Bedankt! Wat betreft de lengte van het model moet deze foto uitsluitsel geven:
Maar de afmetingen worden pas duidelijk als de romp samengeplakt wordt en je ook de diepgang van het schip in beeld krijgt.
Tijdens het bevestigen van de schotten heb ik er ook twee uitgehold voor het uitwerken van de voorste vliegtuiglift. Ik heb namelijk wat veranderd aan het vorige ontwerp.
Ik heb gezien dat in de Shipyard set een volledige PE liftbodem zit. Die was mooier gedetailleerd dan de plastic vloer van Fujimi zelf. En er zat bovendien een beter uitgewerkte stormbarrière in, met een PE bodem (dus geen pinmarks) en een volledig geperforeerde zijwand. Hier zaten zelfs meer onderverdelingen in als bij Fujimi. Omdat de plastic bodemplaat wegvalt, zijn de PE-stukken hoger en het resultaat minder gedrongen als bij Fujimi. Hier een vergelijking.
Eens gemonteerd ziet dit er dan zo uit:
Iemand had al opgemerkt op The Ship's Forum dat de verdiepingen bij Fujimi te laag zijn, zo'n halve centimeter. Dat had ik zelf ook opgemerkt toen ik de doorsnedetekening in Morskie Monografie bekeek. Ik heb een paar uur gezocht naar intern fotomateriaal van Japanse CV's, waar je weinig van terugvindt. Een paar mooie 3d-plaatjes zouden in erg dure boeken staan. Toch kreeg ik een indruk van hoe een scheepslift in elkaar zit door enkele upgradesets op 1/700 te bekijken. Helaas bestaan die niet op 1/350.
Op deze steunbalken moet je dus nog de liftvloer plaatsen. Ik moest dus die zijkanten namaken in styreen en ik zou ook nog een tweede verdieping naar beneden gaan, nu het eerste experiment er toch uit moest.
Hier zie je de PE vloer op de plastic vloer gekleefd, waarvan ik alleen de posities van de pilaren overgehouden heb. Bovenaan liggen dan de delen van het bovenste hangardek die nu hergebruikt worden. Daaronder ligt een nieuw uitgesneden stuk voor het onderste hangardek. Daaronder heb ik de steunen van de liftvloer nagemaakt, die gaat nu ongeveer halverwege de diepte van de romp liggen.
Het onderste dek wordt gemonteerd op de opening die in de schotten gemaakt was. Omdat dit maar 0,5mm styreen is, kan de vloer gebogen worden om hier doorheen gestoken te worden. Ik heb ook twee verticale steunen gezet zodat de lift niet per ongeluk losgedrukt kan worden.
Het bovenste hangardek wordt nu gedry-fit. Ik ga dit zo lang mogelijk los laten staan, want het dek was waarschijnlijk ook beschilderd met een schema in de vorm van de omtrek van de gestockeerde vliegtuigen. Zo kon de dichtste pakking gevonden worden.
Een eerste check-up hoe dit er gaat uitzien. Alvast beter dan de vorige versie. Dat komt ook door de geëtste liftrand van Shipyard.
Nu worden de liftwanden uitgewerkt met styreenplaatjes. Die moeten op de juiste plek aansluiten.
De pilaren worden dan toegevoegd in I-profielen, op de restanten van de Fujimi liftwand.
Ik denk wel dat het goed gaat komen met nog wat extra aankleding.