Aangezien iedereen z'n onderwerpen al aan het neerzetten is en ik dat erg leuk vind om te lezen, doe ik dat dus ook maar alvast. Ik ga eerst de DH89 afmaken en daarna pas aan de Fokker beginnen, maar toch alvast de aftrap!
De kistDe Fokker D.VII zal bij de meeste groepsbouwers al wel bekend zijn vermoed ik, en als zijnde één van de beste Duitse jagers uit de eerste wereldoorlog ook wel één van de bekendste Fokkers uit deze tijd.
De versie die ik ga maken is er één die niet door Fokker zelf, maar door concurrent Albatros gebouwd is. Doordat zowel de Dr.I als de Albatros en Pfalz jagers verouderd waren en hoognodig vervangen moesten worden, bestelde de Luftstreitkräfte dusanige aantallen D.VIIs dat Fokker die bij lange na zelf niet kon bouwen. Albatros, en diens dochter Ostdeutsche Albatros Werke, konden dat wel omdat de verouderde D.V jagers toch niet meer nodig waren. Uiteindelijk leverde Albatros en Fokker zelf ongeveer ieder een kwart van het totaal, en de OAW fabrieken de helft. Omdat Albatros zelf ook vliegtuigontwerper was en niet enkel producent (en dus niet zo blij waren dat een ontwerp van concurrent Fokker door hun strot geduwd werdt!) werden er uiteraard wat wijzigingen t.o.v. het standaard Fokker ontwerp doorgevoerd, zowel in bouw als kleurstelling. Daarover straks meer.
De kitRoden heeft een hele familie D.VIIs in 1/72 (en 1/48 trouwens) waarbij er een 3-tal basis gietboompjes zijn met motoren, staarten etc, en er telkens een specifiek gietraampje is met romphelften en andere details.
Ik heb in mijn voorraad een tweetal D.VII kitjes liggen:
Na lang wikken en wegen ga ik zoals je in de titel kunt zien de bovenste maken, de Albatros-versie.
En wat krijg je dan voor je 7,95 in dat Roden doosje...?
Een aantal gietboompjes (de romphelften en vleugel heb ik er even uit gehaald) met mooi gedetailleerde onderdelen, Lozenge + rib-tapes, en algemene decals voor de 5 opties. De boxart-optie is zoals je hierboven kon zien in kleur herhaald op de achterkant van de doos.
Allereerst de specifieke Albatros (late, want er zit ook nog verschil tussen vroege en late exemplaren!) romphelften. Specifiek voor deze versie zijn de koelsleuven, maar ook de motorkap die aan 1 kant lager is.
doordat één helft lager is zit er ook een 'halve' radiateur bij, specifiek voor deze versie.
Voordeel van deze 'halve' romphelft is wel dat je dit mooie motorblok goed ziet, let wel, dit is 1/72 en ongeveer zo groot als je duimnagel!
Roden heeft altijd een fraaie ribbenweergave, die helaas bij deze kit verstoord wordt door de bovenstaande bulten en beschadigingen. Ik denk dat de mallen hier stuk zijn ofzo, want de OAW kit heeft dit ook op precies dezelfde plek.
Verder nog lozenge, rib-tapes (die streepjes) en algemene decals, de boxart-optie wordt hier nog herhaald in het boekkie.
Grappig is dat je een
Staffel van Jasta 34b kunt bouwen, omdat deze beide opties net als de kist van de boxart ook van deze eenheid zijn. De staarten zijn bij beide hetzelfde, de rompbanden bij de boxart kist rood, bij de ene groen, en bij de andere zwart/wit.
De laatste 2 opties zijn van Jasta 40, zwart met wit. Deze opties hebben weggelaten motorkappen (leuk om de de motor te showen) maar omdat ik niet zoveel vertrouwen in het dekken van de witte Roden decals heb ga ik deze niet maken.
Ik zit te denken om de kist van Robert (Ritter) von Greim te maken, van de boxart. De lozenge ga ik dezelfde gebruiken als van de Fokker E.V, van Techmod, dan passen ze goed bij elkaar!
Groeten Jeroen