In 1962 gaf de West-Duitse overheid een specificatie uit voor een nieuw grondaanvalsvliegtuig om de Fiat G.91 te vervangen. Op hetzelfde moment was een NATO programma van start gegaan voor een VTOL jager. Als antwoord hierop werd door VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke) de experimentele VTOL nucleaire aanvalsjager VAK 191B ontworpen en ontwikkeld.
In 1969 fuseerde VFW met Fokker; dit verklaart waarom dit vliegtuig in mijn verzameling past. De fusie werd ontbonden in 1980, waarna VFW onderdeel van DASA werd. Je kunt ook zeggen dat ik de VAK 191B heb opgenomen omdat een soortgelijk project van Fokker en Republic uit diezelfde tijd, de D.24, nooit tot een prototype is gekomen.
In het begin was Fiat ook betrokken bij het project, maar die samenwerking werd beëindigd in 1967, hoewel het bedrijf een belangrijke subcontractor bleef. Toen de NATO eisen veranderden werd de VAK 191B een technologie demonstratie vliegtuig.
De motor van de VAK 191B was een Rolls-Royce/MAN Turbo RB.193-12 met draaibare uitlaten voor zowel lift en kruisvlucht, bijgestaan door twee verticale lift motoren. De eerste hover vlucht werd op 20 september 1971 in Bremen gemaakt en de eerste transitie van verticale naar horizontale vlucht en vice versa vond plaats op 26 October 1972 in München. De prototypes werden gebruikt om een aantal concepten te testen die later in het Panavia Tornado program toegepast werden, bijvoorbeeld 'fly-by-wire' technologie.
The VAK 191B was een zelfde concept als de Britse Harrier, maar was ontworpen voor korte supersonische vlucht (Mach 1.2-1.4) op gemiddelde en grote hoogte. De twee lift motoren waren dood gewicht in horizontale vlucht en dat leidde tot een lage stuwkracht-gewicht verhouding en tegenvallende prestaties, terwijl de kleine vleugels in een hoge vleugelbelasting resulteerden.
Een VAK 191B is te zien op de Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim in Oberschleißheim bij München en een tweede toestel is onderdeel van de Wehrtechnische Studiensammlung (Military technical collection) in Koblenz, Duitsland. De derde VAK 191B zou sinds 1976 in opslag staan bij Airbus in Bremen.
De kit zit in een stevige kartonnen doos en bevat de resin onderdelen, een cockpit dak van helder plastic canopy, een decal vel en een A4 met bouwinstructies.
De resin onderdelen zitten in aparte blisters verpakt en zijn mooi afgewerkt en worden als individuele delen geleverd.
De bouwinstructies zijn erg simpel: twee aanzichten met globale schilderinstructies en een paar tekeningen die ongeveer de plaats van de onderdelen aangeven. Er zijn geen schilderinstructies voor het cockpit interieur.
De meeste informatie voor het bouwen en detailleren van het model moet uit foto’s en tekeningen op Internet komen. Een van de tekeningen is opengewerkt en toont de plaats van een aantal inwendige delen.
Spanwijdte 6.16 m
Lengte 14.72-16.40 m
Hoogte 4.30 m
Motoren Rolls Royce/MTU RB 193-12, 45.2 kN; Rolls Royce RB 162-81 F 08, 2 x 26.5 kN
Bemanning 1
Referenties
1.
http://en.wikipedia.org/wiki/VFW_VAK_191B2.
http://www.deutsches-museum.de/flugwerft/sammlungen/senkrechtstarter/vak-191/3.
http://www.airfighters.com/photosearch.php?cra=46284.
http://www.aviastar.org/air/inter/vak-191.php5.
http://jpcolliat.free.fr/vak191/vak191.htm6.
http://www.airwar.ru/enc/xplane/vak191.html7.
http://www.military.com/video/aircraft/attack-and-fighter-aircraft/must-see-the-german-harrier/885389212001/ (vi-deo)
8. Flight 1972, p. 798
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.