Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Laat ik dan ook maar eens mijn verslag openen. Dit moet 'm worden.

photo 487988

Met dit model wil ik zowel het honderd jarig jubileum van de KLM vieren, 50 jaar van de 747 en ook nog eens dat het 100 jaar geleden is dat de N.V. Nederlandse Vliegtuigfabriek Fokker werd opgericht. Want de PH-BUN droeg de naam van Anthony H.G. Fokker.

Even wat geschiedenis. Deze 747 is in 1979 aan de KLM geleverd. Eind 2003 is ie naar Southern Air gegaan, maar een jaar later helaas al verschrot. Ergens eind jaren '80 is deze 747 net als al de andere -200's met GE motoren verbouwd en heeft ie een verlengd bovendek gekregen waardoor het praktisch een -300 geworden was. Dit wist ik vroeger toen ik langs de baan stond niet dus voor mij waren het allemaal -300's, maar in werkelijkheid worden ze nog altijd aangeduid als -200's.

De bedoeling is dus om 'm gewoon als een originele -200 te bouwen zoals die min of meer geleverd is door Boeing. Aangezien ik al genoeg werk zal hebben aan de te corrigeren onderdelen en het verwijderen van de opliggende paneellijnen en deze vervolgens weer in te graveren, leek me een verlenging van het bovendek niet wat teveel van het goede. Voor de bouw heb ik de volgende kit van de staple getrokken.

photo 484222

Deze had ik ooit eens in 2007 bij een tweedehands winkeltje gekocht toen deze kit vrij moeilijk te vinden was. Ik was er erg blij mee ondanks dat er al het één en ander gedaan was aan jet model zoals te zien is op de onderstaande foto.

photo 484224

Nu zijn de rompdelen nog gewoon loos, maar de motoren en vleugels waren wel al vast geplakt. Dus daar heb ik ook nog wel wat werk aan om die netjes te krijgen. De motoren van de kit gebruik ik niet, want deze zijn van de Pratt & Whitney JT9D variant en de PH-BUN vloog met General Electric CF6-50 motoren. Daar heb ik setje van Braz Models voor.

photo 484225

photo 484226

Maar of de inlaten echt zo ovaal waren weet ik niet. Dus ook dat moet nog onderzocht worden.

Voor de decals heb ik genoeg materiaal. De originele set zal het waarschijnlijk niet zo goed meer doen (op de foto rechtsboven). Maar ik heb nog een extra set van een heruitgave van deze kit aan het begin van de eeuw. Bovendien heb ik ook nog een Draw Decal set voor de -200 en -300's in het originele kleurenschema. Die heb ik sowieso nodig voor de registratie etc.

photo 487241

Wish me luck!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Mooi zo'n 747. Het blijven toch iconische mastodonten. Zo te lezen heb je er aardig wat werk aan. Succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Gave keuze! En mooi bedacht met die registratie :brouw:

Dit was precies mijn allereerste model wat ik kreeg van oma, heb het nog steeds. Heel veel plezier met de bouw, good luck!

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 okt, 2019 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Heerlijk onderwerp: 747's, keep them coming! Leuk dat jij de blue-top voor je rekening neemt, naast mijn versie in delivery colors. We hebben dezelfde klus voor de boeg: het scriben van alle lijntjes...pfff.
Een paar tips: de extra (kleinere) bult achter het upperdeck, dat wel in het model zit, was afwezig bij de BUN. Dat was bij de eerste machines de locatie voor de SATCOM antenne. Hou ook rekening met gesloten ramen (voor de galley) tussen deuren R1 en R2. Die zijn niet meegenomen in de kit, maar de BUN had deze configuratie af fabriek.

Afbeelding

Het setje van Braz Models gaat je nog wat extra werk bezorgen, vrees ik. Het valt me op dat er nog wat deukjes in het resin zitten en dat de panel lines nog wat extra aandacht nodig hebben. Ook zouden de ronding van de inlet inderdaad keurig rond moeten zijn. De verhoudingen lijken wel heel aardig te kloppen, dus wees voorzichtig met het schuren.

Kortom: een leuke uitdaging. Ik ga het, met mijn Rev(h)ell 747, samen je aan!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Flinke (leuke) uitdaging. In eerste instantie dacht ik een Fokker fan en een 747...? Maar toen ik verhaaltje las, vielen de puzzelstukjes samen :brouw:

Succes

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het blijft een mooie kist die 747, leuk om er meerdere in deze buddy build tegen te komen. Je hebt wel wat werk aan die Braz CF6-50 motoren, eerlijk gezegd vindt ik het net netjes deze kwaliteit aan je klanten te leveren. Er zijn tegenwoordig genoeg resin aftermarket fabrikanten die een veel betere kwaliteit leveren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk nog een B747! Ik heb deze ook liggen, dus ik ben heel benieuwd wat je van deze gaat maken. Ik ben vooral benieuwd of het model enigszins accuraat is. Als er veel verbouwwerk nodig is zou ik toch liever de Authentic Airliners versie aanschaffen...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
malair schreef:
Leuk nog een B747! Ik heb deze ook liggen, dus ik ben heel benieuwd wat je van deze gaat maken. Ik ben vooral benieuwd of het model enigszins accuraat is. Als er veel verbouwwerk nodig is zou ik toch liever de Authentic Airliners versie aanschaffen...


De AA kit is vast vele malen accurater en waarschijnlijk ook sneller gebouwd, maar ja open cabineramen hè :wink: Bovendien had ik deze al op voorraad en kostte die slechts 10% van wat de AA kit kost. Ik heb ook de Revell 747-8 liggen die ik wil gebruiken om de contouren van de neus goed te krijgen.

Shake schreef:
Het blijft een mooie kist die 747, leuk om er meerdere in deze buddy build tegen te komen. Je hebt wel wat werk aan die Braz CF6-50 motoren, eerlijk gezegd vindt ik het net netjes deze kwaliteit aan je klanten te leveren. Er zijn tegenwoordig genoeg resin aftermarket fabrikanten die een veel betere kwaliteit leveren.

Gr. Sjaak


Klopt, maar toen ik de motoren kocht was Braz de enige optie. Er is nu een Rus die de CF6-50 motoren in resin maakt. Die moeten rond de 30 euro kosten wat ik ook nogal fors vind, maar als het niet anders kan, dan doe ik dat misschien wel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement