Modern of ouderwets.... dubdubdubdubdub... Ik check in mijn kast...Hmmm, die LAV III TUA is een vette bak en omdat Afghanistan blijkbaar ook onder de woestijn valt kan ik die pakken... Of de Marder III of jaaa! Die FAMO! Een tweede grote sleper erbij... Hey wacht even... Deze is cool! Een Britse Sherman! Dit wordt mijn eerste bouw straks als mijn andere project, de M36 Jackson, af is.
Een hele mooie kit met niet heul veel onderdeeltjes zoals we wel eens gewend zijn van Dragon.
Boekje, altijd eerst even goed doornemen bij Dragon.
Je kan aardig wat versie bouwen.
Dit is een Sherman mark I (later hierover meer) en ik heb wel eens een mark III gebouwd enkele jaren terug. Leuk ding geworden maar nu moet ik beter kunnen. De mannetjes zijn van Alpine, wie weet koop ik hier ook weer wat mennekes bij als ik die op de kop kan tikken.
Maar goed, waarom deze keuze? De oorlog in Noord-Afrika was uniek vanwege de omgeving die zorgde voor een heleboel interessante camouflageschema's. Tevens vocht er de grootste varieteit aan voertuigen vergeleken bij andere plaatsen. Bij de Engelsen reden er nog WWI wagens rond, cruiser tanks, Vickers, Valentines, Crusaders, Matildas, Churchills, de M3 Lee/Grant en natuurlijk de eerste Shermans! Want die hadden ze nodig hoor. Even snel een stukje Shermangeschiedenis: De M4 is de opvolger van de M3 Lee-Grant en werd op 5 september 1941 operationeel. In totaal werden volgende zes basismodellen van de M4 gemaakt; M4, M4A1, M4A2, M4A3, M4A4 en M4A6. Er werd nooit een Amerikaanse M4A5-versie van de Sherman gemaakt omdat de Canadese Cruiser Tank Ram II officieel de naam M4A5 droeg. De M4 is de opvolger van de M3 Lee-Grant en werd op 5 september 1941 operationeel. De M4 ‘Sherman’ was tevens de op één na meest geproduceerde tank actief in de Tweede Wereldoorlog. Enkel de Russische T-34 doet beter. De Amerikaanse fabrieken konden in 4 jaar maar liefst 49,324 tanks produceren.
De M4 Sherman beleefde zijn vuurdoop in El Alamein bij het Britse Leger. Daar bleek de Sherman een grandioos succes. De tank bleek snel, betrouwbaar en had voldoende vuurkracht om het tegen de Duitse tanks van toen, voornamelijk de PzKpfw III en IV op te nemen. Het enige nadeel was de al eerder vermelde zelfontbranding van de munitie bij een niet-doorborende vijandelijke treffer. Bij El Alamein was de Sherman nog niet op grote schaal beschikbaar, maar door de superieure Amerikaanse industrie stegen hun aantallen snel. Het Duitse Afrika Korps werd snel teruggedreven naar Tunesië en toen het Amerikaanse leger in Algerije landde, gebruikten de Amerikanen de Sherman ook als hun belangrijkste middelzware gevechtstank. Mede door de komst van de Sherman in grote aantallen werden de Duitsers van het Afrikaanse continent verdreven, ondanks de komst van de PzKpfw VI Tiger in de laatste fase van de strijd om Noord-Afrika.
Nog een stukje geschiedenis over de tweede slag bij El Alamein. Als introductie even dat tijdens de eerste slag bij El Alamein een beslissende veldslag in Noord-Afrika was. De slag vond plaats nabij El Alamein in Egypte tussen 1 juli 1942 en 27 juli 1942. Aan de zijde van de asmogendheden vocht het Afrikakorps, onder het bevel van generaal Erwin Rommel. De geallieerde zijde bestond uit het Britse Achtste Leger aangevoerd door generaal Sir Claude Auchinleck. Deze slag liet de tweede en laatste opmars van de as-troepen in Egypte tot een halt komen bij El Alamein, dat op amper 105 kilometer van Alexandrië vandaan lag.
Tijdens de tweede slag nam generaal Bernard Montgomery in augustus 1942 het bevel over van Claude Auchinleck en nam zo de leiding over van het Britse 8e Leger. Deze nieuwe generaal ging weer ten aanval over in Operatie Lightfoot en schopte de nasiballen terug naar Tunesië, hierna kwam Operatie Torch en samen met de Amerikanen werden de Italianen en Duitsers uit Afrika verdreven.
Zo weer even wat plaatjes. Hier samen met zijn broertje, de M3. Omdat ze dezelfde motor hadden konden deze twee types uitstekend naast elkaar vechten.
Zo, dat was het dan voor even.
Eelco