Even een snel kitje om in elkaar te prutsen, een vliegtuig wat denk ik voor velen hier wel aardig bekend voor komt, de Focke Wulf Fw 190.
De variant die ik ga bouwen is de F-8 variant dit was een gespecialiseerde variant voor grond aanval gebaseerd op de FW 190 A-8. De F-8 had meer bepantsering voor de piloot en de motor, de motor was geoptimaliseerd voor gebruik bij lage hoogtes. Qua bewapening had de F-8 2x13 mm Mg-131 boven de motor gemonteerd en 2x20 mm Mg-151/20 in de vleugelwortels, 2 kanonnen minder dus dan de A-8. De F-8 compenseerde dat weer door het vuurwerk dat die mee kon nemen, 50kg, 250kg, 500kg bommen, cluster bommen, raketten etc... als het boem deed dan wisten ze wel een manier te vinden om het onder dit ding te hangen er waren zelfs prototypes voor varianten met torpedo's en met 30 mm Mk 103 gun pods tegen tanks.
PlasticDe kit is een jaren 90 Tamiya kitje dus niet heel veel onderdelen maar de pasvorm is vaak wel ok en het detail is op zich niet raar.
De cockpit is lekker simpel, ik heb wel een gashendeltje toegevoegd van wat Evergreen.
Hele mikmak geverfd met Mr. Hobby H401 als benadering voor RLM 66, details zijn gekwast met Vallejo, veel knopjes zijn zwart dus er is niet zo heel veel contrast met de rest van de cockpit. Voor het instrumenten paneel geeft Tamiya je geen decals oid alleen een plastic stukje met ingegoten metertjes die je dan moet schilderen, omdat mijn schilder kunsten voordat soort dingen in de categorie matig vallen heb ik het PE paneel uit Eduard's nieuwe A-8 kit gejat. Riempjes zijn ook van PE en komen ook uit Eduard's Fw 190 A-8.
Als je dit geheel in de romp propt wordt het al gauw duidelijk dat je later ongeveer geen bal terug ziet van de cockpit
Het past overigens wel mooi, in tegenstelling tot verreweg de meeste kits hoef je niet de cockpit tussen de twee romp helften te sandwichen (zo'n klusje waar het hebben van nog een hand best handig zou zijn) nee hier plak je eerst de twee romp helften aan elkaar en dan schuif je de hele cockpit zo van onder er in.
Vleugeltjes, motorspul en glaswerk erop en er ligt al een half vliegtuig. Als je net halve oliebol als ik bent is dit ook het punt dat je er achter komt dat de cockpit zonder lijm ook nog best goed blijft zitten
En met glaswerk zie je uiteraard nog minder van die cockpit
Pasvorm is niet helemaal 100 punten vooral bij de motorkap kon het wel wat beter.
Achter op de buik zit een panelline met een lichtelijke identiteitscrisis, deze denkt dat ie een canyon is, maf ding.
Gelukkig past de rest wel dikke best, vooral het glaswerk daar kunnen sommige kitjes van ditzelfde tijdperk nog wat van leren *kuch* Revell P-51B *kuch*
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior