De vleugel onder handen genomen voor het inkorten. Links en rechts twee stukjes van 8,3 mm afgetekend.
Hierbij bleek een lichte asymmetrie: Een van de rib lijntjes zat bijna een millimeter fout, maar dat is met putty en scriber te corrigeren. Daarna de zaag er in. Wel aan de goede kant van de lijntjes blijven, want de zaag is 0,5 mm dik en dan ben je zo een of twee mm kwijt.
Om de vleugel netjes uitgelijnd te krijgen heb ik een tekening op schaal gefabriekt. Ik dacht eerst een van de originele Fokker maatschetsen daarvoor te gebruiken, maar hoewel daar F.VIIa/3m opstond, bleek het een vleugel van de VIIb/3m te betreffen. Deze warboel klopt overigens met de conclusie van een aantal auteurs dat de boekhouding tussen VIIa, VIIa/3m en VIIb/3m nogal door elkaar liep en alles gemakshalve maar onder het hoofdje F.VII geschoven werd. Daarna gegrepen naar het boek van Hegener. Daar staan mooie 1:72 tekeningen in. Helaas is bij het inbinden een stuk van die tekeningen verdwenen. Maar met wat op het oog schuiven met beide stukken F.VIIa en het verkleinen tot 1:144 bleek de spanwijdte tot op een tiende mm te kloppen.
Daarna de vluegel op zijn kop gelijmd, want de bovenkant moet in een vlak liggen (zie ook het vooraanzicht van de tekening in Hegener).
Naden ga ik laten vollopen met dikke secondelijm en daarna plamuren.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.