Omdat ik het toch wel prettig vind om twee modellen tegelijkertijd onder handen te hebben, ben ik nog maar eens door m’n voorraad heen gegaan, en daarbij kwam toch weer een Koolhoven boven drijven: de 1:72 F.K.41 PH-AJZ van Kora Models. Deze F.K.41 was de laatste die door Koolhoven gebouwd werd, en vloog voor het eerst in januari 1935. Het was de derde F.K.41 die in dienst kwam bij de Nationale Luchtvaart School, en het driepersoons toestel was zeer modern uitgerust, o.a. met een complete blindvlieginstallatie. Het toestel werd gestationeerd op Schiphol en voornamelijk gebruikt voor de opleiding van aanstaande KLM piloten. Het was de enige in Nederland gebouwde F.K.41 met een ondersteboven opgehangen Gipsy Major I motor van 130 pk. Startgewicht was 900 kg, de maximum snelheid 195 km/uur. De spanwijdte was 10,50 m en de lengte 7,80 m. In mei 1940 werd de PH-AJZ op Ypenburg zwaar beschadigd, en in 1941 is het uiteindelijk door de Duitsers gesloopt.
De PH-AJZ ziet er toch weer anders uit dan de eerdere F.K.41’s en de Desoutters Mk.I en Mk.II. Grootse verschil is het typische Koolhoven kielvlak, zoals dat ook op de F.K.51 zat. Ik heb drie foto’s van het toestel gevonden.
Op deze laatste foto is de PH-AJZ nog geheel zilvergrijs gespoten, later werd de onderste helft van de romp donkerblauw geschilderd.
Dan de kit. Kora heeft die verpakt in een heel klein doosje van 12,5 x 12,5 cm, wat niet zo stevig is.
Kora stelt twee versies voor, de eerste zoals hij gevlogen heeft bij de NLS, de tweede een “what-if” versie, want deze F.K.41 heeft nooit bij de LVA gevlogen in ‘39-‘40. In de doos een kleine dertig resin onderdelen, een vacform windscherm met reserve exemplaar en een velletje transparant plastic voor de cabineramen.
Hoewel het vliegtuig Nederland nooit heeft verlaten, levert Kora er wel een setje Finse skis bij. Waarschijnlijk om ombouw tot de Dessouter Mk.II die bij de Finse luchtmacht gevlogen heeft mogelijk te maken. Maar dan moet er wel een nieuw kielvlak gescratchd worden, want dat was toch duidelijk anders.
Het windscherm is wel goed voor de Finse kist, maar fout voor de NLS kist; daar had het duidelijk een driehoekige vorm. In de kit ontbreekt de lange uitlaat, ook die moet dus gescratcht worden. De PH-AJZ had duidelijk geen deur aan stuurboord; die was aan bakboordzijde en was rechthoekig van vorm met een hoge “drempel”. Daaruit blijkt ook dat de onderste “langsverstijver” te laag is aangebracht op het model en dat de onderste zelfs ontbreekt. Ook de vorm van de motorkap is niet correct, de achterkant daarvan loopt vrijwel verticaal naar beneden en niet in een S-vorm.
De bouwinstrukties staan op een velletje A5 met een korte beschrijving in het Tsjechisch en een exploded view die de plaats van de onderdelen aangeeft en een velletje A6 in kleur met schilderinstructies en plaatsaanduiding voor de decals.
De decals zijn op een doorlopende film gedrukt.
Een begeleidend briefje waarschuwt voor de kwestbaarheid en beveelt aan acrylvernis op waterbasis te gebruiken voor het sealen. Ze zijn dus waarschijnlijk ALPS of UV laser gerpint. Van mij krijgen ze een extra laagje liquid decal film. Het oranje en blauw vertonen onder de loep een duidelijke rastering. Het opschrift op de motorkap (naar alle waarschijnlijkheid KOOLHOVEN) ontbreekt, en zal ik moeten laten drukken. Op de spaarzame foto’s is niet te zien of het gebruikelijke logo en typenummer aangebracht waren.
Voor de F.K.41 in het algemeen en voor de PH-AJZ in het bijzonder is informatie te vinden in de volgende referenties:
• T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, ISBN 90 228 3890 0, 1981
• D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, 1996
• T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
• T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
De foto's komen ook uit deze referenties.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.