Maar eens gekeken naar het onderstel. De slag van het inveren is op te meten uit deze tekening (4 mm).
Ik vermoed dat het ophangpunt van de verticale stijl op de voorste vleugelligger ligt, en niet ergens in de motorgondel. Dat laatste zou erg inefficiënt zijn. Dat betekent wel dat in de gondel een gat moet zitten, zodat de stijl zijdelings kan bewegen. Moet ik dus ook maken (0,5 mm aan weerszijden van de stijl).
De andere afmetingen komen uit het gewone vooraanzicht en het bovenaanzicht.
Nu kan ik sommetjes maken om de echte lengte uit te rekenen.
En een projectie (mal) tekenen voor de V-stijlen.
Voor de verticale stijl heb ik twee opties:
- stroomlijnstijl uit resin (kopie van 1,4 x 3,1 mm styreen stroomlijn profiel),
- pootje van 1 mm messing draad met een resin stroomlijnstaart van 1,25 x 2,4 mm (kopie van afgesneden 1,25 x 3,1 mm styreen stroomlijn profiel).
Ik denk dat ik in verband met de zware vleugel de tweede optie ga kiezen, want het is zo triest als het model langzaam door zijn pootjes zakt. Dat geeft mij ook de mogelijkheid om de wielen er stevig aan vast te zetten. Dit wordt dan de constructie:
Het extra plamuur- en schuurwerk om van messing en styreen een mooie stroomlijnstijl te maken, moet de bouwer dan maar op de koop toe nemen. Voo als hij het perse wil, zal ik resin stroomlijnstijlen bijleveren. De materialen voor de master heb ik in ieder geval in huis.
Boven het 1,4 x 3,1 mm stryreen profiel, daaronder het 1 x 2 mm profiel voor de V-stijl dan het stukje stroomlijnstaart en messing staf van 0,95 mm.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.