Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik zal dan toch maar eens gehoor geven aan het verzoek van Jan om een topic te openen. Ik had even gewacht totdat ik alle onderdelen binnen had die ik voor deze bouw wil gaan gebruiken. Tijdens de laatste ESM heeft Mark me de PE deeltjes en het masker overhandigd die ik via hem besteld had, waarvoor nogmaals dank, en daarmee kan ik nu alles in één keer aan u allen voorstellen!

De Nakajima B5N1 "Kate"

photo 492471

De versie die ik ga bouwen is die van de afbeelding op de doos. Oftewel een vliegtuig van het derde eskader aan boord van het vliegdekschip Zuiho. Maar ik ga 'm dan wel met opgeklapte vleugels bouwen, want daar leent deze kit zich voor.

De doos heeft een rijke inhoud, 5 blauwgrijze gietramen met onderdelen, 1 transparant gietraam, een decalsetje en uiteraard een instructieboekje.

photo 492462

photo 492470

photo 492469

photo 492468

photo 492466

Waar het in deze kit om gaat is gietraam G:
photo 492464
Dit gietraam bevat de bollere motorkap voor de B5N1 waar de Hikari 3 motor met 9 cilinders onder zit.

En dan nog de decals.
photo 492463

Zoals te zien is op de foto's bevatten de onderdelen al veel details en typisch voor de nieuwere Airfix kits relatief grove, maar gegraveerde paneellijnen. Desondanks kunnen er nog wel wat details toegevoegd worden. Van de bouw van de B5N2 weet ik dat je niet heel veel meer van het interieur ziet en dus al helemaal niet als de vleugels eroverheen zitten. Dus dat laat ik zoals het is.
photo 492467

Maar ik heb nog een stoeltje en wat andere details over van het PE setje voor de B5N2 dus die ga ik wel gebruiken samen met de riempjes en het masker die ik via Mark heb besteld.
photo 486430

photo 492465

Dat is het voor nu. Het is al bijna januari en hopelijk heb ik de eerste een niet al te grote kater en kan ik dan de eerste update posten. Tot snel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 17:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi Fokkerfan! Ik hoorde van Looney al dat dit een prachtkit is. Weet je al welke versie je gaat doen?
Ik heb er nog en liggen van Hasegawa, maar als ik deze zie....
Succes. En nog even geduld: januari gloort al aan de horizon.
Als je je verveelt kun je altijd nog naar de film Midway ;-)

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hi Jan,

Ik ga voor de versie op de doos :wink: Op de ESM kwam ik wat afgeprijsde flesjes alclad tegen dus die heb ik hier ook voor aangeschaft om wat variatie in het aluminium te krijgen. Van Danny begreep ik daar wel dat het wat lastig spul is om mee te werken, maar dat merk ik dan wel. Op basis van de B5N2 kan ik je de kit sowieso aanbevelen. Ik verwacht met deze versie dan ook geen problemen.

Groetjes, Ingmar

Ps: die film moet ik nog kijken, maar dat gaat zeker gebeuren.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Mooie kit! Erg benieuwd naar de alclad ook, veel succes alvast!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik zou als je de vleugels opklapt niet té veel aandacht aan het interieur geven. De vleugels verbergen grotendeel de cockpit.

Succes verder erg mooie kit!

Groet Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mooie kit, met mooi detail inderdaad, al is het bij de nieuwe Airfix altijd wat aan de grove kant. Ook mooi dat ze drie varianten voor het cockpitglas meeleveren.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 dec, 2019 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt heren. Ik vind de nieuwe Airfix kits de hoogste funfactor hebben qua bouwen. De paneellijnen etc. zijn misschien wat grof ja, maar daardoor zitten ze niet zo snel vol als je met wat plamuur bezig bent. Met de meeste Revell kits, zoals de Tornado waar ik nu ook mee bezig ben, heb ik toch weer een "sjongejonge waar ben ik aan begonne" gevoel. En kijkend naar de hoeveelheid plastic en de optie die je uit de doos kan bouwen, dan vind ik ze over het algemeen ook niet erg duur. Bovendien laat het zachte plastic ook makkelijk wat aanpassingen aan het model toe als je niet tevreden bent over de vorm of als je PE niet helemaal lekker past. Kortom, ik ga hier waarschijnlijk een leuke bouw aan hebben.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het begin is gemaakt!
photo 494402

Gelukkig zijn de eerste stappen hakken en zagen en boren en daar vermaak ik me wel mee. De cockpit komt later aan bod, maar die hoef ik niet heel erg te detailleren aan gezien daar straks niet veel van te zien is.

Nu zit ik met het idee te spelen om ook de klinknagels op het model aan te brengen. Heeft iemand hier voor de Kate goede tekeningen of schema’s ervoor?

Snel meer.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Hoewel aan de grove kant ....vind ik de new tools een 200% verbetering ten opzichte van de oude nostalgische kits.
Dat ziet er al veelbelovend uit Ingmar.

Wat zijn dat voor een oranje guillotine's, zijn die makkelijk in gebruik?

Ik vind de kleuren van Alclad fijn werken (als ik naar mijn Sabre kijk), maar zo zal iedereen zijn eigen ervaringen hiermee hebben.
Het is troep...als je een spuitmasker hebt met A2-P3 filters, dan is de nevel niet zo heel erg, maar een raam open oid is ook aan te raden. En kijk uit met vingerafdrukken :roll:.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt.
Afbeelding
Bron:http://www.warbirdinformationexchange.org/

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wolf73 schreef:
Hoewel aan de grove kant ....vind ik de new tools een 200% verbetering ten opzichte van de oude nostalgische kits.
Dat ziet er al veelbelovend uit Ingmar.

Wat zijn dat voor een oranje guillotine's, zijn die makkelijk in gebruik?


Helemaal mee eens. Ik heb in ieder geval veel plezier aan het bouwen van deze kits. Die oranje dingen zijn zaagjes van Trumpeter. Erg handig, want ze zijn dun dus zagen niet teveel pastic weg. Aan de andere kant zijn ze daardoor wel fragiel dus moet je niet teveel kracht zetten.

Bedankt voor de tekening. Die is wel bruikbaar ja.

Gistermiddag ben ik vrolijk verder gegaan met het bouwen en het schoonmaken van de verschillende onderdelen. De cockpit moet in twee keer gepoten worden i.v.m. de ramen in de buik en de dubbele vloer. Qua bouw ben ik tot zo ver gekomen:

photo 494536

Hopelijk is er vanavond nog wat tijd om verder te gaan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement