Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 8:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2009 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Ik vraag mij af:

Bestaat er nergens een soort van gids, hulp, how-to, ... weet ik veel... die een beginneling stap voor stap door het gebruik van een airbrush voor een specifiek onderwerp kan leiden? Ik ben tot op heden een penseel-verver geweest, maar ik ben helemaal niet tevreden van de resultaten die ik hiermee behaalde (eind 2008 herbegonnen modelbouwen, tot begin 2009 Tamiya acrylics gebruikt, dan Vallejo aangeschaft).

Nu heb ik ooit een cursus schilderen gevolgd. Met penseel. Maar ik kan daar toch niet zo heel veel van in de praktijk van het bouwen van F1-modellen gebruiken. Leek interessanter voor het schilderen van modelfiguren. Ik vrees dat als ik een airbrush cursusje volg het gevoel achteraf hetzelfde gaat zijn.

Daarom dacht ik: als er misschien iemand hulp kan bieden, of hulp kan aanwijzen hoe een airbrush goed toegepast kan worden voor F1-modellen, zou dat voor mij superhandig zijn. Dan zie ik het onmiddellijk in de praktijk en dan kan ik er in de toekomst toch ook beter gebruik van maken. Nu zit ik naar mijn aanvoelen toch met te veel "als"-en en ben ik beetje geremd om er zelf op los te gaan.

Mijn onderwerpen: F1, Tamiya, schaal 1/20.
Ik heb een airbrush: Badger 200, bottom feed, met compressor.

Iemand hulp?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2009 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ja zou eens op youtube kunnen zoeken, het is echt ongelooflijk wat je daar allemaal niet tegenkomt op het gebied van modelbouw.

Maar ook voor de airbrush. Je woont een beetje uit de buurt dus ik kan niet langs komen. Maar ik kan je wel 1 tip geven voor de airbrush.

ga een paar dagen op cursus, heb ik ook gedaan en dan gaat er een wereld voor je open. Kost wel een paar centjes, maar dat heeft die apparatuur je ook gekost en waarom zou je dan niet verder investeren in jezelf.

Succes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2009 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Ik weet zelfs niet meer hoeveel die airbrushkit gekost heeft :D . Was een cadeau, denk ik.

Anyway: ik ben nu in alle geval volop aan het experimenteren. Het is tweeledig:

1/ leren fatsoenlijk airbrushen
2/ Vallejo verven hiervoor gebruiken

Het belangrijkste waar ik nu mee zit is: metallics aanpakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2009 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 1:08 am
Berichten: 572
De Badger 200 is een single action airbrush, en voldoet ruimschoots voor het soort werk dat je zal uitvoeren op je Formule 1 modellen.

Enkele regels moet je volgen voor je gaat airbrushen:

1). zorg dat je de ruimte waarin je gaat airbrushen goed ventileerd, een spuitcabine is een must, zeker wanneer je een body gaat spuiten van een auto.
Stof is dus je grootste vijand, en dat moet tot een minimum beperkt worden.
Indien je over geen spuitcabine beschikt, en je wilt toch het stof tot een minimum beperken, kan je de vloer van de ruimte waarin je gaat spuiten nat maken, natuurlijk, de ruimte moet dit toelaten, en je medebewoners ook :wink:

2). Voor je met het effctieve airbrushwerk begint, spuit je best eerst een proefstukje, zodat je kan bepalen of je verf genoeg verdund is of niet.
Afhankelijk van het soort verf verdun je best op een ratio van 50/50 tot 50/60, d.w.z. 50% verf en 50 of 60% verdunning, ik ga zelfs tot een 50/70 verhouding, maar dan is het opletten geblazen.
Het resultaat is echter hoe dunner de verf, hoe egaler en fijner de spuitnevel is.

3). werkdruk op de compressor bedraagt rond de 1 a 2 bar

4). Nooit de verf in één laag op het model spuiten, spuit eerst een nevel over het model en laat dit een vijftal minuutjes drogen.
Daarna kan je beginnen met het spuiten van de lagen, steeds in dunne lagen.
Spuit eerst altijd de kanten en kieren van je model, daarna de vlakken.
Tussen iedere laag steeds eventjes wachten om de verf wat te laten aantrekken.

Dit alles vergt wat oefenwerk, zeker als je eerder nog niet met een airbrush gewerkt hebt, dus oefenen is de boodschap.

Alvast veel succes

Greetz

Danny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 0:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Ik krijg er stilaan een punthoofd van (ik heb in de zomer en het najaar een paar maanden stilgelegen met modelbouw).

Ik heb eerst problemen gekregen met m'n oude badger. Die is ondertussen vervangen door een nieuwe Badger 105. Vrij geavanceerd ding voor mijn doen. Kan je veel (te veel voor mij?) mee doen.

