Na de historische praat gaan we lekker aan de slag met het model.
Van de FK-51-modellen is het SpecialHobbykitje de fraaiste en gelukkig ook het eenvoudigst verkrijgbaar.
De Dekno en Azur-modellen geven de Spaanse uitvoeringen weer en zijn van mindere kwaliteit.
Het inmiddels ter zielle gegane Spaanse merk Dekno bood een resinmodel van de FK-51.
SpecialHobby heeft recent ook een ML-KNIL-variant uitgegeven en kost ca. €20,95.
Deze zit in een enorme doos en dat zal dan ook wel de verklaring zijn voor het prijsverschil.
Prijs: ca. €16,95
Schaalnauwkeurigheid: zeer goed, hoofdmaten binnen 1 mm
Lengte model: 109 mm
Spanwijdte model: 125 mm
Gelijkenis t.o.v. origineel: eerste indruk is heel goed. Je moet wel rekening houden met typische eigenschappen van een
shortrun kit zoals dikke onderdelen en matige passing.
Mede doordat paspennen ontbreken, vraagt de uitlijning van de onderdelen wat meer aandacht.
De paneellijnen en oppervlaktedetails zijn fijntjes uitgevoerd.
Naast spuitgietonderdelen is er een motor en motorkap uit resin bijgeleverd, twee (dubbele!) vacuform windschermpjes
en wat Piel-Etswerk.
Kleurinstructies: op basis van Gunze Hobby/ Mr.Color.
Decals: scherp en goed gecentreerd, of ze goed te verwerken zijn is nog even afwachten.
Gelijk even goed opletten welke versie je wilt gaan maken. De nummering staat niet bij de onderdelen en je moet even goed
de bouwtekening bestuderen wat je nodig hebt.
Er zitten verschillende motoren, motorkappen en propellers bij de kit, kortom wederom een goede aanvulling voor de scrapbox.
Het onderwerp van deze groepsbouw, de “426” in de verkenningsversie kan ik rechtstreeks uit de doos bouwen,
ook wel ‘ns makkelijk! Alleen de waarnemersmitrailleur moet vervangen worden.
De cockpit.
Ja, hier heb ik een beetje mijn twijfels over omdat SpecialHobby een soort vloertje heeft gefabriceerd.
Wat ik terug heb kunnen vinden, en dat was niet veel, had de FK-51 een LVA-Khaki stalen buisframe, met een zwart dashboard,
groengrijze stoelen en verder een lichtgrijs interieur.
Verder bestond de “vloer” uit stalen buis met daarop gemonteerd een paar houtkleurige voetenplanken en de stuurorganen.
Zoiets heb ik dus een beetje op gevoel na zitten bouwen op basis van het vloertje uit de doos.
Met strip op de vloer en de rompwanden wat framewerk aangebracht. Houten vloerplanken uit brede strip.
Stuurknuppel met stang uit sprue, voetenstuur uit de doos en het klapstoeltje van de waarnemer tegen
het stoelframe van de vlieger.
Met wat donkergrijs een beetje diepte aangebracht tussen het framewerk zodat het vloerplaatje na montage niet meer
zo opvalt.
In de kit zitten keurige PE-stoelriempjes. Ook hier weer even goed kijken welke waar hoort.
Het waarnemersstoeltje heb ik zwart gemaakt en de riemen een licht khakibruin kleurtje gegeven.
De wanden van de cockpit wat gedetailleerd met links gashendels en een kaartenbakjeachtig iets en rechts
met een geelkoperen brandblusser. Voor de waarnemer aan de rechterkant een soort radiokastje en links een
rekje met twee trommelmagazijnen voor de Lewis.
Enigszins uit de losse pols en naar eigen inzicht bij gebrek aan verdere info.
Tot zover het interieur.
Groeten,
Paul