Omdat ik me er even niet toe kan zetten met de Albatros verder te gaan heb ik nog maar een vluggertje uit de voorraad getrokken.
Het is een BAC Lightning F6 van Hasegawa.
Met de zoekfunctie van het forum kon ik maar weinig Lightnings vinden, vandaar een stukje historie van dit bijzondere vliegtuig.
Het prototype van de Lightning vloog al in 1954 en in 1960 werden de eerste productiemodellen afgeleverd. De constructie van de Lightning was bijzonder, namelijk 2 motoren boven elkaar. Hierdoor was de romp praktisch helemaal gevuld waardoor er niet al teveel brandstof mee kon. Zelfs de flaps deden dienst als brandstoftank
. De versie die ik ga bouwen, de F6, kwam in 1965 in dienst in een poging de vluchtduur te vergroten. Hiertoe was de kist voorzien van een vergrote "ventral tank" die niet kon worden afgeworpen. Ook de vleugels werden aangepast om een betere handelbaarheid bij lage snelheid te geven. De motoren waren 2 RR Avon 301's, goed voor een max. stuwdruk van 7420kg met naverbrander.
Het toestel presteerde bijzonder goed, zeker voor de 60'er jaren, de max. snelheid was 2415 km/h op hoogte (mach 2,27)!! De klimsnelheid 260 m/s (936 km/h). Ter vergelijking; de F104G, die volgens eenzelfde concept was ontworpen haalde "slechts" 244 m/s! Het toestel was zelfs verrassend wendbaar door de kleine spanwijdte. Pas met de introductie van de F15 kwam er een toestel met een hogere klimsnelheid.
De F6 was voorzien van 2 x 30mm. Aden kanonnen en 2 Red Top raketten. Ook was er de mogelijkheid 2 brandstoftanks bovenop de vleugels te bevestigen. (
deze moesten pas bij het air to air refuelen gevuld worden want als ze gevuld waren tijdens de start, kostte dit zoveel extra brandstof dat ze net boven de baan al weer leeg waren ).Uiteindelijk heeft de Lightning tot 1988 bij de RAF dienst gedaan.
Het model;
Dit is een oude uitgave van Hasegawa, een zoekrondje op internet bracht aan het licht dat het model in samenwerking met Frog is ontwikkeld. De doos bevat 47 onderdelen verdeeld over 3 grijze en 1 doorzichtige sprue. Het model heeft opliggende panellines en hier en daar wat flash. Een snelle dryfit bracht aan het licht dat de pasvorm ook niet helemaal perfect is. De uitvoering die ik ga bouwen is de XR725 van 11 sqd, dit is het model zoals op de boxart. De cockpit is erg leeg, dus ik bouw hem met gesloten canopy.
De doos;
De sprue's;
De schietstoel was niet om aan te zien, gelukkig had ik in de onderdelendoos nog een witmetalen MB Mk4 B liggen. Die ziet er een stuk beter uit!
Binnenkort meld ik me weer met een update