Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2010 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Dick Voor me Kaar zou wel zeggen: Ja Hooooooooooooorrrrrrrr, Daaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrr istie weeeeeeeeeeerrrrr !!!

Nee, alle gekheid op een stokje, na mijn Chinook kreeg ik de opmerking van David (Ginaf1956) naar m'n hoofd geslingerd dat ik niet meer een kitje OOB (out Of the Box) zou kunnen maken. Dat stak..... Bij deze het resultaat. Ik zou eerst een Mi-8/17 maken (naar aanleiding van de Mil MI-8T (1/72) van Deef, een heel mooi recent geplaatste gekleurde uitvoering), echter, dit bleek een miskoop te zijn. Er zaten 2 dezelfde romphelften in de kit. Dan moet je wel heel goed kunnen scratchen.

Maar bij deze, een eenvoudig kitje, lekker Oostblok (begin jaren 1970). Naar ik meen NuBee of Kopro, wellicht dat iemand het logo herkent, want een echt merk heb ik niet kunnen ontdekken. Zo'n 10 jaar geleden heb ik ook al zo'n model gemaakt en die was van NuBee. Verder, na heel veel reacties her en der op het forum, moest er ook van mij maar weer eens een project geplaatst worden. Een bouwverslag heb ik niet gemaakt.
Afbeelding
Wat krijg je: Een doosje van 9x18 cm (2 cm dik).
Afbeelding
Daar kan toch niet veel inzitten? Toch wel, 1 sprue met vooroorlogs plastic (stug, hard en dik) en 1 sprue met het glaswerk, toch wel zo'n 3 mm dik. Omgerekend naar 1:100 is dat toch wel gepanserd glas van 30 cm dik.

Aan het interieur heb ik me dan ook maar niet gewaagd. Cockpit en poppetjes waren wel bijgeleverd, maar A) het zag er niet uit en B) je zou het toch nooit kunnen zien.

Pasvorm is niet echt om van te gaan juichen. Dan maar royaal met lijm, goed klemmen en hier en daar snijden/schrapen/schuren/polijsten om de lijmnaden weg te werken. Plamuur op zich niet nodig, wellicht langs de randjes van het voorste cokpitglas met de romp. Maar was al lang blij dat ik het ertussen kreeg, koste nogal wat kracht om het ertussen te drukken.

Oh ja, de bouwhandleiding is 1 plaatje, waaromheen alle onderdelen zijn aangewezen met een pijl. Aan de hand van een plaatje van de sprue zou je het onderdeel terug kunnen vinden (op de sprue zelf is niets genummerd). Op zicht wel handig dat ik een beetje Duits beheers, want het Russisch, het Tsjechisch en die andere Oostblok-taal (zal wel Slowaaks zijn) beheers ik wat minder.

Vond in het doosje wel een vreemd soort gummetje? Weg ermee... totdat ik er later achterkwam dat dat het 'neusgewicht' was, om te voorkomen dat het achterover zou vallen. Dus maar creatief geweest met lood en een moer (M10). ALs je nu het modelletje op je hand hebt denk je, jemig, lijkt inderdaad wel schaal 1:100.

Voor de kleuren ben je aangewezen op wat je maar wilt. Niets is aangegeven. Met behulp van 2 boekjes (Mil Mi-4 in detail en een boekje over Soviet Battlefield Helicopters), een 1:72 doos die ik ook nog moet bouwen, ben ik zo vrij geweest om met de kleurenwaaier van Revell 2 kleuren groen uit te zoeken die enigszins leken. Ik weet zo niet eens meer welke kleuren (lichtgroen waarschijnlijk SM361). Een foto die ik als voorbeeld heb gebruikt is een goed verweerd museumstuk. Vandaar dat de (duidelijk) aanwezige klinknagels heb gedrybrusht met aluminium. De rotorbladen zijn (mat)zwart, rotoruiteinden geel (op basis van het 1:72 model (is wel een Oost-Duitse versie) en ook weer verwering met aluminium. De rotorkop is nog wat bewerkt met een roestkleur (net als de beide uitlaad-en/uitladen?).

De achterste steunen voor het landinggestel heb ik zo'n 2 á 3 mm ingekort, zodat het lijkt alsof het door zijn gewicht wat doorgezakt is. De rotorbladen waren reeds licht gekromd. Mijn techniek om ze meer te krommen (door er met een hard iets bij langs te wrijven), durfde ik bij dit harde plastic niet aan. Bang dat het zou breken.

De beide Tsjechoslowaakse roundels zijn van de kit. Ondanks de ouderdom, mooie dunne decals, voorzien van één laagje sol, aangezien ze over de klinknagels kwamen. Het registratienummer is fantasie en komt uit de spare-box. Eigenlijk horen de cijfers wit te zijn, iets groter en hoekiger. Het zijn cijfers uit een Russische 1:144 kit (Mil Mi-28 Havoc).

Hier wat plaatjes:
Afbeelding

Hier zie ik voor het eerst dat één voorwiel net de grond niet raakt, jammer, de bammer !!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen met zijn 1:100 Rus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen met een verfpotje:
Afbeelding

Dit is een oude foto van de Rus, solo:
Afbeelding

René
Kit --> €2,50
Kwaliteit --> ****
DUS: IETS VAN NIETS
Weer een leuke exoot erbij.

Heb hier nog eentje van. 2 naast elkaar lijkt al leuk, 3 dan dus nog leuker. Kan nog kiezen uit een Pool of Oost-Duits. Who knows waht the future brings....

