Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2009 19:58 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Het is niet de eerste keer dat me dat gebeurd, maar nu ga ik ook voor goed hiermee stoppen. 2 verschillende merken lakken op elkaar verdragen zich niet.
Zie de mannetjes. Geverfd met Tamiya Acryl potjes XF-xx. Daarna glans lak van de Action gespoten (niks aan de hand) om vervolgens nog wat aan olieachtige wash te doen.
De wash is niet gelukt maar dit ter zijde. Tot slot afgewerkt met mat lak van Revell.

Je ziet duidelijk dat de mat lak van Revell flink wat ravage heeft veroorzaakt. Iemand die hier iets over dat effect kan toelichten?

Ik ben er in ieder geval klaar mee en zal voortaan wat dieper in mijn portemonnee moeten grijpen.
Omdat ik vooralsnog uitsluitend met Tamiya potje verf, ga ik dus voortaan ook de glans lak en de mat lak van Tamiya kopen.
En hoop ik dat daarmee dit probleem wordt verholpen.

photo 467912
photo 467911
photo 467910


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Er bestaan zoveel soorten en fabrikanten van verf: enamel, acryl, latex etc... het soort verf lijkt dan wel hetzelfde maar dat is niet altijd zo! Veel hangt af van de bestanddelen die in de verf worden gebruikt en dat verschilt van fabrikant tot fabrikant en ja... soms krijg je nare effecten door het gebruik van het ene soort of merk op het andere. Met de zogenaamde "neutrale" lakken die je bvb in de bouwmarkt koopt moet je dus ook opletten, meestal zijn die bedoelt voor het lakken van meubelen e.d. en niet per definitie voor een schaalmodel. Dat geldt ook voor lakken van diverse modelbouwverf onderling. Het is zoals ik hier op het forum al eerder zei: "blijf bij hetzelfde merk en je zal zelden een probleem hebben"! Wil je toch alternatieven gebruiken die door X of Y werden aanbevolen: test het dan eerst op een proefstukje voordat je het echt gaat gebruiken op je model.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Welke matte lak van Revell heb je gebruikt? Enamel, aqua of spuitbus?

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2019 23:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2009 19:58 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
ejk schreef:
Welke matte lak van Revell heb je gebruikt? Enamel, aqua of spuitbus?

E


Acrylic Spray Paint. Op de dop staat de nummer 34102. Op een modelbouw website staat hierover: "Dankzij de speciale samenstelling zijn deze spuitbussen zowel voor schaalmodellen als voor polycarbonaat kappen van R/C auto's geschikt."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2019 1:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Dat verklaart het al. Dat is dan een niet-watergedragen acryl zoals de meeste modelbouw spuitbusverven. De niet-watergedragen acryls kunnen erg agressief zijn voor onderliggende verflagen.

Enamels (verdunbaar met wasbenzine en vergelijkbare middelen) zoals die van Revell en Humbrol kunnen zonder problemen over watergedragen acryls (verdunbaar met water) zoals Vallejo, Revell Aqua en Tamiya in de glazen potjes.

De niet-watergedragen acryls zoals spuitbusverf van Tamiya, Revell en Humbrol (vooral die laatste kan bijzonder agressief werken) kunnen zelfs goed gedroogde enamels en watergedragen acryls aantasten. Bij gebruik van "acryl" spuitbussen altijd even uitproberen dus!

Vergelijkbaar voorbeeld: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=51244&p=1007010#p1007010

E

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2019 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6559
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Oppassen, als je Tamiya spuitbus over Tamiya potjes gaat spuiten, krijg je hetzelfde als je nu voor hebt. De samenstelling van de spuitbus is anders dan die van de potjes. Je kan dan beter de spuitbussen van Gunze Sangyo gebruiken.

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het heeft dus in feite niets met 'merk' te maken, ik combineer al jaren probleemloos Revell Aqua potjes met Tamiya Acrylic potjes en diverse spuitbussen lak erover. Maar als je met verschillende 'samenstellingen' door elkaar gaat werken, krijg je dus problemen. Bij twijfel dus altijd proefstukjes gebruiken.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2009 19:58 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
MarChant schreef:
... als je met verschillende 'samenstellingen' door elkaar gaat werken, krijg je dus problemen.


Dat is inderdaad wat ik ook uit de posts haal. Niet-watergedragen en watergedragen verf bij twijfel niet op elkaar gebruiken dus.
Nu heb ik een paar spuitbussen nader bestudeerd, maar van wat erop staat kan ik niet op uitmaken of het nu het een of het ander is. Vervelend.
Bij allen staat acrylic paint, that's it.

Is er geen overzichtssheet/ matrix van de meest voorkomende verfmerken en -soorten en hoe die zich wel/ niet met elkaar verdragen?
Dat zou toch een keer een mooi projectje zijn voor een modelbrouwer lid die hier veel ervaring in heeft om dit in ons forum op te zetten en ter aanvulling van ervaringen van anderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 feb, 2019 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2788
Woonplaats: Dongen
Ik zie dit pas net, maar ik heb tot nu altijd gewerkt met Tamiya acrylics en enamel washes van Humbrol en dat werkt tot nu toe perfect zonder problemen.

Het zit hem inderdaad in de samenstellingen. Het gaat om hoe agressief het spulletje is dat in de betreffende verf zit.
Wat MarChant al aangeeft, met merk heeft het niets te maken.
Lak van de Action kun je gewoon gebruiken, doe ik ook. Geen enkel probleem.

Daarom bij washes ook geen thinner gebruiken, maar white spirit.

Als ik je iets mag aanraden, gebruik nooit matt varnish van Humbrol.
Bij een dio van me kreeg ik te maken met frosting, na research bleek dat een veelvoorkomend probleem met deze matte lak.
Zie bijvoorbeeld de laarzen van het figuurtje.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 29 aug, 2009 19:58 pm
Berichten: 70
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
no leaf clover schreef:
...Bij een dio van me kreeg ik te maken met frosting, na research bleek dat een veelvoorkomend probleem met deze matte lak.
Zie bijvoorbeeld de laarzen van het figuurtje.


Dat is nou precies het effect wat bij mij ook is gebeurd...frosting heet dit dus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement