Nu de Smit Rotterdam voor 98% procent in elkaar is geplakt start ik met deze Ocean exploration vessel.
Revell heeft deze kit opnieuw uitgebracht. In de jaren zeventig was deze kit beter bekend als de Calypso van Jacques-Yves Cousteau.
Voor diegene die de Calyso niet kennen, hier een stukje geschiedenis.
Het schip werd gebouwd gedurende de Tweede Wereldoorlog op de scheepswerf van Ballard Marine Railway Yard in Seattle in de staat Washington (USA). Ze was bestemd als mijnenveger BYMS-26 (British Yard Minesweeper) voor de Britse Navy en werd uit veiligheidsoverwegingen in hout (oregon) gebouwd. Ze werd op stapel gezet op 12 augustus 1941 en de tewaterlating gebeurde op 21 maart 1942. Ze werd overgedragen aan de Royal Navy op 22 augustus 1943 onder de naam J-826 onder de bepalingen van het ‘Lend & Lease Program’ van President Roosevelt.
Het schip werd daarna gestationeerd in Gibraltar. Ze nam later deel aan de geallieerde Landing op Sicilië in juli 1943. Na de oorlog werd ze uit de vaart genomen en voor anker gelegd in Malta. Ze werd terug overgeheveld naar de US Navy op 1 augustus 1947.
Ze werd tenslotte verkocht aan de Gasan Group in Malta en werd door de nieuwe eigenaar herdoopt tot Calypso. Ze werd dan gedurende korte tijd gebruikt als overzetboot tussen de eilanden Malta en Gozo. De naam "Calypso" werd toepasselijk gekozen naar de nimf Calypso in het boek Odyssee van Homeros. Ze had de held Odysseus met haar charmes zeven jaar gevangen gehouden op het eiland Gozo.
Commandant Cousteau vond op Malta het ideale schip voor onderwaterexploratie: de Calypso. Het schip werd voor hem gekocht door Sir Thomas-Loël Guinness, een Engelsman uit een rijke familie, onder voorwaarde dat Cousteau het schip goed zou onderhouden. Ze werd in de loop der tijden uitgerust met zodiacs (snelle bootjes met buitenboordmotor), met een helikopterplatform, een kleine duikboot, satellietverbindingen en de laatste snufjes in wetenschappelijke uitrusting.
En zo begon dit schip aan een lange loopbaan van ongeveer veertig jaar als het eerste schip dat speciaal uitgerust was voor onderzoek van de marine biologie en voor onderwateropnames.
De uitrusting en het onderhoud van dit schip kostte hopen geld. Daarom was Cousteau steeds op zoek naar financiële steun, ofwel van regeringen, ofwel van oliemaatschappijen. Hij besefte vlug dat de beste manier was om financieel gezond te blijven, de naam Calypso te gebruiken als media-attractie en het schip te verheffen tot een sterrenrol in de vele films en televisiedocumentaires over zijn geliefde wereld onder de golven.
Bron Wikipedia.nlTerug naar de Ocean exploration vessel
Revell's boxart
Zo werd ie in de jaren zeventig uitgebracht.
Deze foto komt van internet De gietramen
Jaws 1 en 2 zijn ook mee gekomen.
Verder zitten er duikers, bootjes, duikkooien een helicopter en een duikboot bij geleverd.
En zo wil ik hem gaan maken met de signaalvlaggetjes.
Groeten,
Eddy