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2010 23:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Tja, oostblok spul he.
Het kost niks, maar je moet er ook niet teveel van verwachten.
Al met al nog niet eens zo'n heel slecht resultaat Rene.
Ik zou alleen de rotorbladen wat meer laten hangen, ik vindt ze nu heel erg stijf overkomen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2010 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
dave the doctor schreef:
...ik zou alleen de rotorbladen wat meer laten hangen, ik vindt ze nu heel erg stijf overkomen.

Dave


Reden waarom heb ik verwoord in het verhaal, anders had ik het zeker gedaan.

Ook doordat hij nu wat achterover hangt (door het inkorten van de achterste wielsteunen) lijkt het inderdaad wel vreemd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 4:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Een heel erg leuk, en vooral, niet allerdaags helikoptertje !!
Die zie je niet zo vaak hier (als je uberhaupt al heli's ziet). Erg leuk.
Je hebt er toch echt wat moois van weten te maken. Echter, klopt het dat 1 roundel niet goed zit, of is dit met een reden ?

Voor de rest, netjes. Niet veel op aan te merken, zeker niet op deze schaal.
Leuk !!

Groeten,
Asmodi :twisted:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 6:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Ik had m al gezien. en heb deze zelfs mogen touchen..
Ik heb deze even op mn hand gehad en toen viel me niet op dat ie maar op 3 pootjes stond.. :D

Maar ehm Asmodi.. Wat zou er niet goed zitten aan de roundels. Tsjechische roundels is: blauw naar voren... Dat is toch op beide zijden het geval??

Op deze site staat een foto van een echte (aeropedia.be liet me het foto'tje niet kopieren, dus zelf even naar MI4 zoeken.

Het enige wat ik over de decals nu zie dat het blauw nog wel es donkerder zou kunnen zijn.

Verder al gezegd dat ik het een leuk modelletje vind. Het heeft absoluut wat om van 2.50 in euro's zoveel plezier te hebben.

P.s. Rene.. Ben momenteel met de Cesna skymaster bezig. Ook weer es oldschool met de kwast bezig. Kijken wat het wordt :D

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 8:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey Asmodi

Wat Darka al zegt, en waar ik me dus ook over verbaasde: volgens referentiefoto's die ik heb, is het blauwe deel van de roundel naar voren gericht. Ik heb het uit het boekje 'Mi- 4 in detail', Present Aircraft Line no. 11 (ISBN 80-86416-38-0). Heel leuk trouwens, het linkje van Darka verwijst naar een site, deze heli is van binnen en buiten gefotografeerd in dit boek klik hier voor het boek

Proof (afbeeldingen ergens willekeurig van het internet gehaald):
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook al weer een leuk schema gevonden voor een eventueel volgende Mi-4 :D :
Afbeelding

René
(Google maar even op Mil Mi-4, zijn heel veel mooie afbeeldingen op i-net te vinden)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 19:02 pm
Berichten: 8
Woonplaats: Drachten
Hoi Tsjopperbob,

wederom knap gelukt die Hound. Wat Asmodi volgens mij bedoelt is dat de ene roundel het witte deel aan de bovenkant heeft en aan de andere kant (stuurboord) het rode deel aan de bovenkant heeft. Op de door jouw geplaatste referentiefoto's is te zien dat aan beide kanten het witte deel boven en het blauwe deel naar voren zit.

Zalige Paasmaandag!

104


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er goed uit! Leuk zo bij elkaar ook!
He en zag ik daar mijn Mi8 zowaar nog even om de hoek kijken op de 1e foto van de vorige 3 :lol:
thnx voor de credits nog :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik hou echt van zulke exotische modellen, vooral Oost- en Noord-Europese luchtmachtjes en civiele luchtvaartmaatschappijen spreken me wel aan. Het probleem is alleen dat ik allergisch ben voor afwijkende schalen :lol: Maar dit bakje is toch wel leuk geworden hoor. Hij is alleen weer niet recht uit de doos want je hebt het registratienummer uit de reservedecals en je hebt het interieur weggelaten :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2010 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
one-o-four schreef:
Hoi Tsjopperbob,

wederom knap gelukt die Hound. Wat Asmodi volgens mij bedoelt is dat de ene roundel het witte deel aan de bovenkant heeft en aan de andere kant (stuurboord) het rode deel aan de bovenkant heeft. Op de door jouw geplaatste referentiefoto's is te zien dat aan beide kanten het witte deel boven en het blauwe deel naar voren zit.

Zalige Paasmaandag!

104


:oops: :oops: Helemaal gelijk 104 :oops: :oops: Heb ik me zo geconcentreerd op het blauw naar voren. Tja, dan had ik moeten improviseren. Er zaten 4 precies dezelfde roundels bij de kit, dus had ik er één met de hand moeten verfen. Is dit trouwens de 104, die ook wel eens in Ureterp te bewonderen is (zonder modellen :D :D ).

@TFD:
Citaat:
Hij is alleen weer niet recht uit de doos want je hebt het registratienummer uit de reservedecals en je hebt het interieur weggelaten

- Reservedecals puur voor het feit dat het anders wel een heel kaal modelletje was.
- Interieur wel recht uit de doos, echter niet geplaatst. Echter, interieur kun je het niet eens noemen. En al had ik het wel geplaatst, je ziet het toch niet. Laten we zeggen, het interieur recht UIT het model.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement