Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 19:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2008 3:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
:P :P :P :P :P :P :P

Vandaag was hij er dan, de postbode! Foto's van de doos en het raamwerk staan reeds in Homehost zijn topic dus laat ik die achterwege.

Dus,..... vanavond aan de slag gegaan. Ik ga de U-552 brouwen, dus moesten er wat vloedgaten aangepast worden. Ik had niet de ruimte op het model om ze allemaal te doen helaas, maar de de meest in het oog springende heb ik kunnen doen.

Hier een foto van de achterzijde:

Afbeelding

De stemming zat er lekker in dus ben ik doorgegaan. De romp is samengevoegd en daar heb ik het bij gelaten.
Ik heb geleerd van Homeghost zijn topic en ik zag daar dus dat als je alle torpedoluiken openzet je zo je model in kunt kijken. Daarom heb ik ervoor gekozen om slecht de onderste twee open te laten en de bovenste te sluiten. Ik heb de onderste luiken meteen in de verf gezet. Daarvoor heb Aquacolorverf van Revell gebruikt. Dat werkt echt heeeeeerlijk. Ben erg tevreden over het spul en ben blij dat ik het besteld had. Ook de roestkleur is kant en klaar van Revell. Persoonlijk vind ik het een mooie kleur roest.

Afbeelding

Nu mag het beestje even lekker rusten en drogen. De volgende keer mag ik met de kiel aan de slag. Hij is mooi gesloten, maar mag wel een schuurwerkje gebruiken. De naad is, zeg maar, goed zichtbaar. Maar dat is niet iets wat ik niet op kan lossen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2008 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ik vind het prachtig dat je er met zoveel enthousiasme aan bent begonnen.
Doch je hebt een kleine fout gemaakt.

De klinknagels van de torpedoluiken.Deze staan,bij normaal gebruik,volledig onder water.

Derhalve roesten(oxyderen)deze nauwelijks.
Dat gebeurt alleen bij directe toevoer van zuurstof.

Ik zou,eventueel later,over de nagels vuil danwel algaanslag aanbrengen.Dus over het roest.Zo behoef je de roest niet te verwijderen,en geef je daarmee er een ietwat extra visueel plaatje aan,door een heel klein beetje te laten zitten ervan,maar niet veel :wink: .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2008 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik begrijp direct wat je bedoeld. Ik ben gewoon weer veels te enthousiast aan het werk gegaan. Het is geen onherstelbare fout en zal zeker worden aangepast. Wat ik bij je heb afgekeken is dat ik het dek een paar stappen eerder heb geplaatst. Tot op heden geen spijt. Derhalve blijft jouw topic een belangrijke leidraad in mijn brouwproces. Ik ga nog even verder, en wellicht dat ik straks weer wat foto's plaats.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 3:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Even een korte update!

De romp zit in elkaar en de tjet zit erop. Dit was een aardig karwei en heeft me een paar avonden aan het werk gehouden. Daarvoor ben ik ook een aantal avonden flink met plamuur bezig geweest dus het plakken der onderdelen is alweer een tijd geleden.

Het tjetten heb ik gedaan met een penseeltje. Dit ten eerste omdat ik geen airbrush bezit en ten tweede hadden ze die vroeger ook niet. Ook vandaag de dag worden marineschepen met een "ratje en een rolletje" in de verf gezet. Al ben ik over het resultaat erg tevreden. De Aquacolor van revell overtreft mijn verwachting. Droogt snel, geurt niet en laat geen strepen achter. Bovendien krijg je een prachtig mat resultaat. Ik heb slecht een tweetal bruikbare foto, maar het geeft een aardig beeld van de stand van zaken.
Je herkend de U-552 er al in, en zelf de vroege versie is er uit te halen.

Laat het commentaar maar komen, ook zijn het twee plaatjes.

Afbeelding

Deze foto laat zien dat ik de ankerkluis al wat verweerd heb. Ik ben gewoon aan het spelen gegaan met de roestkleur van revell en heb tot slot er een zwarte wash overheen gedaan.
Afbeelding

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ah...je gaat vlud zeg.De romp zit al in elkaar.
Jammer dat we daar geen tussenstap foto`s van hebben kunnen zien.

Als ik het goed begrijp,heb je de romp gerold in de paint?.
Dat is eens iets nieuws,had ik ook wel graag gezien.

Wat betreft de weathering van het anker,probeer eens een wash rondom het anker,waarbij je de romp op haar zijkant legt.Geeft een mooi resultaat.

