Ik ben begonnen met een F1 bolide, en wel de McLaren MP4-30 uit 2015. Het is de eerste Mclaren met een Honda-motor sinds de McLaren MP4/7A uit 1992, en voor het eerst dat Honda de motor levert voor een Formule 1-team sinds 2008. De rijders waren Jenson Button en Fernando Alonso die allebei geen potten konden breken, en dan druk ik me nog erg voorzichtig uit. McLaren gaf de opdracht aan Honda om een motor te bouwen die in de auto paste. Dan zit je als motorbouwer gelijk vast aan een aantal restricties als het gaat om afmetingen en meer essentiele beperkingen. Iets wat ze bij Red Bull beter begrepen want die zeiden "maak maar een goede motor en wij bouwen er een auto omheen". Afgezien van deze problemen moest Honda natuurlijk een enorme achterstand zien in te halen met de andere motorenbouwers aangaande het KERS systeem en aanverwante onderdelen. Honda moest immers vanaf nul beginnen en ik vind het verbazend dat ze momenteel zo ver zijn qua snelheid/betrouwbaarheid.
De doos is van Ebbro, een Japanse fabrikant denk ik want er staan heel veel Japanse tekens op de bouwbeschrijving. De onderdelen zien er goed uit en de pasvorm is tot nu toe geweldig. Ik ga hem spuiten/verven met potjes van Mr hobby. De voornaamste kleuren zijn metaliek zwart en gepolijst aluminium. Ik heb er ook een velletje carbon bij gekocht van Hasegawa die nog binnen moet komen.
Genoeg getypt, tijd voor foto's.
Zoals te zien zitten er soft banden bij, hoef ik daar in ieder geval geen decals op te doen. En wanneer hij klaar is moet hij er zo uit komen te zien.
Als eerste ben ik met de vloer begonnen.
Tot nu toe zitten er 4 onderdelen op, de plank onder de vloer komt er pas op als hij in kleur zit.
Daarna heb ik een begin gemaakt met "de motor" hier ontbreekt alle detail en dient alleen maar om de achterwiel ophanging te bevestigen.
Oepsie, geen foto maar geloof me er is niets spannends aan.
Vervolgens bezig geweest met de monocoque.
Ah, op plaatje 6 is de motor te zien. De monocoque zet ik zover in elkaar dat ik hem in de grondverf kan zetten. Bijna alle aerodynamische onderdelen komen er later op. Alleen de headrest, luchtinlaten etc worden geplakt.
En ik ben bezig om wat gaatjes op te vullen.
Dit onderdeeltje komt op de neus te zitten en is onderdeel van het aerodynamisch pakket. De onderkant is open en dat komt de luchtstroom natuurlijk niet ten goede , dus dicht maken is het advies. Hij moet trouwens toch dicht want het is 1 van de onderdelen waar carbon op moet komen (dat wordt nog leuk om te doen
)
Tot nu toe past alles geweldig. Gaat dan alles goed? Nou nee............ik stootte mijn lijmpotje om (tamiya extra thin) en dat spul loopt dus werkelijk overal heen. Dus voor degene die af en toe net zo lomp kan zijn als ik, even opletten