Tja, zoals de titel van dit topic al aangeeft, ben ik er nog niet helemaal uit wat voor auto het gaat worden. Maar..... het kon toch wel eens het nieuwe type XF gaan worden. En eigenlijk om de simpele reden, dat er daar volgens mij nog geen één in 1:24 van is. En ik bouw nu eenmaal graag dingen die er nog niet zijn.
Maar ik ben alvast begonnen aan de Palfinger kraan. Hoewel het, wanneer het een nieuw type DAF wordt, natuurlijk twijfelachtig is om een ouder type kraan op zo'n nieuwe auto te zetten. Maar in dat geval kan ik er nog een 92002 van maken.
De basis lijkt toch veel op elkaar.
Maar goed, de bouw:
Ik ben er begin deze week aan begonnen met als eerste de draaikrans. Een paar ronde plaatjes op elkaar gelijmd en daar vervolgens gaatjes in geboord, waar later de "bouten" inkomen. Toen begonnen met het staande deel op die draaikrans, geen idee hoe dat genoemd wordt trouwens.
Eerst één zijkant in model gemaakt, dat op een ander plaatje gelijmd, en vervolgens precies om de bovenste heen gesneden. Op die manier zijn de delen, wanneer ik de plaatjes weer van elkaar haal, precies hetzelfde. En op die manier heb ik ook het eerste deel van de giek gemaakt.
Tussendoor ben ik ook al iedere keer bezig met de delen die straks in elkaar moeten schuiven. Eerste de kleinste gemaakt en vervolgens er iedere keer een grotere omheen maken. De kleine, waar ik dan omheen bouw, wel voorzien van een stukje tape, zodat ik ze niet per ongeluk aan elkaar lijm en zodat ze niet te strak in elkaar schuiven, want er moet straks ook nog verf op.
De wanddikte van één mm is wel wat veel, wanneer je het omrekent, maar ik ben bang dat bij dunner styreen er te weinig stevigheid overblijft. En ik denk wanneer ze straks op de goede lengte zijn afgekort en aan de uiteinden de steunen voor de cilinders e.d. zijn bevestigd, het niet zo opvalt.
Maar eerst maar een paar foto's
Gr. Zeger