En daarna trek je wat kleine roestsporen vanuit het ankerkluis recht naar beneden,niet zijdelings.En dan vanuit dik(bij het anker)naar vrijwel kleurloos uitlopend naar beneden...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
homeghost schreef:
Ah...je gaat vlud zeg.De romp zit al in elkaar.
Jammer dat we daar geen tussenstap foto`s van hebben kunnen zien.

Als ik het goed begrijp,heb je de romp gerold in de paint?.
Dat is eens iets nieuws,had ik ook wel graag gezien.

Wat betreft de weathering van het anker,probeer eens een wash rondom het anker,waarbij je de romp op haar zijkant legt.Geeft een mooi resultaat.

En daarna trek je wat kleine roestsporen vanuit het ankerkluis recht naar beneden,niet zijdelings.En dan vanuit dik(bij het anker)naar vrijwel kleurloos uitlopend naar beneden...

Ron.


Nee,ik de romp geverft met een klein penceeltje. Een echte aanslag op mijn geduld. Je tip voor de ankerkluis ga ik zeker toepassen.

de reden dat mij roestsporen schuin lopen is omdat naar mijn weten een schip altijd wat achteruit vaart als ze het anker laat vallen. Dan trekt de ketting een schadespoor dat schuinafloopt.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 16:50 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik wil mij er niet teveel mee bemoeien, iedereen bouwt op eigen wijze. Maar wanneer een sub voor anker ligt, dan is deze toch aan de oppervlakte. Dan stroomt het water dat daar dus zit recht naar beneneden. Wel is het zo dat de beschadiging van de ketting schuinloopt. Waneer daar roest aan zit. Loopt deze van de schuine kettingbeschadiging recht naar beneden. De zwaartekracht doet de rest om maar zo te zeggen. :lol:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
modelengeneer schreef:
Ik wil mij er niet teveel mee bemoeien, iedereen bouwt op eigen wijze. Maar wanneer een sub voor anker ligt, dan is deze toch aan de oppervlakte. Dan stroomt het water dat daar dus zit recht naar beneneden. Wel is het zo dat de beschadiging van de ketting schuinloopt. Waneer daar roest aan zit. Loopt deze van de schuine kettingbeschadiging recht naar beneden. De zwaartekracht doet de rest om maar zo te zeggen. :lol:


Ik kan me niet anders dan gewonnen geven. We hadden ieder wat anders voor ogen. Jullie bedoelde het roestwater, ik de roest die op de schade onstaat. Ik had nog geen eens aan het roestwater (iod) gedacht. Moet ik zeker dus nog doen. Thanks

@modelengeneer: Als ik niet zou willen dat een ieder zich ermee kon bemoeien, dan had ik zeker niet actief op dit forum geweest. Als ik slechts wil horen dat het "zo prachtig", dan vraag ik het aan mijn vrouw. Die zou zelfs "schitterend schat" roepen als de roestsporen de zwaartekracht zouden tarten en omhoog zouden lopen. Kortom, knallen dus met het commentaar, ik kan er alleen maar beter van worden.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 feb, 2008 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
That`s the spirit :P ...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2008 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Omdat ik toch het commentaar kreeg dat ik een aantal stappen niet op de gevoelige plaat had vast gelegd en ik zelf toch ook graag een volledig brouwverslag lees, toch weer een paar plaatjes.

Voordat ik verder ga met mijn update, wil ik toch nog even kwijt dat de belangstelling voor de groepsbouw mij toch wat tegen valt. Van de 5 a 6 die op voorhand mee wilde doen, zijn er pas 3 actief. Maar goed, dit is me van het hart, dus op verder met die geit.


Ik heb als laatst gewerkt aan het dek. Ik heb het in de opgegeven kleur van Revell geverft, en vervolgens heb ik het voorbeeld van Homeghost overgenomen en plakaatverf gebruikt. Homeghost had me een andere tip in een p bericht gegeven, maar ten eerste was de kleur zwart niet meer voorradig en wilde ik toch graag verder zonder op een bestelling te moeten wachten.
Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat, al zag op de foto's dat ik een aantal puntjes nog wat aandacht mag geven. Dit is echt het absolute voordeel van foto's maken. Kijk en huiver, en schiet maar raak met het commentaar.

Afbeelding
Voor degene die zich afvraagd waarom boten en schepen vrouwelijk zijn!!
Afbeelding
De close-ups:
Afbeelding
Afbeelding

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement