Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 6:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2007 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat ik me er even niet toe kan zetten met de Albatros verder te gaan heb ik nog maar een vluggertje uit de voorraad getrokken.

Het is een BAC Lightning F6 van Hasegawa.
Met de zoekfunctie van het forum kon ik maar weinig Lightnings vinden, vandaar een stukje historie van dit bijzondere vliegtuig.

Het prototype van de Lightning vloog al in 1954 en in 1960 werden de eerste productiemodellen afgeleverd. De constructie van de Lightning was bijzonder, namelijk 2 motoren boven elkaar. Hierdoor was de romp praktisch helemaal gevuld waardoor er niet al teveel brandstof mee kon. Zelfs de flaps deden dienst als brandstoftank :shock: . De versie die ik ga bouwen, de F6, kwam in 1965 in dienst in een poging de vluchtduur te vergroten. Hiertoe was de kist voorzien van een vergrote "ventral tank" die niet kon worden afgeworpen. Ook de vleugels werden aangepast om een betere handelbaarheid bij lage snelheid te geven. De motoren waren 2 RR Avon 301's, goed voor een max. stuwdruk van 7420kg met naverbrander.

Het toestel presteerde bijzonder goed, zeker voor de 60'er jaren, de max. snelheid was 2415 km/h op hoogte (mach 2,27)!! De klimsnelheid 260 m/s (936 km/h). Ter vergelijking; de F104G, die volgens eenzelfde concept was ontworpen haalde "slechts" 244 m/s! Het toestel was zelfs verrassend wendbaar door de kleine spanwijdte. Pas met de introductie van de F15 kwam er een toestel met een hogere klimsnelheid.

De F6 was voorzien van 2 x 30mm. Aden kanonnen en 2 Red Top raketten. Ook was er de mogelijkheid 2 brandstoftanks bovenop de vleugels te bevestigen. (deze moesten pas bij het air to air refuelen gevuld worden want als ze gevuld waren tijdens de start, kostte dit zoveel extra brandstof dat ze net boven de baan al weer leeg waren :D ).Uiteindelijk heeft de Lightning tot 1988 bij de RAF dienst gedaan.

Het model;
Dit is een oude uitgave van Hasegawa, een zoekrondje op internet bracht aan het licht dat het model in samenwerking met Frog is ontwikkeld. De doos bevat 47 onderdelen verdeeld over 3 grijze en 1 doorzichtige sprue. Het model heeft opliggende panellines en hier en daar wat flash. Een snelle dryfit bracht aan het licht dat de pasvorm ook niet helemaal perfect is. De uitvoering die ik ga bouwen is de XR725 van 11 sqd, dit is het model zoals op de boxart. De cockpit is erg leeg, dus ik bouw hem met gesloten canopy.

De doos;

Afbeelding

De sprue's;

Afbeelding

Afbeelding

De schietstoel was niet om aan te zien, gelukkig had ik in de onderdelendoos nog een witmetalen MB Mk4 B liggen. Die ziet er een stuk beter uit!
Afbeelding

Binnenkort meld ik me weer met een update :!:

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op vr 22 jun, 2007 20:06 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2007 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Goede keuze, volgens mij is er hier op modelbrouwers.nl maar 1 lightning eerder gebouwd door The flying dutchman.

Een paar weken geleden had ik dit toestel voor het eerst in het echt gezien, en hij is toch eigenlijk heel indrukwekkend!

Die schietstoel is in ieder geval al een mooie toevoeging. :)

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2007 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 13 aug, 2006 20:05 pm
Berichten: 1644
Woonplaats: St niklaas
Mooi toestel dat je gaat bouwen ga ik proberen te volgen.
En inderdaad wat een verschil van stoel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2007 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Mooi onderwerp! Veel succes met deze rasechte Engelsman.

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2007 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 feb, 2006 8:55 am
Berichten: 643
Woonplaats: Powercity
Shake schreef:
Afbeelding

Das nogal wat men noemt een verschil :shock: :!:
Ben beniewd wat je hier neer gaat zetten, aan de kist zal het niet liggen (hooguit aan de kwaliteit van de her uitgave) !


Succes met de bouw,

Sage

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2007 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Inmiddels ben ik een stukje gevorderd met de Lightning. Het model heb ik rond 1990 gekocht, maar het blijkt een heruitgave uit de 70'er jaren te zijn. Het model heeft dan ook niet de pasvorm die ik van Hasegawa gewend ben. Ook zitten er wat ejection marks op zichtbare plaatsen;

Afbeelding

Ik heb een stuk uit de achterwand van de cockpit gezaagd om de stoel te laten passen.

Afbeelding

Met dit als resultaat.

Afbeelding

In eerste instantie vond ik de stoel erg naar voren staan, maar aan de hand van deze foto klopt het aardig.

Afbeelding

Daarna heb ik de boordkanonnen wat "zichtbaarder" gemaakt door een gat te boren.

Voor.....
Afbeelding

Na.....
Afbeelding

Toen de staart vastgelijmd, deze moet netjes recht staan, dus de geodriehoek en het timmermansoog gebruikt.

Afbeelding

Daarna nog de vleugels gemonteerd, ook dit kostte wat moeite, maar met het nodige dryfit- en vijlwerk zitten ze er nu netjes op.

Afbeelding

Dat was het weer voor vandaag, nu wat plamuur- en schuurwerkzaamheden en dan kan ik alweer bijna gaan spuiten.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2007 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 apr, 2007 19:28 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Amersfoort
Dat word erg mooi, Shake.
Veel succes! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2007 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 apr, 2007 15:41 pm
Berichten: 96
Woonplaats: Houten (onder Utrecht)
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! :wink:

_________________
Brouwt u zeer

Gr. Timbo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2007 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Om te bewijzen dat ik af en toe ook nog eens iets doe, de vorderingen tot nu toe:

Eerst maar eens de bewapening aangepakt, de Red Top raketten waren behoorlijk grof afgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Deze heb ik ontdaan van alle vleugels, daarna geplamuurd en met dunne plastic strip de "kabelgoot" erop gemaakt. Hierna komen alleen de kleine staartvleugeltjes erop, gemaakt uit plastic-card. De grote vleugels laat ik eraf omdat deze voor vermoeidheidsproblemen zorgden. Ook de airbrakes voorzien van plastic strip, deze waren te klein voor de uitsparingen in de romp.

Afbeelding

Inmiddels staan de ondervleugels in het light aircraft grey. Nu wachten tot het goed droog is, afplakken, spuiten enz. enz.

Afbeelding

Wordt vervolgd.......................

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 05 jun, 2007 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ziet er mooi uit! Mooi toetsel die Lightning.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement