Nu het interieur van de F.K.49A vrijwel af is (instrumentenpaneel wacht nog tot ik de neus gemaakt heb), is er mooi gelegenheid om een paar dingetjes uit te zoeken. Dat komt allemaal door deze tekst in het boek F.K.49 van Harry van der Meer. Daarin staat:
Citaat:
Het toestel voor Finland krijgt constructie nummer 4903. Als ambulance vliegtuig wordt het weer geheel anders ingericht. De vlieger komt op de gebruikelijke plaats te zitten met rechts achter hem een stelling met radio apparatuur en een telegrafist op een vaste stoel. Links van de "funker" komen twee brancards boven elkaar en direct achter hem ook twee boven elkaar. De toegangsdeur blijft net vrij en rechts hiervan komt een klapstoel voor een verpleger. Om het laden van de brancards eenvoudiger te maken is in de bodem, rechts van de toegangsdeur, een luik in de vloer gemaakt.
Bij het eerste stukje vet gedrukte tekst. Als ik de bemanning tel, kom ik tot 1 piloot + 1 telegrafist + 1 verpleger + maximaal 4 zieken/gewonden = 7 personen. Dus maar eens gekeken naar het Bewijs van Luchtwaardigheid:
Potverdrie, vijf!!!!!!!!!! En op de volgende bladzij:
Sommetje gemaakt, er blijft dus 305 kg over voor de bemanning, de radio, vier brancards plus vier gewonden. Volgens de algemene standaards is 305 kg genoeg voor vier personen.
Voor mijn gevoel moet de conclusie dus zijn: De capaciteit van de Finse F.K.49A is vijf personen maximaal. Na aftrek van radio en 2 brancards en 375 kg voor vijf personen blijft dan krap 300 kg over voor benzine en olie, een beperking van vliegbereik en vliegduur van 30% (tot maximaal 4,4 uur). Het aangegeven leeggewicht is overigens voor de landversie.
Dan het tweede stukje vet gedrukte tekst. Op geen enkele foto is een luik in de bodem, open of dicht, te zien. Dat kan komen omdat er zo weinig foto's zijn. Wel is te zien, dat er twee deuren zijn, die tegenover elkaar geplaatst zijn, onder het achterste deel van de vleugel. Deze deuren zijn breder dan die van de LVA F.K.49, wat bevestigd is in foto's en de Koolhoven tekeningen, en scharnieren aan de onderkant (niet in de tekeningen, wel in de foto's).
Natuurlijk is het makkelijker de brancards te laden door een luik in de cabinevloer, maar is het ook nodig? Proefje gedaan met de onderdelen die nu klaar zijn. Eerst door de linkerdeur een brancard naar binnen proberen te brengen.
Wordt krap, moet waarschijnlijk over de stoel van de telegrafist heen getild worden.
Dan maar rechts proberen.
Meer kans dat het goed gaat. Dan eerst naar achteren.
Loopt bij het model vast, maar dat kan liggen aan de binnenafmetingen, die natuurlijk niet op schaal zijn.
De demonstratie met het model laat niet zien dat het onmogelijk is de brancards via de deuren naar binnen te krijgen, maar is niet echt overtuigend.
Dan maar met een schaaltekening, gemaakt in CorelDraw.
Via de rechterdeur (a t/m f) lijkt het netjes te gaan; de stoel van de telegrafist blijft net vrij, de tweede brancard moet over de eerste heen getild worden. (d) laat zien dat achterwaarts de tweede brancard wel over de vloer geschoven kan worden.
Via de linkerdeur direct een draai naar links maken gaat niet (g); moet over de stoel van de telegrafist heen getild worden en het feit dat het tafeltje van de telegrafist opgeklapt kan worden helpt hier niet. En schuiven over de vloer is natuurlijk veel makkelijker.
Maar als de brancard eerst rechtdoor door de rechterdeur gedeeltelijk naar buiten wordt geschoven (h), komen we bij (i) uit, en die is hetzelfde als (a), en komen we uiteindelijk in eindpositie (l) terecht.
Wat betekent dit nou voor het model?
Ik ga
geen luik maken in de cabinevloer. Als de modelbouwer bovenstaand verhaal niet logisch vindt, doet ie dat zelf maar
.
Mijn versie van de tekst in het F.K.49 boekje zou zijn:
"Het toestel voor Finland krijgt constructie nummer 4903. Als ambulance vliegtuig wordt het weer geheel anders ingericht. De vlieger komt op de gebruikelijke plaats te zitten met rechts achter hem een stelling met radio apparatuur en een telegrafist op een vaste stoel. De cabine krijg twee tegenover elkaar liggende, extra brede deuren. Links van de "funker" komen een brancard en direct achter hem ook een. De linker toegangsdeur blijft net vrij en rechts hiervan komt een klapstoel voor een verpleger. In volbeladen toestand (vlieger, telegrafist met radio, verpleger en twee patiënten/gewonden op een brancard) wordt de vliegduur beperkt tot 4,4 uur, 30% minder dan met volle tanks."
Blijft overigens de tegenspraak tussen het totaal gewicht in het boekje (3019 kg) en het maximum toelaatbaar gewicht in het BvL (2740 kg). Mogelijk is bij het eerste gewicht het gewicht van de drijvers meegerekend (een optimistische schatting van het meergewicht van drijvers t.o.v. wielen levert 150 kg op, en zowaar, dan komen we redelijk in de buurt van een leeggewicht van 2217 kg). Bij de ferry-vlucht (op wielen) naar Zweden/Finland werd ook nog 150 liter extra brandstof in een tank in de cabine meegenomen (het boekje zegt 100 liter), dan zou het startgewicht zo'n 2771 kg geweest moeten zijn met een bemanning van twee personen. Ik denk niet dat dat gecontroleerd is
.
Rob