Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 17:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Zo nog maar eens een topic geopend van een doos waar ik een jaar geleden aan ben begonnen, en die allang klaar had moeten zijn.
Dat zou normaal gezien ook geen probleem zijn geweest, ware het niet dat het spuitwerk van de cabine is verkloot geweest.

De cabine had eerst in een sopje gezwommen, waarna die ik hem vanzelf heb laten drogen.
Eerst Tamiya primer erop, dan Tamiya Silver Leaf uit een spuitbus. Cabine en spoiler/bumper zagen er prima uit. Omdat ik er nog oranje striping wilde opzetten, de boel afgeplakt met Tamiya tape en de linkerkant van de cabine gespoten met airbrush met een zelfgemengde kleur oranje van Tamiya X kleuren.
Dit een uurtje laten drogen en dan de tape eraf getrokken. Ja hoor, niet alleen de tape kwam eraf, maar op verschillende plekken zag ik het zwarte plastic terug. Niet enkel de zilververf, maar ook de primer kwam mee. :evil: :evil:

Besloten om de cabine terug kaal te maken en helemaal opnieuw beginnen. Als je dan toch de primer eraf trekt, zal een nachtje mr.muscle de boel wel helemaal kaal maken. Dat was iets te positief gedacht. De primer was er in stukjes en beetjes af. Flink schuren met een tandenborstel hielp niet echt veel. Dan nog maar eens terug in de ovenreiniger. Om een lang verhaal kort te maken. De cabine heeft 5x in de mr.muscle overnacht. Pas na de 5e keer tandenborstelen en schuren vond ik de cabine glad genoeg om opnieuw te spuiten.
Dat was dus half december vorig jaar.

Opnieuw ontvetten, en cabine op een oude spuitbus geplakt en er niet meer met mijn vingers aan geweest. Opnieuw primer en net voor de kerst nog enkele laagjes Silver Leaf.
Omdat het in de garage met die vriestemperaturen te koud is om te airbrushen, wacht ik maar op iets warmer weer om opnieuw oranje te spuiten.

Genoeg tekst, hierbij wat foto's van de bouwvorderingen. Het zijn er niet echt veel, omdat ik vergeten ben van verschillende stappen foto's te maken. Nu zal iedereen die ooit een Volvo van Italeri heeft gebouwd wel weten hoe het chassis en motor in elkaar zitten. Die is immers bij alle Volvo's al bijna 30 jaar hetzelfde :? :

Het gaat dus om deze doos, 15 jaar geleden eens gekocht voor 20 gulden (!) bij Bart Smit in Breda.
Afbeelding

Chassis gereed om rood te spuiten met Revell zijdemat:
Afbeelding

Ergens halverwege de bouw:
Afbeelding

Zo staat de F16 er nu bij:
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de cabine voor de 2e keer gespoten:
Afbeelding

Vanaf nu zal ik zorgen voor meerdere foto's van de vorderingen.

Gr.
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Laatst bijgewerkt door 18wheeler op do 20 mei, 2010 23:30 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul, 2008 18:20 pm
Berichten: 624
Woonplaats: Menheerse
Vreemde vraag misschien

De meeste Vovo's hadden toch een soort beschermkap achter op het chassis over de achterste veerophanging heen :?:

_________________
Wim
VISBEEN/////
Nieuwe-Tonge Holland
1925-heden
88 Jaar een begrip in Transport,60 jaar feedback voor DAF


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 6:02 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
zucht

Als ik ooit eens de staatsloterij zou winnen komt deze in mijn prive museum! Maak er een mooie wagen van.

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Eddy,

Hier doe je me wel een plezier mee, een topic over deze Volvo.
Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken.

Had deze ooit zelf in de verzameling, maar weggegooid toen deze niet meer om aan te zien was.
Nu wetende dat je ze kan kaal krijgen met ovenreineger zal ik dat nooit meer doen.

En Jeff mocht dat ooit gebeuren dan zal ik zeker eens bij je willen kijken.

Grt SAM.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 12:00 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
SAModelbouw schreef:
En Jeff mocht dat ooit gebeuren dan zal ik zeker eens bij je willen kijken


Ik zal je een pb sturen tegen die tijd :mrgreen:

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 maart, 2009 20:47 pm
Berichten: 337
Woonplaats: Barneveld-Holanda
JAAAAAAAA :!: :!: :!:

Die moeten ze weer in productie nemen :!: :idea: :shock:

dat vind ik dus echt de mooiste volvo cabine ooit. ik vind die eerste volvo F-serie met ronde koplampen en superplat of globetrotterdak helemaal niet zo super mooi. en die grille al helemaal niet. als ik deze auto ooit kan kopen doe ik dat zeker. zullen wel zeldzaam zijn :(

Succes en ik hoop dat je er iets super moois van maak.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zet deze maar op de wishlist van heruitgaves :wink:
Wie heeft er verder ervaring met het strippen van zilverkleurige lak?
Ik ervaar het als een crime, wil er niet vanaf wat je ook doet (remolie of ovenreiniger)
En met het strippen van watergedragen verven?
Remolie werkt niet, ovenreiniger wel???
En dan heb ik het natuurlijk niet over verf die gisteren op het model gespoten is maar over verf die er al jaren op zit.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt, 2008 14:46 pm
Berichten: 933
Woonplaats: De Weere
hee

deze kit komt mij bekend voor :idea: staat hier al een jaar in de kast :roll:
bij jou past het voorfront op de rest van de cabine zo te zien.
mooi ding zo.

groetjes erik 8)

_________________
\8/ robbe scania 1:16 164l 580 r/c \8/
wedico volvo f12 6x2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Geef toe, zo'n oudje is weer eens wat anders tussen al het moderne geweld van XF'en, FH's en R-series.

@Eric;
Er is nog hoop als hij bij jou nog maar een jaar in de kast staat. Bij mij heeft de doos er 15 jaar ingestaan. :wink:
Maarre, het front paste zonder problemen op de rest van de cabine.
Begonnen met het dak, dan de achterwand en de 2 zijwanden. Dit lekker laten drogen en de volgende dag de voorkant erin gelijmt. Wel eerst de bovenkant en aan 1 zijkant vast, dit ook weer laten drogen en daarna pas het front aan de andere zijkant vastlijmen, en klemmen erop.
Staat me overigens nog wel voor dat bij het proefpassen de voorkant wat krom leek en aan de rechterkant er een redelijke kier was (waarschijnlijk van te lang in de sprue zitten :lol: ).
Maar door in 2x te lijmen zit ie perfect. Het interieur kan er zonder bijsnijden en zonder geweld langs onderen worden ingeschoven.

Gr.
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
WIVI schreef:
De meeste Vovo's hadden toch een soort beschermkap achter op het chassis over de achterste veerophanging heen :?:

Hoi Wivi, heb je daar een foto van wat je bedoelt met die beschermkap.
Ik heb het chassis gewoon OOB gebouwd. Ook geen luchtvering toegepast, die waarschijnlijk op de F16 wel verkrijgbaar was.

Heb nog even een foto gemaakt van het interieur. Het enigste wat ik hieraan veranderd heb is de stuurkolom. Deze heb ik dichtgemaakt aan de voorzijde waar hij boven het dashboard uitsteekt. Anders kijk je door de voorruit recht in een holle stuurkolom :roll: . Verder heb ik ook nog uit de sparebox een stengel aan het stuur gemaakt. Deze komt van een Daf. Het bovenbed heb ik eruit gelaten.
Afbeelding

Nu wachten op droger en warmer weer om verder de cabine te spuiten.

Gr,
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement