Zelfs met alle mallen is het nog lastig. Om te kijken of de instelhoek van de vleugel t.o.v. de romp een beetje goed was, heb ik een van de binnenste vleugel uitlijn malletjes uitgesneden.
Als die op de vleugel geschoven wordt, moet de vertikale zijde evenwijdig aan de naad tussen romp en motorkap staan. Nee dus, de instelhoek was te groot, en dus de helling van de uitsparing in de mal te klein. Ik heb dus een aantal malletjes gemaakt met een steeds toenemende vleugel profiel helling.
Uit karton dit keer, dat werkte sneller. De meest rechtse op het plaatje was uiteindelijk voldoende, maar 10 graden instelhoek is wat veel van het goede
. Dus het vliegtuig maar weer eens in de samenbouwmal gezet om te kijken wat er aan de hand was. Het model lag prima ..... te rusten op de cilinders van de motor. Dus kwam de voorkant van de romp te veel naar boven, en nam de voorste vleugelligger mee.
Ik heb het voorste stukje van het oranje plaatje weggehaald, zodat de motor ruimte kreeg en de naad tussen romp en motorkap vertikaal kwam te staan. Een tweede aanpassing was het aanpassen van de afmetingen van de steun onder het romp achterstuk en die naar achteren verschuiven, zodat de romp daar goed ondersteund kon worden.
Een natuurlijk de vleugel losgebroken en opnieuw gelijmd. Nu paste het kartonnen malletje met 6 graden instelhoek (de middelste op de foto), een aanvaardbaar compromis. Nieuwe mallen en meteen ook maar een grondplaat om de vleugelmallen op te lijmen getekend.
Nu uitsnijden en opnieuw kijken of het werkt.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.