Yakovlev Yak-23:De Yak-23 ontstond uit een reeks voorvaderen als de Yak-1 uit 1940.
Het was een doorontwikkeling van de Yak-15 en Yak-17.
De Yak-23 was een snel volledig metalen lichtgewicht interceptor, maar met een rechte vleugelopstelling wat al snel zijn nadeel werd.
Op 11 maart 1947 gaf de Raad van Volkscommissarissen opdracht aan verschillende ontwerpbureaus waaronder die van Alexander Yakovlev, om een eenzits, rechtvleugelige straaljager te ontwikkelen. En uit te rusten met een Britse Rolls-Royce Nene of Rolls- Royce Derwent straalmotor.
Het prototype vloog voor het eerst op 8 juli 1947.
Dankzij hoge stuwkracht-gewichtsverhouding, wendbaarheid, en goede acceleratie- klimcapaciteiten werd de YAK-23 in 1948 dan ook geselecteerd voor het serieproductiemodel van de Sovjet luchtmacht.
De eerste Yak-23 vliegtuigen werden geproduceerd in oktober 1949 en kwamen daarop in dienst van de Sovjetluchtmacht. De NATO Codenaam werd FLORA.
De YAK-23 was een goede straaljager maar de prestaties werden al snel inferieur t.o.v. nieuw opkomende ontwerpen met pijl-vleugel configuraties.
In totaal werden er 310 Yak-23-vliegtuigen gebouwd voordat de productie in 1950 al weer werd gestopt ten gunste van de MIG-15.
Kleine aantallen Yak-23 zijn geëxporteerd naar het Warschaupact als Tsjecho-Slowakije, Bulgarije, Polen, Roemenië en waarschijnlijk Albanië.
Warschaupact Yak-23's werden eind jaren vijftig teruggetrokken uit actieve dienst.
De kit:De mollen....oeps mallen van Special Hobby stammen uit 2012.
De versie "Red & White Stars" , SH72248 is in 2013 uitgebracht.
Bron:
https://www.specialhobby.eu/en/our-own-production/special-hobby/yakovlev-yak-23-flora-redwhite-stars.htmlEn op de één of andere manier heb ik altijd wel een zwak voor dit merk.
Niet altijd even makkelijk qua passing, maar rijk uitgerust met extra's als Pe en PUR.
De kartonnen verpakking met een mooie afbeelding is indrukwekkend.
Snel open om de sprues te inspecteren.
Nouja sprues?
Eén raamwerk met een plastic sprue, (althans als je de transparante canopy niet meeteld).
Meteen wordt ook duidelijk dat dit 1:72 model een bescheiden maatvoering zal krijgen. Geen echte vitrine kast vuller dusch.
PE en PUR en een keurig scala assortiment aan transfers.
Detail hierin, de histerisch correcte kleurkeuze van de registratie laat men aan bouwer over.
De transfers zijn voorzien in rode, blauwe en gele toestelnummeringen.
Maar de goede indruk door de mooie verpakking blijft.
Oordeel zelf:
Inhoud van de kit:Her-introductie (ff voorstelrondje in de groep zeg maar):Gezien de lange periode van mijn radiostilte is een herintroductie van mij wel op zijn plaats.
Mijn gemiddelde bouwtempo lag op vier á vijf modellen per jaar.
Echter de afgelopen drie jaar is dat gezakt naar 0,9 afgebouwde schaalmodellen.
Maar ehu.... als we de schaal 1:1 mogen mee tellen komen we op een indrukwekkend 1,9 gebouwde brouwsels uit.
Over een periode van drie jaar "
".
Ik ben dus blijven bouwen in de tussentijd (aan een nieuwe woning).
Groot en kleine bouwsels dus, met name luchtvaart 1:48 en 1:72. Met zo af een toe een voertuig.
Centraal in mijn keuzes is de voorkeur voor aparte kleur of veelkleurige kleurstellingen in het model
Mijn brouwels bestaan voornamelijk uit luchtvaart modellen groot & kleinSoms een voertuig, Meng 1:35 King TigerFleurig en kleurig, Italeri 1:48 MB 326AOp moment van schrijven pakken we de verhuisdozen met modelspullen weer uit opslag.
En moet blijken of materialen, verfen, airbrushes en belangrijker mijn vaardigheden de lange periode goed hebben doorstaan.
Niet nieuw in deze wereld al voelt het wel een beetje zo..
Doelstelling:Als besproken mijn voorkeur voor veel kleuren. Ook in een geheel metalen toestel.
Dit wordt dan ook de grote uitdaging naast natuurlijk het herbeginnen.
Het doel is om de YAK een zo realistisch mogelijk metalen uiterlijk te geven.
Dit zal nog wel wat uitdagingen geven om dit te imiteren.
Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 8912130768)_(2).jpgDe Saab Tunnan vertoond uiterlijk wel enige gelijkenissen met de YAK-23.
Hier een eerder gebouwd model in 1:72 van Airfix
Metalen uiterlijk, modellen uit het verleden (T-33 1:48 en Saab Tunnan 1;72 Airfix).
Goed tot zover de intro, Nu wachten we tot de start in januari.