Mijn eerste bouwverslag in lange tijd, en maar eens wat anders dan ik gewend ben.
Een merk dat onbekend is in Europa wat betreft truck modellen: Aoshima. Ze hebben al sinds ruim 40 jaar (!) een flinke hoeveelheid Japanse trucks uitgebracht in schaal 1/32. Hierbij focussen ze vooral op zogeheten dekotora (samentrekking van "decorated trucks"; leuk detail: Aoshima ligt aan de basis van de term
), vrachtwagens met vaak extravagante hoeveelheden chroom en versieringen. Wikipedia link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dekotora. De door Aoshima uitgebrachte modellen zijn begonnen als fantasie-modellen gebaseerd op echte Japanse truck-types, maar door de jaren heen zijn ze ook steeds meer modellen van echt bestaande trucks gaan uitbrengen, zowel dekotora's als normale trucks. Tot relatief recent waren dit eigenlijk alleen curbside modellen op generieke chassis in steeds wisselende combinaties onderdelen uit een grote onderdelenpot, maar sinds pakweg 10 jaar brengen ze ook geregeld zeer gedetailleerde nieuwe modellen uit (die echter ook prijzig zijn). Tot zover mijn introductie van Aoshima...
In dit bouwverslag zal ik een ouder normaal model truck bouwen: De Hino Cruising Ranger Image Leadercar, een demonstratiemodel dat blijkens de Californische nummerborden en de foto op de doos ook in de VS heeft rondgereden:
Zijkant doos met diverse aanzichten:
Deze komt uit de in de jaren '90 uitgebrachte serie "Custom Trucks", en gebruikt een generiek chassis voor 4 tons trucks.
Sprues:
Cabine en achteropbouw:
Bandjes, assen, en polycaps voor het bevestigen van de wielen:
Stickervel en decals:
Handleiding:
Maar een beginnetje gemaakt.
Het generieke chassis is redelijk detail-loos, en een van de slechtere chassis van Aoshima's goedkope modellen:
Andere chassis, zoals die van hun medium en grote trucks en dumptrucks hebben een motor bijgeleverd en zijn redelijk realistisch (hoewel nog steeds generiek). Wat wel aan het 4 tons chassis opvalt is dat het in tegenstelling tot de gedetailleerdere chassis geen vulwerk nodig heeft en maar heel weinig opschoonwerk.
Begonnen met de uprights voor de voorwielen. De bijgeleverde aluminium asjes zijn 1 mm te lang, deze heb ik bijgeknipt:
Vervolgens de hele voorwielophanging in elkaar gezet (hopelijk is er wat van te zien, alle onderdelen zijn zwart):
De wielen kunnen sturen.
Achteras en uitlaatpijp in elkaar gelijmd:
Aandrijfas en achterophanging aan chassis geplakt:
De banden op de wielen geschoven, polycaps in de achterwielen en aan een kant de achteras er in. Ook heb ik de spatborden aan het interieur gelijmd:
Aan de andere kant van het interieur de handrem en versnellingspook vastgelijmd:
De overige interieurdelen volgen later; deze hebben wat werk nodig om toonbaar te zijn.
Eerste afwijking van de instructies. Volgens de instructies horen er geen spatborden aan de achterzijde op het chassis te worden gelijmd, maar is de achteropbouw allles wat spatborden levert:
Er zitten wel spatborden bij, maar die passen niet tussen het chassis en de achteropbouw omdat er een pin op de verkeerde plaats zit. Die snij ik weg:
En dan heeft hij wel spatborden:
Vervolgens de dakspoiler in elkaar gelijmd en voor- en achterbumper opgeschoond:
De achterbumper gaat op de achteropbouw:
En er worden wat delen op de cabine gelijmd om het juiste model te krijgen:
En dan kan ik na ongeveer een uur werk even alles tijdelijk op elkaar zetten om te zien hoe het gaat worden:
Chassis met wielen:
Bijna hele truck:
Van het weekend waarschijnlijk de volgende update...