Na een vrij lange radiostilte van mij hier op het forum qua verslagen heb ik nu wegens de vakantie eindelijk weer eens tijd om een verslagje te gaan maken. Ik heb deze keer geen al te groot project uit de kast getrokken, omdat ik al een aantal andere grote projecten in de planning heb, en ik nu even geen zin heb in grote scratchbuilds en dergelijke.
Deze is het geworden:
De Mercedes-Benz W31 Typ G4
Bron:
http://www.media.fotki.comDe Mercedes-Benz W31 type G4 was een Duits, drie-assig offroad-voertuig, geproduceerd door Mercedes-Benz in 1934 voor de Wehrmacht. De G4's waren ontworpen als seven-zits cabriolet of gesloten sedan, en ze werden voornamelijk door de kopstukken van het Naziregime in parades en inspecties gebruikt. Voor het algemene gebruik binnen de Wehrmacht waren deze voertuigen echter te kostbaar.
Bron:
http://www.autoevolution.comDe G1, de voorloper van de G4. Leuk detail is dat deze stafwagen nog dubbel lucht op de achterassen heeft.
De G4 was een doorontwikkeling van de G1, die in 1926 geïntroduceerd werd. Alle versies hadden een 8-cilinder lijnmotor. De modellen die in de eerste drie jaar gebouwd waren hadden motoren met een cilinderinhoud van 5018cc, en met een vermogen van 100 PK. Een ongesynchroniseerde viertraps versnellingsbak verdeelde het vermogen over alle vier de achterwielen, of, optioneel, naar alle zes de wielen. De achterwielen waren via starre assen aan de bladveerophanging verbonden. De vooras had dezelfde opstelling. Alle zes de wielen waren uitgerust met hydraulische remmen, waarbij door middel van servos rembekrachtiging werd geleverd. De topsnelheid van de G4 was slechts 67 km/u, als gevolg van het hoge gewicht (3.700 kg) en het gebruik van terreinbanden. Slechts 11 G4's van dit type werden geleverd aan de Wehrmacht. Het verlengde ladderframe maakte het mogelijk dat de inzittenden uitzonderlijk veel ruimte hadden. De stoelen voor de maximaal 7 inzittenden werden zo comfortabel mogelijk gemaakt door middel van luxe banken en aparte stoelen met beklede armleuningen.
Het chassis van de G4.
Het luxe interieur van de G4, met opklapbare stoel voor Hitler tijdens parades.
Bron: media.fotki.com
Deze voertuigen werden oorspronkelijk aan de SS geleverd voor gebruik door Hitler en zijn gevolg. Deze G4's werden geleverd in hoogglans grijs met zwarte spatborden en treeplanken, maar aan het einde van de oorlog werden de G4's in matte/camouflagekleuren geleverd, omdat toen het militaire nut van de voertuigen belangrijker werd gezien dan het uiterlijk van de wagen. De meeste G4's waren eigendom van de top van de Nazipartij, waarbij de voertuigen ook geleverd werden met felle achterlichten, om verdachte bestuurders tijdelijk te verblinden.
Vanaf 1937 werd een krachtigere motor gebruikt, met een inhoud van 5252 cc, die 115 PK leverde.and 115 PS. De prestaties van de G4 bleven echter hetzelfde. Tussen 1937 en 1938 werden 16 van deze voertuigen gebouwd.
Vanaf 1938 werd een nog groter motorblok gebruikt met een cilinderinhoud van 5401 cc. Het vermogen daalde echter tot 110 PK. De voertuigen van dit model werden door Adolf Hitler en zijn personeel in parades gebruikt, onder andere tijdens de annexatie van Oostenrijk en het Sudetenland. 30 van deze voertuigen zijn tot 1939 gebouwd.
Bron:
http://www.warmuseums.netHitler met zijn G4's (kentekens WH 32288 en WH 32290) tijdens verschillende rondritten door zijn veroverde gebieden.
Van de in totaal 57 geproduceerde voertuigen zijn er nog minstens 3 bewaard gebleven. Een G4 gebruikt tijdens de annexatie van Tsjechoslowakije en Oostenrijk staat tegenwoordig in het Sinsheim Auto & Technik Museum. Na WOII werd dit voertuig omgebouwd tot een brandweerwagen, waarna hij gerestaureerd werd en aan het museum geschonken. Hij is nog steeds in perfect werkende staat, en hij wordt bij evenementen van het museum vaak gebruikt voor rondritjes (ook offroad!).
De G4 in Sinsheim. Ik ben zelf in de zomervakantie in Sinsheim geweest, en heb deze G4 ook gezien. Het is een indrukwekkende auto, niet alleen door het formaat (het is echt een groot apparaat...), maar ook door de massieve uitstraling van het voertuig. Het weerspiegelt perfect de persoon waar de G4 voor gebouwd is; groots, overdreven, en imponerend.
Een andere G4, die oorspronkelijk door Hitler cadeau is gedaan aan Generalissimo Franco, is bezit van de autocollectie van het Spaanse leger. Deze G4 is te zien in de "Sala Histórica de la Guardia Real", in the barakken van El Pardo. Hij is door het Mercedes-Benz Classic Center in Duitsland gerestaureerd, in opdracht van Mercedes-Benz Spanje als geschenk voor de koninklijke familie. Deze G4 heeft onder andere een verlichte medaillonset van de Heilige Maagd Maria in het dashboard. De derde G4 staat in Hollywood. Hier wordt de G4 gebruikt als attribuut in films, waarvan de meeste oorlogsfilms zijn. Hij komt echter ook voor in de credits en enkele scenes van de TV serie Hogan's Heroes, meestal als de auto van Leon Askin's personage "General Burkhalter".
En 75 jaar na dato vond Mercedes het ook tijd om een nieuw model G4 uit te brengen, de G63:
De kit; de kit is de vrij recente Revellkit, die op zijn beurt weer een ICM-rebox is. Het is een vrij gedetailleerd model, met onder andere de complete aandrijflijn in 1/35. Pasvorm kan ik tot nu toe nog niet veel over zeggen, omdat ik alleen nog maar het motorblok in elkaar heb zitten. Wat me wel opvalt is het gebrek aan locatiepinnetjes, en dat de onderdelen soms maar nét in elkaar passen.
De doos is in ieder geval al goed gevuld, en ondanks dat alle sprues in 1 zak geduwd zijn is er niets kapot gegaan.
Het begin van het motorblok:
Het blokje is goed gedetailleerd, maar er zitten wel overal gietnaden. Goed schoonmaken dus.