Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 15:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Kawasaki Ki-45Kai Koh 'Toryu' (Nick)

In reactie van de snelle opkomst van 2-motorige zware jagers (zerstörers) zoals de Messerschmitt Bf 110 in Europa, gaf het Japanse leger in 1937 de opdracht tot de ontwikkeling van een tweemotorige jager.
De eerste inzending van Kawasaki, welke de aanduiding Ki-38 kreeg, kwam niet verder dan een mock-up.
In December van dat jaar gaf het leger de opdracht om een vliegend prototype klaar te hebben, dit toestel kreeg de benaming Ki-45 en vloog voor het eerst in Januari 1939.
De resultaten van de testvlucht waren jammer genoeg alles behalve goed te noemen, de motoren (Ha-20 Otsu) die waren geïnstalleerd waren niet krachtig genoeg en onbetrouwbaar, en het toestel zelf neigde om bij de motorgondels te overtrekken.

De Ki-45 werd niet in dienst genomen, maar het leger, welk erop stond een werkende tweemotorige jager te hebben, gaf Kawasaki de opdracht om de Ki-45 door te ontwikkelen. Het antwoord van Kawasaki was de vervanging van de Ha-20's voor de betrouwbare Nakajima Ha-25's. De daaropvolgende testvluchten waren veelbelovend.

In Oktober 1940 gaf het Japanse leger Kawasaki de opdracht om de Ki-45 verder te verbeteren, door o.a. de Nakajima Ha-25's weer te vervangen door Mitsubishi Ha-102's van 1080pk. Dit toestel, de Ki-45Kai, was in September 1941 voltooid en was in 1942 door het leger officieel in dienst genomen als de "Type 2 twee-zits jager".

De Ki-45Kai kon diverse wapens meenemen (waarbij het toestel een aparte toevoeging van de naam kreeg), waaronder:
* Ko: 1 × 20 mm, 2 × 12.7 mm (.50 in), 2 × 7.92 mm (.312 in)
* Otsu: 1 × 37 mm (1.46 in), 2 × 12.7 mm (.50 in), 1 × 7.92 mm (.312 in)
* Hei: 1 × 37 mm (1.46 in), 1 × 20 mm, 1 × 7.92 mm (.312 in)
* Tei: 1 × 37 mm (1.46 in), 2 × 20 mm
* Bo: 1 × 40 mm (1.57 in)
Verder waren er ook nog een aantal andere varianten:
Ki-45 KAIc
Mark C, a modified Model B, night fighter version, equipped with one 37 mm (1.46 in) Ho-203 cannon in ventral tunnel, two fixed 20 mm Ho-5 cannons in a Schräge Musik-style dorsal frontal position, and one 7.92 mm (.312 in) Type 89 machine gun in back position.
Ki-45 KAId
Mark D version against naval objectives, two 20 mm cannons and one 37 mm (1.46 in) cannon in the ventral position, one 7.92 mm (.312 in) machine gun in the back position.

Wat ik dan niet snap is dat ik deze layout niet tegen kom:
Afbeelding
2×.50's in de neus, 1×20mm onder de neus, 1×7.7mm flexibel gemonteerd en 2×.50's Schräge Muzik...
En laat dat nou net die versie zijn die ik wil maken... ah well, dan zijn we maar niet hysterisch correct bezig voor de verandering! :titter:

Welnu, jullie willen natuurlijk graag de foto's van de inhoud zien zeker?
*Jullie, allemaal in koor: JAAAAAHAAAA, GRAAAAAG!!*

Nou vooruit dan maar weer.... :roll:
AANSCHOUW!!!

DEN DOOSCH:
Afbeelding

HET HEILIGE PERKAMENT:
Afbeelding

DEN SPRUE'S:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waarom hier een deel uit ontbreekt wordt jullie zo duidelijk.

