Beste medebouwers,
Na het afbouwen van de zoveelste Fokker ( F.III)
werd het tijd om weer eens iets op wielen te gaan bouwen.
Hoe de dingen kunnen lopen; ik maak regelmatig op het Internet wat "zoektochtjes" naar dingen die mijn interesse hebben.
Bij toeval kwam ik bij het RET Bus Museum in Rotterdam terecht. Hier vond ik veel informatie over de oude Saurer Bussen met prachtige maatschetsen.
Zie:
https://www.stichtingromeo.nl/files/mus ... us-223.pdfVoor mij was dit wel een stukje jeugd sentiment,
ik heb gelukkig nog als klein jochie, een paar keer in zo'n oude Saurer ritjes naar mijn tante in Rotterdam-Zuid, gemaakt.
Zodoende ben ik me ook eens gaan verdiepen in de geschiedenis van de Zwitserse Saurer fabrieken, ik wist er wel één en ander van, maar natuurlijk niet alles.
Ik kwam hierbij ook heel wat mooie foto's tegen bij Baumaschinenbilder.de en via Pininterest kwam ik bij Buzzybeeforum.NL uit.
Nooit geweten, dat er zoveel types vrachtwagens van het merk Saurer waren, ik vond vooral het type S4C erg mooi, dus wil proberen deze in schaal 1/24 te gaan bouwen. Trouwens, ik verbaas me over het feit, dat er nog zoveel over zijn.
Hier een voorbeeld, gevonden bij Pininterest, nota bene een Nederlandse:
Alles begint natuurlijk met goede maatschetsen, nou dat viel niet mee, ik heb wel tientallen foto's verzameld, maar voor tekeningen was de oogst maar mager. Gelukkig zijn veel trucks door andere fabrieken (Berna, FBW) in licensie gebouwd, zo vond ik een redelijke maatschets van een Berna, die heb ik dan maar als basis gebruikt. Ik kon vaag nog de maten ontcijferen, dus hiermee ben ik aan de slag gegaan:
mijn interpretatie:
Er zijn nog vele dingen, die ik nog moet uitzoeken, maar voorlopig kan ik in ieder geval het chassis, de motorkap, spatborden en de cabine maken. De laadbak zal wel weer een uitvoering met huif worden.
Het moeilijkste leek mij, om de radiateurmantel te maken, al die dunne spijltjes, dat blijft altijd lastig, zoiets netjes te maken. Ik dacht, daar begin ik het eerste mee, als dat lukt, komt de rest wel vanzelf.
Dit is het resultaat, nog niet helemaal af, maar ik ben er wel tevreden mee:
Ik wilde eerst dun nylondraad gebruiken, maar dat kreeg ik niet mooi strak, dus maar overgegaan op dunne koperdraad, van een telefoon kabel. Met secondenlijm op een stevige plasticplaat basis gelijmd en later alles pas gemaakt voor de radiateurmantel.
Hierna ben ik echt begonnen met de bouw, dus het chassis. Voorlopig heb ik de hoofddelen klaar. Nu alles netjes glad afwerken en in elkaar zetten.
Tot het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH