Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 okt, 2012 2:41 am
Berichten: 9
Hallo allemaal!

Sinds enige tijd heb ik me hier aangemeld op het forum, maar tot nu toe enkel meegelezen.
Ik ben sinds kort ook bezig aan een Revell T1 Samba, na jaren geleden als kleine snotter wel wat vliegtuigjes en auto's in elkaar geplakt te hebben. Maar nu na jaren er terug mee begonnen. Van de samba ga ik straks ook nog een verslagje posten in het desbetreffende gedeelte.
Maar nu over Die-cast!
(dit is een cross-post van het automodelforum ;) )

Sinds enige tijd verzamel ik schaalmodellen (en kleine curiosa) van VW Kevers en T1's, voornamelijk in de 1:43 schaal. Maar de laatste tijd begin ik me meer en meer te interesseren in de Die cast modellen van de 1:18 schaal (VAG gerelateerd dan).
Dus, gisteren voor een mooie prijs 2dehands een Scirocco van Norev op de kop kunnen tikken!
Bedoeling is om deze om te bouwen naar een replica van mijn eigen wagen, namelijk deze:
Afbeelding

Aangezien de Scirocco niet in het zwart verkrijgbaar is in 1:18 (voor zover ik weet, toch al niet van Norev) heb ik een witte gekocht. Deze zal dus ook gespoten worden (heb een spuitbusje van mijn originele kleur staan).

De plannen zijn dus:
- Deep Black Pearl spuiten
- Verlagen (check!)
- BBS CH in het goud eronder (zijn besteld)
- Interieur matchen (volledig zwart)
- Achterlichten smoken, aangezien ik op de mijne de R versie heb welke donkerder zijn

Dat zijn de plannen denk ik voorlopig. Het enige verschil met het model is dat deze de originele voorbumper heeft, en geen R bumper, maar da's maar een kleintje he.

Heb maar 1 foto van toen hij nog volledig in elkaar stond, maar iedereen zal het model zowel kennen denk ik:

Afbeelding


Het verlagen is dus al gebeurd.
Originele staat:
Afbeelding

En al tijdelijk verlaagd, moet nog juist bekijken als de velgen die erop komen aangekomen zijn, maar zo heb ik toch al een idee:
Afbeelding
Afbeelding


Morgen all het metaal in de thinner leggen en dan kunnen de grote werken beginnen! :D

Bij het demonteren is er 1 ruitje van de zijdeur wel gesneuveld..dus het zal een model met open ramen worden :D Ik heb hiervoor wel al een mailtje gestuurd naar Norev voor eventueel een ander te bestellen, maar tot nu toe nog geen antwoord gehad.

Alle commentaar, tips, bedenkingen zijn steeds welkom! :)

Groetjes Jarno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Mooie 1:1 heb je!! :brouw:

Altijd gaaf om een auto na te bouwen, vooral als het je eigen is. Mijn aandacht heb je! Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 okt, 2012 2:41 am
Berichten: 9
Nu een huidige stand van zaken:
- Stoelen en deurpanelen zijn ondertussen 1x overschildert in het zwart. (deze waren bruin op het model) Ben nog aan het twijfelen of ik er een tweede laag op ga zetten eigelijk..
- Achterste zijruiten en achterruit zijn getint dmv lampenfolie. Ben heel blij met het resultaat! :D
- Dakhemel is volledig gespoten in het zwart. (Deze was wit, terwijl de mijne zwart is)
- Alles is geprimerd en nu ben ik bezig aan het spuiten van de binnenkanten van alles in de juiste lak. (dus binnenkant van deuren, koffer, motorkap en body) Hiervoor maak ik gebruik van een op kleurcode gemengde spuitbus van Color Matic.
- Ben nog aan het wachten op de (resin) velgen en de interieurflock die ik besteld heb bij sdmodelcartuning.

Afbeelding

Een fotootje van de body in de primer

Afbeelding

Straks volgen nog foto's van de gespoten delen en dakhemel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2748
Woonplaats: Emmeloord
Ah, hier ook.
Ik heb hem op MAF ook al voorbij zien komen.
Succes ermee.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 okt, 2012 2:41 am
Berichten: 9
Kwam ik daarstraks thuis, stond er een leuk doosje op me te wachten in de gang (met dank aan de buurvrouw :D) met daarin het volgende:

Afbeelding

De nieuwe naast de oude velgen:

Afbeelding

En dan een zeer snelle dryfit met nog maar de basis van de verlaging

Afbeelding

Ondertussen wel gemerkt dat er een remblokje en een remschijfje gesneuveld zijn..Dus hier zal ik er nog nieuwe voor bestellen die dan in de velgen komen. Maar niets te extreem, want dat klopt dan weer niet met de 1:1 :D

Wat de velgen betreft..de afwerking is niet echt super te noemen. 1 achterrand van een velg is zo scheef als maar kan zijn en overal hangen nog wat losse 'draadjes' resin. Wordt dus nog een bijschuren etc. Maar op zich voor de prijs kan je niet sukkelen ;)
Ook vallen ze op de wagen iets kleiner uit dan in het echt..Maar dit zal waarschijnlijk ook komen doordat deze 18" zijn en de 1:1 19". SD had ze alleen maar in 18. Heb ze in 19 ook gevonden bij Uli Nowak, maar dat zijn er met echt een rand, en dat klopt dan weer niet met de 1:1. Deze zijn kwa uiterlijk dus juister.

Wat de verlaging betreft zal ik hem vooraan nog wat moeten kunnen laten zakken dus dat nog een bekijken. Ook heb ik gemerkt dat hij een klein beetje scheef staat. Maar de verlaging wordt binnenkort afgewerkt wanneer het meeste terug in mekaar staat.

Zo dit was het voor nu..Nu gaan we verder de body spuiten :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 okt, 2012 2:41 am
Berichten: 9
Ik zit met, voor de meeste hier waarschijnlijk, een stomme vraag.

Hoe breng je de interieurflock juist aan? Lijkt bij mij dat niet echt losse deeltjes zijn maar een vaste massa. Moet je dit wat 'vermalen' tussen je vingers ofzo zodat dit los wordt, en dan uitstrooien over de met lijm ingesmeerde ondergrond, of zie ik dit verkeerd?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Dat die velgen zo scheef zijn is volgens mij omdat ze wat breder gemaakt worden, zodat je ze naar wens kunt "versmallen". Vandaar dat er niet al te veel aandacht wordt geschonken aan hoe recht ze zijn.

Interieurflock is een soort poeder (normaal gesproken). Interieurflock kun je, naar mijn mening het beste als volgt aanbrengen:

- Doe de flock in een keukenzeefje en leg het binnen handbereik.
- Neem het deel dat geflocked moet worden.
- Plak alles af waar geen flock op mag komen.
- Spuit het deel in dezelfde kleur als de flock, bijvoorbeeld zwart. Spuit dik genoeg zodat je zeker weet dat de verflaag goed nat is zodat de flock goed hecht. De lak fungeert dus als lijm!
- Pak vervolgens het zeefje en breng de flock gelijkmatig aan.
- Indien er delen afgeplakt zijn, verwijder z.s.m. de afplaktape! Als de verf en de flock namelijk gedroogd zijn, is de kans groot dat je bij het loshalen van de tape ook delen van het geflockte meetrekt.
- Klop na een minuutje of 10 het overtollige van de flock van het deel af op een blaadje en schud het restant terug bij de rest van de flock.

:wink:

Quick 'n dirty! (maar niet te dirty)

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 18 okt, 2012 2:41 am
Berichten: 9
Hey, bedankt voor de uitleg! Komt me goed van pas! :brouw:

Vandaag even verder gedaan aan de ophanging en de lak verder laten drogen.

De verlaging lijkt me goed gelukt!

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je ook de lak die droog is. Dit is na een eerste wetcoat, dus morgen nog eentje geven.
Wat me wel opviel was dat wanneer de lak net gespoten is het 'pearl' effect die deze lak heeft goed zichtbaar is. Maar nu deze droog is is de lak eerder egaal en vrij mat. Komt dit nog beter met blanke lak eraf?

Hier nog een fotootje van het geschilderde interieur. Komt nog een tweede dunne laag over. De strepen vallen in het echt minderop eigelijk dan op foto.

Afbeelding


Dit zijn allemaal avondfoto's bij kunstlicht met de gsm..Moet eens werk maken van daglichtfoto's met de digitale camera..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2014 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2748
Woonplaats: Emmeloord
Als je blanke lak zet komt de glans weer terug en zijn ook de effecten weer zichtbaar.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement