Lt D schreef:
Laat die MPM-versie maar volgen
Bij deze
Zo ben ik begonnen aan de MPM-kit
Waar ik tegen opzie, is de vacvorm canopy, die ook nog eens een gelige kleur vertoond. Even een vergelijk tussen MPM (grijs) en Amodel (wit), verschil is er toch wel. Omdat ook ik wel benieuwd zijn naar de verschillen, ga ik niks aanpassen aan de beide rompen.
Eerst links en rechts met dikke lijm aan elkaar en een nachtje met flink wat knijpkracht laten drogen. Het ontbreekt hier aan paspennen, dus moet het een beetje op gevoel.
Nachtje later
De achterste poten was nog wel een dingetje. Het ontbrak aan duidelijke gaten op de romp waar ze moesten komen. Ik heb dan maar aan de hand van referentiefoto's ongeveer de positie bepaald. Aan de onderzijde zitten 2 stangen in een soort sleuf omdat ze omhoog en omlaag moeten kunnen bewegen, die sleuf ontbrak, dus die heb ik met een mes ingekerfd, de voorste stang loopt haaks op de romp en de achterste iets schuin.
De schoorpoot gaat net onder de staartboom de romp in. Op sommige foto's zit daar een soort canvas-hoes omheen om een en ander te beschermen, zoiets zat ook aan mijn poot dus die heb ik laten zitten. Omdat een paspin hier ook ontbrak heb ik na droging er nog een styreen staafje doorheen geboord om te voorkomen dat de verbinding eventueel kan gaan schuiven als het model op wielen staat.
En dan de beslissing der beslissingen, wat te doen met het glaswerk en de cockpit? Ik heb een foto gevonden van een Mi-1 welke ergens staat met een canvas doek over het glaswerk heen. Deze wil ik nabouwen. Hierdoor hoef ik geen interieur te bouwen en hoef ik me ook niet druk te maken of het glaswerk nu (te) geel is. Dus de stoute schoenen aangetrokken en de vacvorm canopy grofweg uitgeknipt, zwart streepje langs de rand om te markeren wat weggeschuurd moet worden en toen aan de schuur. Ongeveer 2 uurtjes later had ik 2 'glazen' onderdelen.
Even een dryfit van de bovenste helft met de neus
In de onderste helft heb ik wat extra plastic gelijmd voor een wat betere basis voor het neuswiel - kom ik later op terug.
Het glaswerk is veel dunner dan het plastic van de romp, om wat meer lijmoppervlak te verkrijgen, heb ik dunne stripjes op/in de romp gelijmd. Oh ja, ook een dikke moer om te voorkomen dat hij achterover gaat hellen.
Het bovenste glaswerk kreeg ik er prima te pas in, de neussectie was wat lastiger. Ik heb eerst het bovenste deel (spuitgiet) op het vacvorm glaswerk gelijmd en dit laten drogen alvorens ik het aan de romp wilde bevestigen. Om een enigszins acceptabele aansluiting met het andere glaswerk te krijgen, ontstond aan de onderzijde een flinke kier welke ik heb opgevuld met 2 mm dik styreen.
Na een rondje schuur, plamuur, schuur etc. staat ze er zo bij.
En dan nog even een vergelijk met de Amodel, best wel wat verschil. Amodel is iets hoger, de neus van de MPM is iets spitser. Het vertekend natuurlijk iets omdat het glaswerk van de Amodel nog niet aangebracht is.
René