Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Hallo medehobbyisten,

De neptune wordt momenteel lekker voorzien van een aantal lagen verf en tja, je moet tussendoor wat te doen hebben. Dus dan maar een nieuw kitje openen. Het is de NH-90 van Revell geworden, omdat ik hem op de stapel zag liggen en dacht, dat wordt hem gewoon.
Maar sommigen van jullie (sommigen zei ik, niet veel :wink: ) zullen misschien niet weten wat de NH-90 nou precies voor helikopter is, dat ga ik je eerst maar even uitleggen, door een paar relevante stukjes van HET wikipedia af te plukken.

http://www.key.aero/central/images/articles/1328.jpg
bron: klik

De NHI NH90 is een tweemotorige multirole helikopter gebouwd door NHIndustries, een bedrijf opgericht door Agusta, Eurocopter en Stork Fokker Aerospace.
De NH90 kan gevlogen worden door één piloot en is ontworpen om overdag en 's nachts te vliegen en in slecht weer condities.

Geschiedenis
Op 1 september 1992 tekende NH Industries een NH90 design-and-developmentcontract met NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency). Dit bureau vertegenwoordigde de vier participerende landen: Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland. Portugal kwam erbij op 21 juni 2001. Het ontwerpen begon in 1993. Het eerste prototype, de PT1, maakte zijn eerste vlucht op 18 december 1995.
Het tweede prototype, de PT2, vloog op 19 maart 1997, en het derde prototype, de PT3, volgde op 27 november 1998. Op 30 juni 2000 werd een industrialisatie en first-batch contract getekend voor 298 NH90's tussen NAHEMA en NHI. In 2001 tekende nog drie klanten kooporders:
    Zweden voor 25 helikopters
    Finland voor 20 helikopters
    Noorwegen voor 24 helikopters
Op 29 augustus 2003 bestelde Griekenland 34 NH90's, met een optie op nog eens 14.
In 2005 bestelde Australië er 12. Dit aantal werd in juni 2006 uitgebreid met 34, wat het totaal op 46 brengt. In Australische dienst zal de NH90 MRH-90 genoemd worden, waarbij MRH staat voor Multi-Role Helicopter. NH Industries heeft meerdere problemen gehad, waardoor de leveringen met ongeveer twee jaar vertraagd zijn. De eerste leveringen zijn gebeurd in december 2006, 2 toestellen (in TTH versie) werden geleverd aan het Duitse opleidingscentrum in Bückeburg. Vanaf 2007 zullen de Italiaanse en Franse marine hun NFH versies krijgen. Ook zullen dan de eerste Zweedse en Noorse NH90's geleverd worden.
In juli 2006 tekende de Saoedische regering een contract voor in totaal 142 helikopters: 64 NH90, 20 Eurocopter Cougar, 42 Eurocopter Fennec, 4 Eurocopter Panther marine versie en 12 Eurocopter Tiger gevechtshelikopters. Ook tekende Nieuw-Zeeland een contract voor 8 NH90's om de UH-1 Iroquois van de luchtmacht te vervangen. België tekende in juni 2007 eveneens een contract voor 8 toestellen als vervanging van de SeaKing. met 2 TTH's in optie.
In 2012 besloot Portugal het contract voor 10 exemplaren te ontbinden.

NFH: NATO Frigate Helicopter
De NFH versie is primair bedoeld voor onderzeebootbestrijding vanaf moederschepen (fregatten en jagers). Dit type wordt dan aangeduid als NH90(M) waarbij de M staat voor Maritiem)
Verder kan dit type taken uitvoeren op het gebied van oppervlakte-oorlogvoering (i.c. aanvallen van andere oorlogsschepen m.b.v. zeedoelraketten), opsporing en redding (Search and rescue) en ondersteuning verlenen bij het onderscheppen van drugstransporten en het boarden (i.c. het aan boord laten van mariniers en/of politiepersoneel) van schepen (maritieme interdictie).
Ook kunnen deze toestellen beperkt worden ingezet bij luchtverdediging (mits uitgerust met Stinger raketten - of vergelijkbaar), bevoorrading van schepen (het zogenaamde vertrep - vertical replenishment) en troepentransport.
Deze toestellen zijn uitgerust om zowel overdag als 's nachts te kunnen vliegen en ook in slecht weer, als het schip niet stabiel is.

Misschien wel leuk om te weten:
Prijzen per toestel wat Frankrijk schatte in 2001 varieerden van €19 miljoen voor de TTH tot €30 miljoen voor de NFH. Italië tekende een contract van €3,2 miljard voor haar 116 (+ 1 optie) helikopters, voor een tijd van 2000 tot 2018.
In 1999 wilde Defensie voor een bedrag van 1,3 miljard gulden twintig exemplaren van de NH90 kopen ter vervanging van de Lynx-helikopters van de marine, dat wil zeggen circa dertig miljoen Euro per stuk.
In 2011 is sprake van 1 miljard Euro voor de aanschaf van twintig exemplaren, oftewel vijftig miljoen Euro per stuk. Naar verwachting is met de kosten van de materiële exploitatie voor de twintig NH90 toestellen een bedrag gemoeid tussen de € 20 miljoen en € 25 miljoen per jaar.

Status Nederlandse NH90's
De Nederlandse regering heeft 20 stuks (NH90) aangeschaft ter vervanging van de Lynx SH-14D maritieme helikopter en de AB-412-reddingshelikopter. In gevolge de Helikopterstudie van het Ministerie van Defensie zal de configuratie thans 12 stuks NFH en 8 stuks (met een optie op nog 2) TNFH zijn. De 12 NFH worden gestationeerd op Maritiem Vliegkamp De Kooy en worden ingezet voor maritieme taken, zoals het opereren vanaf schepen en search and rescue taken. De andere 8 TNFH gaan transporttaken verrichten vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen.
Door diverse problemen bij de ontwikkeling en productie is de introductie van de NH90 NFH helikopter bij de Marine Luchtvaartdienst diverse malen uitgesteld. In september 2007, tijdens de Heldair Show Maritiem, op het marinevliegkamp De Kooy, werd de eerste Nederlandse NH90 NFH getoond. De eerste NH90 heeft op 12 februari 2008 een bezoek gebracht aan de fabrieken van Stork Fokker in Papendrecht[5]. Stork Fokker levert een substantiële bijdrage in het ontwerp en bouw van dit militaire project.
Per februari 2013 zijn 8 toestellen in de uitvoering NH90-NFH geleverd: N102 (serienummer NNLN02/1102), N110 (serienummer NNLN03/1110), N164 (serienummer NNLN04/1164), N175 (serienummer NNLN05/1175), N195 (serienummer NNLN06/1195), N227 (serienummer NNLN07/1227), N228 (serienummer NNLN08/1228), N234 (serienummer NNLN09/1234).
Eerder is op De Kooy ook de N088 (serienummer NNLN01/1088) gesignaleerd, maar die vliegt nog onder de Italiaanse testregistratie en is derhalve nog niet afgeleverd.

De kit

Oké, de kit die we gaan gebruiken is die van Revell, deze dus:
Afbeelding

En als we de doos open maken zien we:
    Een handleiding
    Decals
    En de sprues

De handleiding is zoals we gewend zijn van Revell, netjes en duidelijk. Jammer genoeg nog niet in kleur, maar is niet zo erg storend.
Afbeelding

De decals zijn denk ik geprint door Daco products, maar dat weet ik niet zeker. I.i.g zien ze er keurig uit.
Afbeelding

De sprues zitten verpakt in twee dicht gesealde plastic zakken. Eentje met de sprues van de reguliere kit en eentje met de conversie voor de NFH versie.
Afbeelding
Afbeelding

Dan maken we de eerste zak open en daar zit dit in:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jammer genoeg het glas niet apart, maar ik heb nog niet echt specifiek gekeken of er krasjes op zitten.

In de tweede zak zit de lichter gekleurde sprue voor de conversie:
Afbeelding

Alles is heel netjes gegoten, nog geen flash tegen gekomen, behalve hier en daar wat gietnaatjes op niet zeer moeilijke plekken.

Het begin
Ik ben ten eerste begonnen met de niet benodigde onderdeeltjes er af te knippen die aangegeven stonden op deze lijst:
Afbeelding
De deeltjes nog eens bij elkaar gepakt:
Afbeelding
En in de spare-box gedaan.

Vervolgens een aantal gaatjes geboord.
Die op de vloer waren netjes aan de onderkant al ingegoten. Die hoefde je alleen nog maar door te boren.
Afbeelding

Ook moesten er nog twee gaatjes in beide romphelften geboord worden, die je wel eerst zelf nog moest uitmeten. De maten stonden wel al keurig netjes vermeld en na wat passen en meten klopt het nog ook.
Afbeelding
Afbeelding


Dat was hem wel weer. Oja, voordat ik het vergeet te vertellen; het wordt natuurlijk de MLD versie. Tips zijn altijd welkom, over de kit of over het werken.

Thomas
ps: Het is de eerste helikopter weer na jaren

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Laatst bijgewerkt door tehomazie op ma 21 apr, 2014 14:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Spiderbouwer heeft met vorig jaar ook gebouwd. Wellicht heb je er wat aan.

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=35556&hilit=nh90

Mooie ki(s)t uitgezocht hoor om (weer) eens een heli te bouwen. Ik heb hem ook nog ergens liggen. Brute bak met alle antennes en bobbels erop/eraan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Die heb ik inderdaad al gezien, ik houd hem erbij.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hey…. Noordwijkerhout….

Succes hiermee Thomas.

Groetjes
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Danku.
Kom jij ook uit noordwijkerhout dan?

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ja, al hééééél lang.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Leuk dat je de NH90 ook gaat bouwen. Ik hoop dat de onderdelen van de extra sprue bij jou van wat betere kwaliteit zijn dan die bij mijn kit zaten (sinkmarks en krom). Kijk maar eens naar mijn verslag, ik heb eea wat meer gedetailleerd met roosters en zo. Bekijk de diverse series walkarounds goed. Ook op de Nedmil-site en op de helikopterwalkaroundsite van Domke staat veel fotomateriaal. Je kunt hier veel details uithalen en evt wat foutjes in de kit veranderen.
Succes met de bouw. Er is met wat aandacht en geduld een heel mooie heli van te maken. Voor vragen kun je me altijd een pb sturen. Gr. Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2013 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Bedankt, ik zal er op letten.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2013 13:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze, heb op de mijne hetzelfde probleem als Spiderbrouwer, qua sinkmarks op bijna niet te herstellen locaties...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Hier verder gegaan met het interieur. De vloer is geverfd en daarna de enorme decal erop geplakt wat me echt heel erg meeviel en het resultaat vind ik ook heel goed. Dit heb ik als volgt gedaan; eerst een glanzende blanke lak eroverheen gekwast (wel ervoor gezorgd dat de details intact bleven), toen de decal er op geplakt, twee sessies strong decalsetting van Daco Products gedaan, een nachtje laten drogen, daarna nog een matte laklaag eroverheen gekwast voor extra stevigheid en als laatste de gaatjes in de decals doorgeboord.
Afbeelding
Afbeelding

Ook de stoeltjes geverfd en in de cockpit geplakt, voornamelijk met de cocktailprikker. Ook met de cocktailprikker de details op de middenconsole geverfd, dit klopt niet helemaal omdat de meegegoten details niet helemaal kloppen.
Afbeelding
Afbeelding

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement