Goed, het zal een wat langere reply worden, maar ik ga trachten zo volledig mogelijk te antwoorden. Die zaken waar ik op kán antwoorden, tenminste.
Sebooo schreef:
Ik vraag me af wat voor primer je gebruikt? Als die er goed opzit, dan kan het zeker met Vallejo Air niet fout gaan. Niet opgeven, maar lekker door klooien.
Bert Takken schreef:
Het klinkt alsof je een verkeerde primer gebruikt...
Ik gebruik "The Army Painter" primers (spray can, 400 ml). Matt White en Matt Black. Ik heb de indruk dat ik één van de weinige hier ben. Voor deze toepassing toch. Is kennelijk populairder bij ... tsja ... leger schilders voor spellen. En sci-fi en dergelijke zaken meer.
Even over de primer: Ik ben hem beginnen gebruiken begin '09, toen ik nog vooral penseel schilderde. Ik ben de primer beginnen gebruiken samen met Vallejo Model Color. Vallejo bleek niet te pakken op het plastic van Tamiya. Voor penselen heb ik er nooit problemen mee gehad. En eigenlijk voor het spuiten ook niet echt noemenswaardig. Evenwel begin ik mij dus af te vragen of je deze primer te dun kan spuiten.
Het belangrijkste nadeel van deze primer dat ik heb gevonden: De spuitmond blokkeert zeer snel, bij de minste geringste hoeveelheid verf die achterblijft. De enige remedie is goed leegspuiten na gebruik. Dan kan je hem mogelijk een paar keer gebruiken, maar je verspilt een aanzienlijke hoeveelheid gas. Gevolg: de bus is niet meer te gebruiken na een paar spuitbeurten, terwijl je kan voelen dat er nog een bruikbare hoeveelheid primer in de bus achterblijft (heb horen zeggen dat dit zelfs tot de helft (!!!) kan gaan).
Sebooo schreef:
Ik verdun Vallejo Model trouwens met thinner van Vallejo en dat gaat prima.
Bert Takken schreef:
Over verf bestaan net zoveel meningen als fabrikanten, maar over airbrush techniek stukken minder.
Zelf spuit ik met vallejo en de vallejo air (ben ik prima over te spreken), maar ik verdun het met een mengsel van demiwater en isopropanol (70/30) ik werk met 1.5 bar werkdruk
Bert Takken schreef:
dat je de gewone verf teveel verdunt
Even voor de goede orde. Het probleem waar ik hier over spreek betreft spuiten met Model Air.
Op dit moment heb ik zelf nog niet het lef om grotere oppervlakken die er toe doen (lees: body) te spuiten met verdunde Model Color. Ik heb dat wel al gedaan voor kleinere onderdelen en grotere onderdelen die wat beter verborgen zijn (bijv. bodemplaat).
Ik verdun mijn Vallejo Model Air niet. Rechtstreeks uit het flesje in de cup van de airbrush. Mijn Model Color verdun ik met demin water. En voor kleine onderdelen is dat eigenlijk altijd goed gegaan. Vb. ophangingen van wagens.
Sebooo schreef:
Welke druk gebruik je, mogelijk dat je je verf er gelijk weer afblaast. Lastig lastig lastig
Dat weet ik dus niet. Ik weet absoluut niks van mijn compressor. Ik vind alleen een plaatje terug dat zegt dat hij werkt op 220 V AC van 50 Hz (wel handig, maar in deze weinig interessant). Er staat alleen "Brevettato" op. Dat is volgens mij wel een merk. Maar voor de rest niets, geen typeplaatje niets. En voor deze term vind ik het net ook niet echt behulpzaam. Misschien kan ik het wel op de ene of de andere manier meten? Ik denk wel dat de druk vrij hoog is. Je kan verf er inderdaad onmiddellijk na het spuiten vrij gemakkelijk terug af spuiten.
(En volgens de oefeningen bij de airbrush zou je heel fijne lijnen en puntjes moeten kunnen maken. Wel: mij lukt dit nu niet zo heel goed. Ik ben de dual action nog niet 100% gewoon, maar vanaf het openen van de verftoevoer (naald naar achteren) krijg je al gemakkelijk een ferme dot, die dan verder vervormd tot een spider web. Ofwel mag de verftoevoer echt maar amper open, kleiner dan waar ik toe in staat ben, of er zit wel een forse druk achter. Mijn vorige airbrush had overigens een iets dikker naald, misschien vergevingsgezinder hiervoor?)
Tot slot: Ik ben op zoek naar een alternatief. Ik overweeg airbrush primer. Ik ben van plan in de nabije toekomst deze van Zero Paints te overwegen.
Bert Takken schreef:
Spuit in dunne lagen, heb je een dualaction dan altijd eerst lucht dan verf en bij stoppen eerst verf dicht dan lucht, werk met een soepel pols (als ik begin schrijf ik eerst met de airbrush mijn naam en adres)
Tja en oefenen, oefenen en oefenen
Gelukkig kwam dit probleem naar voren bij een probeer-stukje. Ik mag er niet aan denken als het al het echte werk geweest zou zijn. Ik heb een paar oefensessies met de dual action onder de rug ondertussen en ik heb het volgende probleem bij mezelf vastgesteld: Zeker bij het spuiten van kleine hoeveelheden verf durf ik de trigger wel eens niet diep genoeg in te drukken, en dan verlies je natuurlijk in één klap je flow. Verder is het natuurlijk een vrij subtiele beweging die slechts nodig is voor het openen van de verftoevoer. Zou het misschien kunnen helpen om een constante flow te behouden de naald wat verder naar achter in de spuit te monteren, zodat je de trigger gewoon naar voren kan laten staan? Uiteindelijk zie ik niet hoe dit een probleem kan zijn voor een gro(o)t(er) oppervlak. Per slot van rekening zijn er toch ook single action airbrushes.
Bert Takken schreef:
een cursus doet wonderen
Ik overweeg ernstig dit te doen. Een modelbouwwinkel in de buurt bood deze in het verleden aan, ik ga eens informeren of dit nog steeds het geval is.