Afbeelding
Afbeelding

DEN DECALS:
Afbeelding

DEN REDEN VAN DEN ONTBREKENDEN DELEN:
Afbeelding
Afbeelding

EN NU, ter afsluitende van dezen openingspost van dezer daadwerkelijke verslag, den vraag van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
WAT IN DEN NAAM VAN GOD, ALLAH, BOEDDAH, VISHNU, EN DIE VENT WAAR ATHEÏSTEN IN GELOVEN, ZIJN DIT :?: :?: :?:

Kennende hier iemand wat licht op schijnende?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Danny, hoe ga je in vredesnaam op een goeie manier die camo spuiten ;) Nu zeg ik dit met een smilie, maar ik wil dit uiteraard met een serieuse ondertoon weten, want was zelf ook van plan om hier eens iets mee te gaan ondersmeuren.
En dat zijn natuurlijk de radiators... Nee, geen idee, wat zegt de handleiding qua lokatie of is het overtollig spul soms?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 17:12 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Hier zouden ze moeten komen:
Afbeelding
In ga ze niet nodig hebben, maar desondanks wilde ik toch wel weten wat ze zijn...
Enne, ik ben niet van gisteren hoor, deze kist had luchtgekoelde motoren. :wink:
Wat de paintjob betreft, ik begin met het lichtgroen, dat plak ik af met Pritt Posterbuddy-achtige zooi (a.k.a. Prittprut)
En dan gaat de donkere kleur erop.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2011 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Ik kan het onderdeel waar ze op geplaatst dienen te worden niet eens plaatsen ;)
Maar merci, weet ik ook hoe zulke camo's gespoten zouden kunnen worden ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 maart, 2011 22:40 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Zo, de Fw190 is af dus konden we weer verder met deze kist.

Dus, nadat het bureau weer was opgeruimd, hadden we het interieur weer wat aankleding gegeven...
Afbeelding

...heb ik ook wat componenten klaar staan...
Afbeelding

...en zijn de romphelften ook zover...
Afbeelding
Afbeelding
Voor de eerste sproeibeurt.

Naar aanleiding van deze foto:
Afbeelding
Bron: http://modelingmadness.com/reviews/axis ... ppos45.htm
heb ik zelf wat in elkaar gefrut:
Afbeelding
En nee, dat is géén pindakaas, en omdat ik ben gaan schudden lijkt het alsof het hele potje vol zit... :roll:
Dit is een mengseltje van veel XF-49 (Khaki) en een beetje XF-64 (Red brown).
Door de lichtinval lijkt de kleur te donker, maar het plaatje wat ik als voorbeeld heb gebruikt is ook met flits genomen, dus ik zal bij daglicht de boel nog even vergelijken.

De teerling is geworpen! :ok:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2011 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 sep, 2010 17:40 pm
Berichten: 465
Intresant
ben benieuwd hoe je de camo overtuigend aan gaat pakken!

gr pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2011 19:58 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
We zijn weer wat verder, de eerste kleuren zitten er alweer op:
Afbeelding
Afbeelding
Op bovenstaande foto's zijn nog pin-marks te zien maar als de romp dicht is zijn die buiten het zicht.

Radio'tje:
Afbeelding
Nog heel erg basic, maar daar gaan we nog aan werken. Aangezien ik geen foto's heb kunnen vinden van deze radio pak de radio van de Gekko erbij voor de kleuren.

Paneeltje matt:
Afbeelding

Paneeltje glans:
Afbeelding
Ik heb in diverse reviews gelezen dat de decal voor het paneel precies net zo groot is als het paneel zelf, dus wilde ik het rechter desal gebruiken:
Afbeelding
Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat worden! 8-)

Tot zover deze update, vanavond pak ik de motoren aan.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 1:54 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
En toen waren we wéér wat verder!

Sommige bouwers houden de bouwbeschrijving plaatje voor plaatje aan, maar wegens 'Ik-heeft-eens-zin-om-de-motoren-te-doen', was ik daar maar eens aan begonnen.
Maar ja, de motoren moeten wel een behuizing hebben natuurlijk, dus eerst maar de cowlings gemaakt:
Afbeelding

En toen was het de beurt van de motoren zelf.
We begonnen met het blok zelf welk een jas heeft gekregen van de volgende kleur:
Afbeelding

Om de boel een beetje te breken heb ik de stoterstangen een laag gegeven van het volgende kleurengoedje:
Afbeelding

En hoe staat dat dan?
Nou, zo:
Afbeelding

Maar toen waren we er nog niet, want de kleppendeksels en de rand onder de stoterstangen hebben nog een laagje van deze zooi gekregen:
Afbeelding