Verder wil ik proberen te airbrushen i.p.v. spray cans te blijven gebruiken. Ik ben misschien niet met de beste kleuren begonnen, maar als ik eerlijk ben loopt het quasi voor geen meter.
Na veel pogingen en lagen heb ik een lichtbruine laag op zwarte primer gekregen (OK: is niet de beste ondergrond misschien). Eerste pogingen: alsof er geen primer op het onderdeel zat. Onmiddellijk na spuiten trok de verf samen alsof het water op plastic was (was Vallejo Model Color verdund met demin water).
Dan meer en meer Model Air willen gaan gebruiken. Voor de kleine onderdeeltjes lukt dit wel. Maar de grote ...
Ik dacht: vooraleer ik een body spuit, doe ik even wat onderdelen. Om in de sfeer te blijven: Fluorescend Red van Vallejo Model Air, op witte primer. Het betrof de zijpanelen van de achtervleugel van een jaren '80 McLaren. Resultaat: huilen met de pet op. Begonnen met dunne laagjes, maar uiteindelijk moet het toch ergens mis gegaan zijn en heb ik "poeltjes" verf gekregen. Deze is nu donkerder gedroogd dan de rest. Gevolg: een verschrikkelijke kleurschakering. En de verf is zo dik geworden dat een opstaande rand nu niet echt opstaand meer is, maar er zich een schuin oplopend gedeelte heeft gevormd. Ik blijf erbij dat ik niet echt wild word van de primer en de manier waarop verf zich erop hecht (kan je primer te dun spuiten?).

Ik moet zeggen: ik zit momenteel een beetje met de handen in het haar.

Ik kan voor mezelf nog maar één testje verzinnen, en dat is opnieuw enige onderdeeltjes (ik ben écht nog niet aan een volledige body toe) proberen te spuiten.
Ik denk nu aan een bredere straal (naald verder naar achteren). Kwestie van de verf beter te verdelen.
En aan een grotere afstand tussen het onderwerp en de airbrush. Ook om een voldoende dunne laag te bekomen (poging tot) en om de verf niet met té hoge druk op het onderdeel te laten aankomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 1:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik vraag me af wat voor primer je gebruikt? Als die er goed opzit, dan kan het zeker met Vallejo Air niet fout gaan. Niet opgeven, maar lekker door klooien.

Ik verdun Vallejo Model trouwens met thinner van Vallejo en dat gaat prima.

Welke druk gebruik je, mogelijk dat je je verf er gelijk weer afblaast. Lastig lastig lastig

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 9:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Over verf bestaan net zoveel meningen als fabrikanten, maar over airbrush techniek stukken minder.
Zelf spuit ik met vallejo en de vallejo air (ben ik prima over te spreken), maar ik verdun het met een mengsel van demiwater en isopropanol (70/30) ik werk met 1.5 bar werkdruk

Het klinkt alsof je een verkeerde primer gebruikt en dat je de gewone verf teveel verdunt. Spuit in dunne lagen, heb je een dualaction dan altijd eerst lucht dan verf en bij stoppen eerst verf dicht dan lucht, werk met een soepel pols (als ik begin schrijf ik eerst met de airbrush mijn naam en adres)
Tja en oefenen, oefenen en oefenen

Tis zeker waar wat Peter schrijf, een cursus doet wonderen, maar ik heb mezelf er tot nu toe nu nooit toe kunnen zetten en ik werk al ruim 15 jaar met airbrushes, maar dat heeft met een bepaalde instelling van mij te maken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 22:10 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Kontich (België)
Goed, het zal een wat langere reply worden, maar ik ga trachten zo volledig mogelijk te antwoorden. Die zaken waar ik op kán antwoorden, tenminste.

Sebooo schreef:
Ik vraag me af wat voor primer je gebruikt? Als die er goed opzit, dan kan het zeker met Vallejo Air niet fout gaan. Niet opgeven, maar lekker door klooien.


Bert Takken schreef:
Het klinkt alsof je een verkeerde primer gebruikt...


Ik gebruik "The Army Painter" primers (spray can, 400 ml). Matt White en Matt Black. Ik heb de indruk dat ik één van de weinige hier ben. Voor deze toepassing toch. Is kennelijk populairder bij ... tsja ... leger schilders voor spellen. En sci-fi en dergelijke zaken meer.

Even over de primer: Ik ben hem beginnen gebruiken begin '09, toen ik nog vooral penseel schilderde. Ik ben de primer beginnen gebruiken samen met Vallejo Model Color. Vallejo bleek niet te pakken op het plastic van Tamiya. Voor penselen heb ik er nooit problemen mee gehad. En eigenlijk voor het spuiten ook niet echt noemenswaardig. Evenwel begin ik mij dus af te vragen of je deze primer te dun kan spuiten.
Het belangrijkste nadeel van deze primer dat ik heb gevonden: De spuitmond blokkeert zeer snel, bij de minste geringste hoeveelheid verf die achterblijft. De enige remedie is goed leegspuiten na gebruik. Dan kan je hem mogelijk een paar keer gebruiken, maar je verspilt een aanzienlijke hoeveelheid gas. Gevolg: de bus is niet meer te gebruiken na een paar spuitbeurten, terwijl je kan voelen dat er nog een bruikbare hoeveelheid primer in de bus achterblijft (heb horen zeggen dat dit zelfs tot de helft (!!!) kan gaan).

Sebooo schreef:
Ik verdun Vallejo Model trouwens met thinner van Vallejo en dat gaat prima.


Bert Takken schreef:
Over verf bestaan net zoveel meningen als fabrikanten, maar over airbrush techniek stukken minder.
Zelf spuit ik met vallejo en de vallejo air (ben ik prima over te spreken), maar ik verdun het met een mengsel van demiwater en isopropanol (70/30) ik werk met 1.5 bar werkdruk


Bert Takken schreef:
dat je de gewone verf teveel verdunt


Even voor de goede orde. Het probleem waar ik hier over spreek betreft spuiten met Model Air.
Op dit moment heb ik zelf nog niet het lef om grotere oppervlakken die er toe doen (lees: body) te spuiten met verdunde Model Color. Ik heb dat wel al gedaan voor kleinere onderdelen en grotere onderdelen die wat beter verborgen zijn (bijv. bodemplaat).

Ik verdun mijn Vallejo Model Air niet. Rechtstreeks uit het flesje in de cup van de airbrush. Mijn Model Color verdun ik met demin water. En voor kleine onderdelen is dat eigenlijk altijd goed gegaan. Vb. ophangingen van wagens.

Sebooo schreef:
Welke druk gebruik je, mogelijk dat je je verf er gelijk weer afblaast. Lastig lastig lastig


Dat weet ik dus niet. Ik weet absoluut niks van mijn compressor. Ik vind alleen een plaatje terug dat zegt dat hij werkt op 220 V AC van 50 Hz (wel handig, maar in deze weinig interessant). Er staat alleen "Brevettato" op. Dat is volgens mij wel een merk. Maar voor de rest niets, geen typeplaatje niets. En voor deze term vind ik het net ook niet echt behulpzaam. Misschien kan ik het wel op de ene of de andere manier meten? Ik denk wel dat de druk vrij hoog is. Je kan verf er inderdaad onmiddellijk na het spuiten vrij gemakkelijk terug af spuiten.

(En volgens de oefeningen bij de airbrush zou je heel fijne lijnen en puntjes moeten kunnen maken. Wel: mij lukt dit nu niet zo heel goed. Ik ben de dual action nog niet 100% gewoon, maar vanaf het openen van de verftoevoer (naald naar achteren) krijg je al gemakkelijk een ferme dot, die dan verder vervormd tot een spider web. Ofwel mag de verftoevoer echt maar amper open, kleiner dan waar ik toe in staat ben, of er zit wel een forse druk achter. Mijn vorige airbrush had overigens een iets dikker naald, misschien vergevingsgezinder hiervoor?)

Tot slot: Ik ben op zoek naar een alternatief. Ik overweeg airbrush primer. Ik ben van plan in de nabije toekomst deze van Zero Paints te overwegen.

Bert Takken schreef:
Spuit in dunne lagen, heb je een dualaction dan altijd eerst lucht dan verf en bij stoppen eerst verf dicht dan lucht, werk met een soepel pols (als ik begin schrijf ik eerst met de airbrush mijn naam en adres)
Tja en oefenen, oefenen en oefenen


Gelukkig kwam dit probleem naar voren bij een probeer-stukje. Ik mag er niet aan denken als het al het echte werk geweest zou zijn. Ik heb een paar oefensessies met de dual action onder de rug ondertussen en ik heb het volgende probleem bij mezelf vastgesteld: Zeker bij het spuiten van kleine hoeveelheden verf durf ik de trigger wel eens niet diep genoeg in te drukken, en dan verlies je natuurlijk in één klap je flow. Verder is het natuurlijk een vrij subtiele beweging die slechts nodig is voor het openen van de verftoevoer. Zou het misschien kunnen helpen om een constante flow te behouden de naald wat verder naar achter in de spuit te monteren, zodat je de trigger gewoon naar voren kan laten staan? Uiteindelijk zie ik niet hoe dit een probleem kan zijn voor een gro(o)t(er) oppervlak. Per slot van rekening zijn er toch ook single action airbrushes.

Bert Takken schreef:
een cursus doet wonderen


Ik overweeg ernstig dit te doen. Een modelbouwwinkel in de buurt bood deze in het verleden aan, ik ga eens informeren of dit nog steeds het geval is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement