Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Tja, zoals de titel van dit topic al aangeeft, ben ik er nog niet helemaal uit wat voor auto het gaat worden. Maar..... het kon toch wel eens het nieuwe type XF gaan worden. En eigenlijk om de simpele reden, dat er daar volgens mij nog geen één in 1:24 van is. En ik bouw nu eenmaal graag dingen die er nog niet zijn. :D

Maar ik ben alvast begonnen aan de Palfinger kraan. Hoewel het, wanneer het een nieuw type DAF wordt, natuurlijk twijfelachtig is om een ouder type kraan op zo'n nieuwe auto te zetten. Maar in dat geval kan ik er nog een 92002 van maken. :D De basis lijkt toch veel op elkaar.

Maar goed, de bouw:

Ik ben er begin deze week aan begonnen met als eerste de draaikrans. Een paar ronde plaatjes op elkaar gelijmd en daar vervolgens gaatjes in geboord, waar later de "bouten" inkomen. Toen begonnen met het staande deel op die draaikrans, geen idee hoe dat genoemd wordt trouwens. :?: Eerst één zijkant in model gemaakt, dat op een ander plaatje gelijmd, en vervolgens precies om de bovenste heen gesneden. Op die manier zijn de delen, wanneer ik de plaatjes weer van elkaar haal, precies hetzelfde. En op die manier heb ik ook het eerste deel van de giek gemaakt.

Tussendoor ben ik ook al iedere keer bezig met de delen die straks in elkaar moeten schuiven. Eerste de kleinste gemaakt en vervolgens er iedere keer een grotere omheen maken. De kleine, waar ik dan omheen bouw, wel voorzien van een stukje tape, zodat ik ze niet per ongeluk aan elkaar lijm en zodat ze niet te strak in elkaar schuiven, want er moet straks ook nog verf op.

De wanddikte van één mm is wel wat veel, wanneer je het omrekent, maar ik ben bang dat bij dunner styreen er te weinig stevigheid overblijft. En ik denk wanneer ze straks op de goede lengte zijn afgekort en aan de uiteinden de steunen voor de cilinders e.d. zijn bevestigd, het niet zo opvalt.

Maar eerst maar een paar foto's

Gr. Zeger

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op zo 02 dec, 2012 20:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Waar de kraan op komt, maakt denk ik niet zo heel veel uit Zeger :wink:
De kraan op zich is al een gaaf projekt, zie ze de laatste tijd regelmatig op de wagens van van den Heuvel uit Werkendam voorbij komen.

Tja, die nieuwe XF, is er inderdaad nog niet als bouwdoos, maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak.....
Succes met de kraan in ieder geval :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, daar gaat er weer eentje.
Lijkt me leuk om die nieuwe DAF dan eens in model te zien, op zich zou je zelfs een bouwdoos kunnen gebruiken :lol:
Ik denk wel dat in de nabije toekomst Italeri met de XF mallen gaat zitten klooien.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 20:58 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Zeger,

Eindelijk komt de kraan, daar heb ik me al een poosje op verheugd :wink:

Of je een nieuwe onderwagen op de kraan wilt of niet, vaak worden zulken flinke kranen gereviseerd en overgebouwd op de nieuwe onderwagen dus daarin sta je helemaal vrij in je keuze. De nieuwe DAF... Dat is inderdaad een kwestie van smaak en als je dan toch gaat bouwen wat dacht je van de nieuwe ACTROS 8)

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Het lijkt ook of jij alles zo uit je mauw schud.
Ik loop al jaren met het idee in m'n hoofd om een zo'n soort kraan te maken maar steeds weet ik niet waar en hoe te beginnen.
Zoals ik al eerder zei is het het beste om gewoon eens te beginnen, maar goed, wie weet later.

Jij hebt hier in ieder geval al weer een mooi begin neer gezet voor een dikke autolaadkraan.

Ik heb je ooit eens horen zeggen over een VOLVO 4 asser voor voor de Nooteboom.
Wellicht de kraan daar op???

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 okt, 2012 18:38 pm
Berichten: 41
ziet er goed uit je begin van je kraan
lijkt sprekend op echt blijf je project zeker volgen ben zelf ook van plan
om een plafinger pk 50002 na te maken na me project waar ik nu mee bezig ben

succes met verdere bouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 nov, 2012 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jan, 2008 0:15 am
Berichten: 764
Woonplaats: Eindhoven
Dit wordt weer smullen, Zeger.

Ik heb ook al eerder van je gehoord dat deze kraan op je verlanglijstje stond.

Ook deze kraan zal het hoge kwaliteitsniveau van je krijgen, neem ik aan. Dus dat gaat goed komen.

Ik ben zeer benieuwd hoe je alle delen werkend gaat krijgen, met name de cilinders :wink:

Je zou bijna een eigen bedrijfje kunnen beginnen a la Italeri om speciale modellen uit te gaan brengen. Zo'n zware kraan, die zouden meerdere modelbrouwers wel willen hebben als kit. Misschien ligt er een nieuwe toekomst voor je als samensteller van speciale kits !!!!


Bas


Laatst bijgewerkt door Bas Romme op ma 26 nov, 2012 18:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2012 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
hey Zeger,
Een goed begin is het halve werk. :D
Mooie nieuwe Daf ervoor , dan ben je gelijk Italeri voor .En Italeri zal wel voort borduren op het oude chasis denk ik.
succes met de bouw Zeger.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2012 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 okt, 2008 14:12 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Numansdorp
Mooi al weer, zal in zijn geheel wel weer een topper worden. Opvallend genoeg hebben de 'kit' of andere toeleveranciers het nog niet nodig gevonden zo'n kraan als kit te leveren. Gemiste kans tot dusver.
Maar goed, als ik nog een suggestie mag doen voor het onderstel, bijzonder en en opvallend qua modelkeuze denk ik:
http://www.ditzj.de/html/nl/trucks/othe ... lyse1.html
Succes verder met de kraan,
Grt Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 nov, 2012 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dank je mannen, ik heb deze week toch nog het één en ander aan de Palfinger kunnen doen. Als eerste de twee cilinders gemaakt zodat hij straks netjes op- en uitgevouwen kan worden. Deze zijn weer van uitschuifbare magneten gemaakt zoals bij de graafmachine en het werkt ook weer. :D Deze cilinders zitten niet rechtstreeks op de giek gemonteerd, maar er zit nog een extra scharnierpunt tussen. Ik denk om de krachten beter te verdelen. Dus die heb ik ook maar nagebouwd.

Het deel waar later de uitschuifbare giek aan vast wordt gemaakt was wat lastig, en ik heb ook lang naar allerlei verschillende foto's van Arie moeten kijken, voordat ik wist hoe het er precies uitzag. Maar het is uiteindelijk weer gelukt. :) Zonder die foto's had ik het denk ik niet voor elkaar gekregen, want ze zijn van een hele hoge resolutie en dus heel sterk te vergroten. En op internet vindt je die niet. Dus Arie, ik ben er erg blij mee. :D

Tja, en dan de uitschuifbare giek....... Die was gereed, hij zat er al aan, maar ik heb hem er toch weer afgehaald. :( Bij nader inzien vond ik hem door de wanddikte van 1 mm toch te "grof" vergeleken bij de rest van de kraan en ik ben nu bezig om een nieuwe te maken van 0,5 mm plaat. Ik denk dat dit uiteindelijk toch mooier is.

Hieronder nog even een paar foto's

Gr. Zeger


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement