Zoals beloofd; het aanbrengen van de voorwielophanging.
Heeft iets langer geduurd dan gedacht doordat het modelbouw noodlot toesloeg.
Verderop meer daarover.
Een deel van de voorwielophanging had ik eerder al samengebouwd, en heb ik nu aan de bladveren en het onderste deel van het chassis bevestigd.
Het is uiteraard erg van belang om alles links en rechts goed uit te lijnen wat hoeken en hoogte betreft om later goed uit te komen met de wielen.
Hier de rechterzijde, zowel van de voor als de achterkant af gezien.
Om alles samen te bouwen zijn de al eerder genoemde pinnetjes te zien.
Hier een indruk van de grootte.
Niet erg groot, maar je kunt er erg goede en vooral stevige verbindingen mee maken.
Verder met de bovenzijde van de wielophanging. Drie van die pinnen zijn nodig om de zaak vast te zetten.
Hieronder zoals het uiteindelijk uitgekomen is.
Van de achterzijde.
Van de bovenzijde.
En vanaf de voorzijde nadat links en rechts zijn aangebracht.
Verder met de demper. In werkelijkheid een pakket metalen schijven die op elkaar geklemd waren. Door die schijven strakker of losser op elkaar te klemmen kon de demping worden aangepast.
En toen sloeg het noodlot toe. Van die hevel die aan de demper moet worden gezet bestaan 2 varianten, die erg op elkaar lijken.
Echter die aan de voorkant hebben een iets andere hoek dan 90 graden.
En je raadt het al, toen ik er 1 na een klein uurtje op de plaats had, bleek het de verkeerde te zijn.
Dus alles weer los proberen te krijgen.
Omdat ik de ophanging metaal had gelaten, kon ik de aceton weer gebruiken om de verbinding los te maken.
Vervolgens de demper uit het chassis gebroken, en dat geheel weer laten weken in de aceton.
Demper weer geverfd, en in het chassis gezet. En nu de goede hevel gebruikt.
Een geluk bij een ongeluk. Omdat ik extra goed keek deze keer, bleek in de manual de linker en de rechterzijde omgewisseld te zijn.
Dat is van belang omdat op de knik nog een reliëf in het PE zit, wat anders aan de niet zichtbare zijde zou komen.
Op onderstaande foto's kun je dat goed zien.
En nu bleek ook hoe nauwkeurig die kit eigenlijk is. Die 90 graden hevel kreeg ik er erg lastig tussen. Maar de juiste hevel paste perfect, zonder enige spanning.
Eind goed, al goed zullen we maar zeggen.
De totale ophanging van boven gezien.
Tot de volgende update maar weer.
Eerst de zijpanelen bevestigen, en daarna de achterwielophanging.
Die zo mogelijk nog ingewikkelder is, en in elk geval uit nog meer delen bestaat.
Ik zit al over de ruim 300 foto's zag ik. Ik hoop niet dat ik daarmee te veel ruimte gebruik op de servers.
Als het wat minder moet, hoor ik het wel.