Heel leuk en aardig, maar we zijn er nog steeds niet, want het rubber dopje voor de prop, en de tandwielkast waar dat dopje ingaat moeten er natuurlijk ook nog op.
Afbeelding

En als we dat dan gaan vergelijken met een exemplaar welk alleen nog maar een laagje 'Tire black' heeft ontvangen:
Afbeelding
Heel verschil, of nie? :mrgreen:

Dus even verder geklooid, en toen hadden we plots een paar tweelingen:
Afbeelding
Omdat je er niet zoveel van terug ziet heb ik de stoterstangen licht gehouden, en de cilinders van beide motoren hebben een aai met een zacht potlood gekregen (op de foto heeft alleen de rechter motor deze behandeling gehad), om ze de boel wat metaligs mee te geven.

Zo nu denken jullie vast 'Motoren zijn af, nu snel verder met de cockpit'.
Niets is minder waar, want deze motoren hadden een ringvormige oliekoeler om de tandwielkast zitten.
Hasegawa heeft deze mooi uitgevoerd, en ik kan weer lekker creatief doen met de kleuren.
Om te beginnen heb ik de oliekoelers besproeid met Tamiya's 'Flat Aluminum'.
Omdat ik geen koperverf heb liggen heb ik de 'Flat Aluminum' koelers met een mengsel van Tamiya's 'Clear Orange' en 'Clear Red' besproeid. Welke dit resultaat heeft gebracht:
Afbeelding
En met een beetje 'Flat Aluminum' zag dat er al gauw zo uit:
Afbeelding
Nu lijken ze in mijn ogen meer op een paar rollen koper dan oliekoelers, maar een mooie wash, en een behandeling met m'n Tamiya Weatheringsetjes moet daar wel een paar mooie oliekoelers van te maken zijn.

Welnu, tot zover deze update!
Het volgende punt op de agenda is het behandelen van de oliekoelers en daarna de cockpit opleuken.

Tot dan! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 2:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
Beetje late reactie, maar ik snap het probleem niet :?:

Citaat:
2×.50's in de neus, 1×20mm onder de neus, 1×7.7mm flexibel gemonteerd en 2×.50's Schräge Muzik...
En laat dat nou net die versie zijn die ik wil maken... ah well, dan zijn we maar niet hysterisch correct bezig voor de verandering! :titter:


Op de tekeningen van de bouwinstructie zijn de 20 mm Schräge Musik toch te zien ?

Het begin ziet er al veelbelovend uit.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 2:40 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Pascal Dupont schreef:
Beetje late reactie, maar ik snap het probleem niet :?:

Citaat:
2×.50's in de neus, 1×20mm onder de neus, 1×7.7mm flexibel gemonteerd en 2×.50's Schräge Muzik...
En laat dat nou net die versie zijn die ik wil maken... ah well, dan zijn we maar niet hysterisch correct bezig voor de verandering! :titter:

Op de tekeningen van de bouwinstructie zijn de 20 mm Schräge Musik toch te zien ?


Het probleem is dat de nachtjager variant niet in de lijst met de diverse bewapenings layouts staat:
Citaat:
De Ki-45Kai kon diverse wapens meenemen (waarbij het toestel een aparte toevoeging van de naam kreeg), waaronder:
* Ko: 1 × 20 mm, 2 × 12.7 mm (.50 in), 2 × 7.92 mm (.312 in)
* Otsu: 1 × 37 mm (1.46 in), 2 × 12.7 mm (.50 in), 1 × 7.92 mm (.312 in)
* Hei: 1 × 37 mm (1.46 in), 1 × 20 mm, 1 × 7.92 mm (.312 in)
* Tei: 1 × 37 mm (1.46 in), 2 × 20 mm
* Bo: 1 × 40 mm (1.57 in)


Want de Nachtjager variant had 1 20mm kanon, 4 .50 machine geweren (waarvan er dus 2 schuin omhoog waren gericht), en één 7,7mm machine geweer voor de staartschutter.




Pascal Dupont schreef:
Het begin ziet er al veelbelovend uit.


Bedankt! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement