er op. Maar er waren wel meer vliegtuigen met zulk
soort ramen.
Als ik een Mark IX zou kiezen, zou ik de Hasegawa versie kopen, die in de Revell doos. Is niet alleen 7 euro
goedkoper, maar de pasvorm en afwerking is veel beter. Kan het zijn dat dit model details heeft die de Hasegawa
versie niet heeft? Mogelijk dat de Italeri versie meer op de Nederlandse Spitfire lijkt.
En wat de kleur betreft.... er is niets onlogisch. Het is maar net wat voor functie het toestel kreeg toegewezen.
Ik heb Spitfires - en vele andere vliegtuigen - al in VELE verschillende kleuren en camouflages gezien. Alleen
de Spitfire al was er in het zilver, wit, roze, blauw, lichtblauw, zwart, grijs, groen, bruin en dan heb je nog de
twee kleuren versies: grijs-groen, bruin-groen, zand-bruin en wie weet wat voor kleuren ze nog meer hadden.

Leuk thema, een Nederlandse Spitfire. In zeldzame (en voor mij onbekende) uitvoering. Goede keuze.

Succes !

__________________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ik kwam deze spitfire tegen bij de brouwersshop op de brouwersdag en ik mocht iets uitkiezen van mijn vader dus waarom niet. Ik heb ook nog de Eduard spitfir IX liggen die ik ga gebruiken voor de H-60. Wist ik stiekem wel dat het van een andere versie spitfire was, maar eigenlijk niet bij nagedacht 8) . Het is trouwens ook mijn eerste spitfire.

Bert Takken schreef:
Inmiddels al wat wijzer

De H-64 was inderdaad lichtblauw. Deze kleur werd aangebracht voor de luchtvaarttentoonstelling op Tjililitan. Dit toestel stond in opslag te Andir.
bron: Dutch Spitfires

Oké dank je wel.

freddie schreef:
Leuke Intro, en dat de orginele kist nog bestaat.

Misschien leuk om met deze kist mee te doen met de "100 Jaar Klu GB" ?

Gr Freddie

Sorry, ik ga nu nog niet meedoen, gewoon omdat ik niet van tijdsdruk houdt en dan ga ik meestal kitjes afraffelen. Eerst even rustig wat vliegtuigjes afbouwen en misschien later wel meedoen met een groepsbouw.

Bert Takken schreef:
IK zou graag het bouwnr willen weten van deze Spit, dus biv MK434 oid, Dat lichtblauw kan een imitatie zijn van de alu/zilverkleur waarmee de Ned Spits werden uitgevoerd
Het duck egg blue voor de onderzijde klopt wel
freddie schreef:

Het was inderdaad NH188

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 0:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
Leuke kit in een originele jas.

Het zal niet eenvoudig zijn om de juist kleur blauw van het echte vliegtuig te vinden. De NH188 is meerdere malen in diverse kleuren en kleurschema's gespoten.

De kleurfoto van CF-NUS toont het blauw dat in België door Cogea is aangebracht. Het wordt omschreven als "turqoise / kingfisher" blauw. De blauwe kleur die het toestel bij de nederlandse luchtmacht had was een stuk lichter.

Zou leuk zijn als je de juiste kleur blauw kunt op sporen.

PS : Op de bovenkant van de vleugels zijn 2 bulten te zien (tussen de bult van het kanon en de wingroot), deze waren niet aanwezig op deze MK XIc.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2013 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Citaat:
Ik heb ook nog de Eduard spitfir IX


Ik dacht al te zeggen, waarom nog een Mk IX van Italeri kopen als Eduard HET state of the art model voor luttele eurokens meer op de markt heeft gebracht :lol:

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Pascal Dupont schreef:
Het zal niet eenvoudig zijn om de juist kleur blauw van het echte vliegtuig te vinden.
Daar sla je een spijker op de kop. Luuk geeft op de sheet FS 35109 aan. Als je die kleur op vergelijkt met wat IPMS Stockholm aangeeft (naar beneden scrollen), dan ziet die kleur er veel donkerder uit dan op de sheet van Luuk. Verfadvies op IPMS Stockholm geeft aan Xtracolor X123 of X124 waarbij X123 het meest lijkt op het voorbeeld. Dat is m.i. veels te donker en neigt naar de kleur die op de kleurenfoto van de CF-NUS zichtbaar is. X123 is veel lichter

Als ik ga kijken wat destijds Harry vd Meer in zijn 'technical study' heeft vermeld, dat staat daar Humbrol HG13 of HU14. Die codering gebruikt Humbrol al een tijdje niet meer :D , maar Rob de Bie heeft ergens een overzicht waarin HG13 leidt naar Himmelblau RLM 78 (Xtracolor X214) en HU14 naar FS 35414 (Xtracolor X127). Dat is een heel stuk lichter dan het eerder genoemde FS 35109.

Hoewel kleuren interpreteren van z/w foto's niet zo eenvoudig is, zou ik toch kiezen voor een verfsappie in de richting van Xtracolor X123, X127 of X214. Maar da's uiteraard mijn bescheiden mening.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement