Leuk dat je je aan een airliner waagt Sil. En dit kleurenschema is natuurlijk helemaal een mooie toevoeging. Wie weet is het de eerste, maar niet de laatste
Het is best een OK kit, zonder aanpassingen krijg je op zich een prima model waar iedereen meteen een A320 in zal herkennen. Echter zijn er zoals je al schreef wel een paar punten dit niet correct zijn. Hieronder datgene waar ik tegenaan loop met de bouw van deze kit en wat je kan overwegen eraan te doen.
1. De kleine flaptrack fairings
De vleugel zoals die bij de kit zit, hoort eigenlijk bij de A321, het grotere broertje van de A320. Het verschil is dat de A321 tweelaags flaps heeft in tegenstelling tot de A318, -19 en -20, welke enkellaags flaps hebben. Zoals je op de foto op de doos kan zien zitten er onder iedere vleugel drie grote flaptrack fairings. Kijk je naar het plastic in de doos, dan zie je tussen die grote flaptrack fairings in totaal vijf kleinere flaptrack fairings per vleugel zitten. Die kleinere moet je verwijderen, wat prima te doen is met een scherp mesje of dremelachtig apparaat. Als je dat gedaan hebt, dan moet je nog de dubbellaags tot enkellaags flaps maken door de gleuven op te vullen met wat plamuur of welk materiaal je daar dan ook fijn voor vindt. Dit is de grootste fout van deze kit en hoewel het menigeen niet zal opvallen, zou ik je aanraden dit wel aan te passen.
Dus de A320 met enkel drie grote flaptrack fairings per vleugel:
En de A321 (waar de vleugel van de kit eigenlijk voor is) met de additionele vijf kleine flaptrack fairings tussen de grotere in:
2. Uitstekend stukje over de buitenste flaptrack fairing
De flaps hebben uistekend stukje dat loopt over de buitenste flaptrack fairing. Dit is niet meegegoten in de kit en is redelijk eenvoudig na te maken met een dun stukje plastic. De onderstaande foto is hopelijk duidelijk genoeg. Ik laat het aan jou over om dit wel of niet aan te passen.
3. Te kleine winglets
Zoals je zelf al aangaf zijn de winglets te klein. Er zijn op internet volgens mij wel wat sjablonen te vinden dit je kan uitprinten en waar je vervolgens op een stuk plastic plaat de vorm op kan overtrekken. Anders zijn er nog aftermarket winglets van Braz Models als je het de moeite waard vindt.
Linkje4. De vorm van de CFM motoren
Bij de Lufthansa kit zitten de CFM 56 motoren waar de A320's van Brussels Airlines ook mee uitgerust zijn. Dus dat is OK. Persoonlijk vind ik de vorm er slecht. Ze zijn wat mij betreft te bol. Aanpassen is een behoorlijke klus dus om die reden is het waarschijnlijk het makkelijkst om ze gewoon te laten of eventueel te wisselen met de CFM motoren uit de Zvezda A320 of A321 kits.
5. Cockpitramen, geen cockpit en achterwand
Het transparante cockpitraampje heeft de stijlen tussen de ramen opliggend meegegoten. Echter zijn de ramen te klein. Wil je dus toch de cockpitramen transparant houden, dan kun je deze het beste eraf schuren, het plastic weer polijsten totdat het weer transparant is en met een behulp van een masker (te koop voor de Zvezda A320 of A321 of zelf overtrekken van het decalvel en uitknippen op kabuki tape) afplakken. Daarmee loop je dan wel weer tegen het probleem aan dat er geen cockpit bij de kit zit en je zo de hele romp inkijkt. Het gebrek aan cockpit is nog niet eens zo erg, aangezien je daar niet zo veel van ziet, maar het ontbreken van een achterwand vind ik zelf wel storend dus dat zou ik je dan aanbevelen om zelf te maken uit wat plasticplaat. Een andere optie is om gewoon de decal te gebruiken voor de cockpitramen. Zelf vind ik het daarmee een nogal "vlak" aangezicht krijgen. Er zijn wel nog aftermarket realistisch decals te koop die dat tegen gaan. O.a. van
Authentic Airliners. Wat je ook doet, ik zou je wel aanraden de stijlen op het transparante stukje plastic vlak te schuren, omdat je die ook door de decal heen ziet. De decal is namelijk wel op realistische grootte.
Voor zover te mankementen die ik zo kan opnoemen. Verder nog een paar tips voor de bouw.
1. Het neuswiel moet al in een zeer vroeg stadium ingebouwd worden. Dit verhoogt de kans op afbreken en is ook irritant bij airbrushen en i.v.m. afplakken. Met een beetje kunde kun je het neuswiel gewoon achteraf erin plaatsen, mits je niet al te lomp te werk gaat.
2. De vleugels bestaan uit een onder- en bovenkant. Daardoor is de achterkant wat dit, wat ik zou afvijlen tot een mooie dunne scherpe rand en heb je aan voorkant een naad zitten. De voorkant van de vleugel is onbespoten aluminium dus dat moet je netjes schuren met een fijne korrel zodat je daar geen krassen in ziet.
3. In de motoreninlaten houd je een naad, doordat de motoren uit een linker- en rechterhelft bestaan. Mijn methode om dat tegen te gaan is door de voorkant at zagen of the snijden tot waar de schoepenbladen zitten. Daarmee bestaat de motor uit vier delen en kan je de twee voorkant delen eerst tegen elkaar aanplakken, de naad wegwerken en vervolgens de schijf met schoepenbladen erin zetten en dat geheel weer op de achterkant plakken.
4. Het cockpitraam laat zich niet heel makkelijk in de opening plaatsen. Door het te forceren kan het breken, wat an sich geen probleem is als je een decal gaast gebruiken. Maar wil je het transparant houden, dan raad ik je aan om het "dakje" van de cockpit af te zagen nadat je de rompdelen hebt vast geplakt, dan het cockpitraampje te bevestigen en tot slot het dakje er weer op te plakken. Dan moet je alleen wel de naad die onstaan is wegschuren.
O ja, en voor de vorm van de corogard zou ik deze aanhouden.
In België bij de
ontwerper te bestellen.
Misschien heb je nog iets aan mijn bouwverslagen van de
A318,
A320 en
A321. Succes!