Ondanks genoeg beslommeringen aan mijn persoontje toch maar een (tussendoor) doos(je) aangebroken.
Na mijn Kibri avontuur vorig jaar (inmiddels een diep weggezakt topic
) leek het mij wel leuk om mij hier vaker aan te wagen. Een paar weken geleden was het dus zover, nadat ik een hele meuk kibri bouwdoosjes voor een vriendenprijs bij Harlaar treinenshop had besteld.
Het eerste slachtoffer uit deze serie is de Mercedes SK 2631 met haakarm unit, en op de koop toe een container (nu eens niet scratchen
):
Eerst even alles mooi uitgestald (genoeg gietramen om te concureren met een 1/24 bouwdoos) en waar mogelijk al een eerste dryfit gedaan.
Leuke bijkomstigheid: Op deze schaal is zelfs de haakarmunit functioneel
, de detailering is, zoals bij Kibri vrijwel altijd het geval, uitmuntend te noemen op deze kleine schaal.
De inbox en eerste dry-fit foto's:
Nu niet nerveus worden van die grote hoeveelheid extreem kleine onderdelen.
Kibri heeft de clearparts in deze voorbumper al voorgemonteerd, dat wordt dadelijk voorzichtig verven....
De haakarm in ingeklapte positie.
De haakarm half uitgeklapt, niet zichtbaar op de foto, maar vol met details.
Toen even wat meer onderdelen erbij genomen:
De container.
Het chassis met de motor er ingezet.
En daarboven op de cabine met een gedeelte van het interieur.
Toen was de speeltijd over, en was het tijd voor grote jongens werk. Eerst een ferme slok spiritus voor de gemoedstoestand, en daarna alles onderdompellen in de spiritus sanctum...
Nee, de onderdelen mochten niet de luxe ervaren van een jacutzi, menig persoon droomt er al van om te zwemmen in een dusdanige hoeveelheid alcohol, laat staan dat er nog bubbeltjes bijzitten.
Tot zover het ontvetten, tijd voor een grondlaagje..
Familie kiekje.
Om de gigantische afmetingen nog maar eens te benadrukken twee stoelen op een wasknijper.
Restje Norcargo blauw uit een overgebleven spuitbus, oogt wel leuk als begin jaren 90 kleur.
Cabine interieurtje van een passent kleurtje voorzien, metertjes aangebracht voor de bestuurder (niet standaard bij kibri).
Container in containergroen gekwast, de korreltjes komen goed van pas bij wat ik later van plan ben, dus blijven kijken.....ik houd jullie in de gaten .
Btw, normaal gesproken verschijnnen die korreltjes wanneer je ze niet kan gebruiken bij het verven, gelukkig kwam het zoals hierboven al vermeld eigenlijk wel goed uit.
En waarom was die geschubte huid dan wel zo handig, wel hierom:
Roesten zul je.....
En toen kwam er een @#%$&*-te klus, het aanbrengen van raamrubbers op deze schaal. Twee dagen heb ik erover gedaan, het had nog wel iets beter gekund. En foto's maken het op deze schaal alleen maar erger, dus svp 3 seconden kijken en dan hoofd afwenden of verder scrollen. De gever van commentaar hierover wordt gestraft (en die mag bij de overige 5 modellen van kibri die ik nog op vooraad heb de rubbertjes komen verven
).
De vaste hand is het probleem niet, de kleine schaal wel...
En zo kwam ik er via referentie foto's achter dat de NG serie van Mercedes niet voorzien is van raamrubbers aan de zijramen (wel de achterste zijramen!) deze SK serie Mercedes, de opvolger van de NG echter wel, nog meer pielekeswerk dus .
En toen was het voor de foto's gelukkig weer dry-fit time
(eigenlijk het leukste onderdeel van modelbouwen) :
Het past net allemaal op een wasknijper .
Het wordt mischien niet allemaal zo perfect, maar Kibri brouwen ervaar ik echt als fun: Zeer puike detailering, perfecte pasvorm, en superintressante onderwerpen als bouwdoos, en bij een beetje zoeken zeer goedkoop te verkrijgen
.
Laat maar komen die suggesties, tips, aanbevelingen, kieslijsten, en nog meer kibri pakketjes
.
Groetjes Robert