Hallo medehobbyisten,
De neptune wordt momenteel lekker voorzien van een aantal lagen verf en tja, je moet tussendoor wat te doen hebben. Dus dan maar een nieuw kitje openen. Het is de NH-90 van Revell geworden, omdat ik hem op de stapel zag liggen en dacht, dat wordt hem gewoon.
Maar sommigen van jullie (sommigen zei ik, niet veel
) zullen misschien niet weten wat de NH-90 nou precies voor helikopter is, dat ga ik je eerst maar even uitleggen, door een paar relevante stukjes van HET wikipedia af te plukken.
http://www.key.aero/central/images/articles/1328.jpgbron:
klikDe NHI NH90 is een tweemotorige multirole helikopter gebouwd door NHIndustries, een bedrijf opgericht door Agusta, Eurocopter en Stork Fokker Aerospace.
De NH90 kan gevlogen worden door één piloot en is ontworpen om overdag en 's nachts te vliegen en in slecht weer condities.
GeschiedenisOp 1 september 1992 tekende NH Industries een NH90 design-and-developmentcontract met NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency). Dit bureau vertegenwoordigde de vier participerende landen: Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland. Portugal kwam erbij op 21 juni 2001. Het ontwerpen begon in 1993. Het eerste prototype, de PT1, maakte zijn eerste vlucht op 18 december 1995.
Het tweede prototype, de PT2, vloog op 19 maart 1997, en het derde prototype, de PT3, volgde op 27 november 1998. Op 30 juni 2000 werd een industrialisatie en first-batch contract getekend voor 298 NH90's tussen NAHEMA en NHI. In 2001 tekende nog drie klanten kooporders:
Zweden voor 25 helikopters
Finland voor 20 helikopters
Noorwegen voor 24 helikopters
Op 29 augustus 2003 bestelde Griekenland 34 NH90's, met een optie op nog eens 14.
In 2005 bestelde Australië er 12. Dit aantal werd in juni 2006 uitgebreid met 34, wat het totaal op 46 brengt. In Australische dienst zal de NH90 MRH-90 genoemd worden, waarbij MRH staat voor Multi-Role Helicopter. NH Industries heeft meerdere problemen gehad, waardoor de leveringen met ongeveer twee jaar vertraagd zijn. De eerste leveringen zijn gebeurd in december 2006, 2 toestellen (in TTH versie) werden geleverd aan het Duitse opleidingscentrum in Bückeburg. Vanaf 2007 zullen de Italiaanse en Franse marine hun NFH versies krijgen. Ook zullen dan de eerste Zweedse en Noorse NH90's geleverd worden.
In juli 2006 tekende de Saoedische regering een contract voor in totaal 142 helikopters: 64 NH90, 20 Eurocopter Cougar, 42 Eurocopter Fennec, 4 Eurocopter Panther marine versie en 12 Eurocopter Tiger gevechtshelikopters. Ook tekende Nieuw-Zeeland een contract voor 8 NH90's om de UH-1 Iroquois van de luchtmacht te vervangen. België tekende in juni 2007 eveneens een contract voor 8 toestellen als vervanging van de SeaKing. met 2 TTH's in optie.
In 2012 besloot Portugal het contract voor 10 exemplaren te ontbinden.
NFH: NATO Frigate HelicopterDe NFH versie is primair bedoeld voor onderzeebootbestrijding vanaf moederschepen (fregatten en jagers). Dit type wordt dan aangeduid als NH90(M) waarbij de M staat voor Maritiem)
Verder kan dit type taken uitvoeren op het gebied van oppervlakte-oorlogvoering (i.c. aanvallen van andere oorlogsschepen m.b.v. zeedoelraketten), opsporing en redding (Search and rescue) en ondersteuning verlenen bij het onderscheppen van drugstransporten en het boarden (i.c. het aan boord laten van mariniers en/of politiepersoneel) van schepen (maritieme interdictie).
Ook kunnen deze toestellen beperkt worden ingezet bij luchtverdediging (mits uitgerust met Stinger raketten - of vergelijkbaar), bevoorrading van schepen (het zogenaamde vertrep - vertical replenishment) en troepentransport.
Deze toestellen zijn uitgerust om zowel overdag als 's nachts te kunnen vliegen en ook in slecht weer, als het schip niet stabiel is.
Misschien wel leuk om te weten:
Prijzen per toestel wat Frankrijk schatte in 2001 varieerden van €19 miljoen voor de TTH tot €30 miljoen voor de NFH. Italië tekende een contract van €3,2 miljard voor haar 116 (+ 1 optie) helikopters, voor een tijd van 2000 tot 2018.
In 1999 wilde Defensie voor een bedrag van 1,3 miljard gulden twintig exemplaren van de NH90 kopen ter vervanging van de Lynx-helikopters van de marine, dat wil zeggen circa dertig miljoen Euro per stuk.
In 2011 is sprake van 1 miljard Euro voor de aanschaf van twintig exemplaren, oftewel vijftig miljoen Euro per stuk. Naar verwachting is met de kosten van de materiële exploitatie voor de twintig NH90 toestellen een bedrag gemoeid tussen de € 20 miljoen en € 25 miljoen per jaar.
Status Nederlandse NH90'sDe Nederlandse regering heeft 20 stuks (NH90) aangeschaft ter vervanging van de Lynx SH-14D maritieme helikopter en de AB-412-reddingshelikopter. In gevolge de Helikopterstudie van het Ministerie van Defensie zal de configuratie thans 12 stuks NFH en 8 stuks (met een optie op nog 2) TNFH zijn. De 12 NFH worden gestationeerd op Maritiem Vliegkamp De Kooy en worden ingezet voor maritieme taken, zoals het opereren vanaf schepen en search and rescue taken. De andere 8 TNFH gaan transporttaken verrichten vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen.
Door diverse problemen bij de ontwikkeling en productie is de introductie van de NH90 NFH helikopter bij de Marine Luchtvaartdienst diverse malen uitgesteld. In september 2007, tijdens de Heldair Show Maritiem, op het marinevliegkamp De Kooy, werd de eerste Nederlandse NH90 NFH getoond. De eerste NH90 heeft op 12 februari 2008 een bezoek gebracht aan de fabrieken van Stork Fokker in Papendrecht[5]. Stork Fokker levert een substantiële bijdrage in het ontwerp en bouw van dit militaire project.
Per februari 2013 zijn 8 toestellen in de uitvoering NH90-NFH geleverd: N102 (serienummer NNLN02/1102), N110 (serienummer NNLN03/1110), N164 (serienummer NNLN04/1164), N175 (serienummer NNLN05/1175), N195 (serienummer NNLN06/1195), N227 (serienummer NNLN07/1227), N228 (serienummer NNLN08/1228), N234 (serienummer NNLN09/1234).
Eerder is op De Kooy ook de N088 (serienummer NNLN01/1088) gesignaleerd, maar die vliegt nog onder de Italiaanse testregistratie en is derhalve nog niet afgeleverd.
De kitOké, de kit die we gaan gebruiken is die van Revell, deze dus:
En als we de doos open maken zien we:
Een handleiding
Decals
En de sprues
De handleiding is zoals we gewend zijn van Revell, netjes en duidelijk. Jammer genoeg nog niet in kleur, maar is niet zo erg storend.
De decals zijn denk ik geprint door Daco products, maar dat weet ik niet zeker. I.i.g zien ze er keurig uit.
De sprues zitten verpakt in twee dicht gesealde plastic zakken. Eentje met de sprues van de reguliere kit en eentje met de conversie voor de NFH versie.
Dan maken we de eerste zak open en daar zit dit in:
Jammer genoeg het glas niet apart, maar ik heb nog niet echt specifiek gekeken of er krasjes op zitten.
In de tweede zak zit de lichter gekleurde sprue voor de conversie:
Alles is heel netjes gegoten, nog geen flash tegen gekomen, behalve hier en daar wat gietnaatjes op niet zeer moeilijke plekken.
Het beginIk ben ten eerste begonnen met de niet benodigde onderdeeltjes er af te knippen die aangegeven stonden op deze lijst:
De deeltjes nog eens bij elkaar gepakt:
En in de spare-box gedaan.
Vervolgens een aantal gaatjes geboord.
Die op de vloer waren netjes aan de onderkant al ingegoten. Die hoefde je alleen nog maar door te boren.
Ook moesten er nog twee gaatjes in beide romphelften geboord worden, die je wel eerst zelf nog moest uitmeten. De maten stonden wel al keurig netjes vermeld en na wat passen en meten klopt het nog ook.
Dat was hem wel weer. Oja, voordat ik het vergeet te vertellen; het wordt natuurlijk de MLD versie. Tips zijn altijd welkom, over de kit of over het werken.
Thomas
ps: Het is de eerste helikopter weer na jaren