Vintage Jet schreef:
Overigens noem je twee keer HZ-AHF (dat was een -100). Hou er rekening mee dat twee Saudi L-1011's (HZ-AHA & HZ-AHB) werden afgeleverd als -100 maar later een upgrade kregen naar -200 specificaties. En aan de registratie HZ-AHK kleeft natuurlijk een negatief beeld door het dramatische ongeluk dat er mee plaatsvond.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saudia_Flight_163Hoi VJ. Dank voor jouw reactie en inspiratie! Hele mooie TriStar in die linkjes.
Ik heb eea opgezocht op basis van de serial number:
Code:
193B-1130 -200 [-1] HZ-AHF STD 12/11/1975 2/23/1976 del Trans World N31033; bt Saudia HZ-AHF; 6/1976 cvtd -100; 5/1978 cvtd -200; 10/1996 nn Saudi Arabian; 1/1999 std Taif; 4/2004 bt Al Thuraya Marine Services; 4/2006 bt Regency Projects
Mij gaat het dan vooral om dit stukje: bt Saudia HZ-AHF; 6/1976 cvtd -100; 5/1978 cvtd -200; (cvtd = converted, bt = bought). Dit impliceert dat de HZ-AHF (ooit afgeleverd aan de TWA, daarna verkocht aan Saudia) in het beginsel een -100 was en later geconverteerd is naar een -200 terwijl het toestel in dienst bij Saudia was.
Even een 'sanity check' aub, is dat driehoekige geval vlak voor de intake van de nummer 2 motor een 'feature' van de -200? Ik meen ergens te hebben gelezen dat het geplaatst werd om de passagierscomfort achterin te verhogen doordat dat driehoekje de trillingen, veroorzaakt door de luchtstroom, verminderde.
Wat betreft de motoren, weet je toevallig of de motorgondels anders uitzagen tussen de -100 en de -200? Mijn blote oog kan het iig niet waarnemen op de foto's. Als ik maar een mooie, gedetaillieerde 3-view tekeningen had van de twee versies...