Ik was al aan een soort bouwverslag op Facebook begonnen maar vond dat ik ook hier op Modelbrouwers moest laten zien waar ik mee bezig ben.
En dat is 'n DAF 3300 uit de demovloot van DAF zelf. Deze vloot was er om (toekomstige) klanten kennis te laten maken met diverse trucks van DAF in verschillende uitvoeringen.
Het voorbeeldvoertuig is deze DAF 3300:
Nu is de truck op de foto (die gewoon van internet af komt) een 6x2 uitvoering maar hij dient ook alleen maar als referentie. Ik ga er natuurlijk weer enigszins mijn eigen draai aan geven.
Géén lampen in de voorbumper maar wel een onderbumper. Hij krijgt een zonneklep en de luchthoorns komen links en rechts op het dak te zitten. Hij krijgt dichte chromen wielmoerringen op de voorwielen en het is en blijft een 6x4 uitvoering, want...
..ik mag van mezelf geen nieuwe bouwdozen meer kopen en toen één van mijn modellen een lichte schade had opgelopen (er was een hoekschildje af gevallen) en ik dat wilde gaan fiksen had ik binnen korte tijd deze vrachtwagen uit elkaar in onderdelen liggen:
Zonde? Misschien wel maar wél een goede basis om de demo DAF mee te gaan bouwen. Alleen maar verfvrij maken en in andere kleuren spuiten. Maar dat viel tegen..
Duplicolor lak is moeilijker te verwijderen dan Motip lak maar uiteindelijk is het me gelukt. Alleen moet ik niet meer ovenreiniger en remvloeistof om en om gebruiken. Het chassis gaf geen problemen maar de cabine is op verschillende plaatsen aangetast. Allemaal kleine putjes en/of gaatjes in het plastic..
Maar dat komt wel weer goed!
En mooi setje kentekenplaten gevonden:
En maar begonnen aan de kleinere aanpaswerkzaamheden zoals de voorvelgen. Die moesten 10 even grote gaten krijgen ipv 2 grote en 8 kleine. Dus de grote gaten dichtgemaakt:
Terwijl dat lag te drogen de instaptreden uitgeboord:
Voor het gemak de naven uit de achtervelgen gehaald:
Normaal gesproken deed ik dat met verschillende mesjes en duurde dat een eeuwigheid en werd het uiteindelijk toch nooit mooi. Dankzij 'n tip hier op het forum (ben effe de naam kwijt..) heb ik 'n handfrees gekocht en nu had ik binnen 5 minuten alle 4 de naven verwijderd uit te velgen. En ronde gaten..
De naven krijgen nog een randje rondom en de gaatjes zijn al geboord.
De wielmoerringen zoals ze in de bouwdoos zitten (hebben echt zo bestaan) heb ik veranderd. Uit 4 zulke ringen 2 nieuwe gemaakt:
De knipperlichten heb ik ook weer zo gemaakt zoals ik dat bij eerdere DAF modellen heb gedaan. Gaatje er in boren en 1 mm rondstrip er in lijmen:
Later de achterkant van chroom voorzien en daarna matzwart aanbrengen. Ook 'n klein randje rondom!
Bij de Roseboom DAF scheurde de cabine in daar waar de naad over de zijkant loopt. Dit kwam door de vele handelingen. Ik had al gezegd dat de cabine erg aangetast was door het verfvrij maken dus ik wilde voorkomen dat ik straks ook bij deze DAF kans op losscheuren had. Daarom voor links en rechts aan de binnenkant extra 0,5 mm plaat op maat gesneden en vastgelijmd:
Even goed vasthouden met wasknijpers totdat de lijm droog is:
Ondertussen op 'n zaterdag naar mijn werk gereden en alvast wat dingen gespoten zoals de velgen en naven:
Bij Heuts zag ik voor het eerst zwarte primer staan en heb die gebruikt voor de velgen. Het grijs komt van de Action, óók de eerste keer dat ik dat gebruik. Op veel foto's gekeken naar wat de juiste tint grijs moest zijn voor deze DAF maar ik weet het niet. WSI heeft deze DAF uitgebracht in 1:50 en daar lijkt het tussen licht- en donkergrijs in te zitten met een vleugje blauw. En zo was er hier een Volvo bouwer op het forum die de grijze lak van de Action had gebruikt voor zijn model en ik vond dat de juiste kleur. En ik vind het prettige lak om mee te werken. Ook naderhand aantippen met de kwast valt niet op. Het vloeit mooi samen!
De voorvelgen, nadat ze dus 10 even grote (kleine?) gaten hadden gekregen in de zwarte lak en was glanzend zwart voor de wielmoeren:
De aangepaste wielmoerring in glanzend zwart gespoten als voorbewerking voor het Alcladd chroom:
Het dak werd waar nodig strak gemaakt en voorzien van gaatjes waar de luchthoorns moeten komen:
En hier de luchthoorns klaar om gespoten te worden:
Nu weten jullie waarom de Mertens DAF (toch) even stil ligt te staan en dat ik de komende tijd van dit project het een en het ander zal laten zien. Ik ben al wat verder en wacht nu op mooi weer om de cabine oranje te kunnen spuiten.
En dat zal nog wel even duren..
gr Jeroen