hobbyplakker schreef:
Weer zo'n prachtige kist. Vooral dat trapje aan de achterkant vind ik gaaf, dat zie je tegenwoordig niet meer. Zou het een optie zijn om die open te maken/laten? Of geeft dat zoveel extra omdat je dan uiteraard ook naar binnen kunt kijken?
Haha dat vraagt VJ ook altijd, maar ik laat ze eigenlijk liever dicht. Ook omdat de fuselage uit één stuk gegoten is, waardoor je sowieso niets aan de binnenkant kunt maken.
Het is 7 oktober geweest (KLM: gefeliciteerd!), dus ik kan officieel verder met de BAC1-11! Voor iedereen die trouwens interesse heeft in de BAC1-11, dit is een leuk boek over het onderwerp:
Allereerst heb ik alle onderdelen schoongemaakt met NH3.
Zoals altijd bij Authentic Airliners zit er meestal een naad op de fuselage. Deze is bij licht schuren al snel weg gewerkt.
De achterkant van de romp, alsmede de motoren zijn los gezaagd, gelijmd en opgevuld met plamuur. Met name de motoren hebben we wat plamuur en schuurwerk nodig. Komt ook deels omdat ik een beetje scheef zaag
Het resultaat na het eerste schuurwerk:
De verticale stabilizer bestaat uit twee onderdelen. Super, want dat geeft een realistischer beeld. Deze zijn nu ook gelijmd
De horizontale stabilo's zijn ook gelijmd en opgevuld met een beetje plamuur (de fit is best wel goed)
En dat is de status op het moment!
FokkerFan schreef:
Leuke inkomer en ongebruikelijk onderwerp. De Airfix kit is ooit al eens in het KLM-jasje gezet op dit forum,
linkje. jouw model zal de verschillen wel laten zien aangezien inderdaad het één en anders anders is. Succes!
De Kit van Airfix heb ik ook. Ik heb daarom even wat vergelijkingsfoto's gemaakt (net als destijds bij de DC-10).
Allereerst de fuselage. Een vergelijk van de Authentic Airliners kit, Airfix kit en 26 correctie neus. Zoals gezegd klopt er van de neus van de Airfix kit niet veel. Daarnaast is deze iets te kort en ontbreekt de exhaust pipe aan de achterkant. Met een correctieneus van de 26 wordt het model overigens al heel wat beter. De onderkant mist overigens ieder detail.
De vleugels van de Airfix kit zijn redelijk qua vorm, alleen is de gleuf van de flaps wel erg diep en zijn de details opstaand. De wing fence aan het eind van de vleugel is uiteraard ook verkeerd, deze moet meer naar binnen.
De verticale stabilo is ook redelijk, alleen grover, dikker en minder detail.
De motoren zijn ook erg verschillend. De vorm van de airfix kit is raar en er zitten veel minder details op. Ook zijn ze wat te kort.
De verticale stabilo is redelijk. Wel zitten de hinges te hoog.
De wielen zijn nagenoeg hetzelfde. Het landingsgestel zelf is wel grover en volgens mij ook wat te hoog
Enfin, de Authentic Airliners kit is uiteraard de betere kit, maar met een andere neus en andere motoren kan je van de Airfix kit wel een redelijk model maken.
Wordt vervolgd!