Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hulp Bumpers gieten 1:18
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
goedeavond mensen. Ik ben al een poosje bezig met het gieten, maar dit alleen tot nu toe met vlakke delen.
Maar nu wilde ik bumpers na maken maar hoe kan ik dit het beste doen?
Ik ben van alles aan het bedenken maar ik heb werkelijk geen idee.
Ok betreft het gieten dat wel, Maar hoe krijg ik het heel eruit?
Een bumper loopt inmiddels half rond...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!


Mvg Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
'k heb heel wat gekkere dingen gegoten dan simpele bumpers.. tot een complete rider figuur aan toe..

Wat ik zou doen in het geval van een bumper, is "Stijgend gieten".. lijm een stukje sprue aan de bestaande bumper aan één kant, en een ander stuk sprue aan de andere kant.. en dan zo dat ze samen met de bumper een "u" vormen.
die 2 stukken sprue moeten buiten de mal steken, zodat je als je de mal rechtop zet 2 gaatjes aan de bovenkant hebt.. met een injectiespuit kun je dan door kanaal van de lange sprue de boel van onder af vullen, tot het uit het andere gaatje stroomt.. dan zit je mal vol..

Om je mal in 2 delen te maken, neem je plastiline, waar je de bumper en de stukken aangelijmd sprue in boetseert tot de helft, dan giet je daar siliconenrubber op om één helft van de mal te maken, als dat hard is, draai je dat deel om, en giet je siliconenrubber op de andere kant..

Meestal giet ik daar met Hars een kastje omheen als de mal klaar is.. dan zit alles goed op zijn plek.. je maakt dus als het ware een kokertje waar de mal in gaat..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Arie Kabaalstra schreef:
'k heb heel wat gekkere dingen gegoten dan simpele bumpers.. tot een complete rider figuur aan toe..

Wat ik zou doen in het geval van een bumper, is "Stijgend gieten".. lijm een stukje sprue aan de bestaande bumper aan één kant, en een ander stuk sprue aan de andere kant.. en dan zo dat ze samen met de bumper een "u" vormen.
die 2 stukken sprue moeten buiten de mal steken, zodat je als je de mal rechtop zet 2 gaatjes aan de bovenkant hebt.. met een injectiespuit kun je dan door kanaal van de lange sprue de boel van onder af vullen, tot het uit het andere gaatje stroomt.. dan zit je mal vol..

Om je mal in 2 delen te maken, neem je plastiline, waar je de bumper en de stukken aangelijmd sprue in boetseert tot de helft, dan giet je daar siliconenrubber op om één helft van de mal te maken, als dat hard is, draai je dat deel om, en giet je siliconenrubber op de andere kant..

Meestal giet ik daar met Hars een kastje omheen als de mal klaar is.. dan zit alles goed op zijn plek.. je maakt dus als het ware een kokertje waar de mal in gaat..



Ik gebruik siliconen rubber trouwens en giet hars. Ben ik helemaal vergeten erbij te zeggen. Maar dat gedeelte met 2 buisjes zeg maar snap ik, en zo heb ik het er ook al staan.. Maar er zitten gaten in de bumper. En hoe kan ik dit als twee delig gieten? Kan ik hier geen foto opzetten zodat ik kan laten zien zeg maar hoe ik het nu heb?

mvg bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
kijk even in het help topic over hoe je foto's plaatst.. maar gaten in onderdelen?.. nou en..

'k heb wielen gegoten voor een Bugatti Type 35.. da's één en al gat.. boeie.. :lol:

Wat te denken van bijvoorbeeld een rijderfiguur?..

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =26&t=2722

Hier vind je zo'n beetje alles wat je wilde weten over resin gieten, maar wat je niet durfde te vragen..:)

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Arie Kabaalstra schreef:
kijk even in het help topic over hoe je foto's plaatst.. maar gaten in onderdelen?.. nou en..

'k heb wielen gegoten voor een Bugatti Type 35.. da's één en al gat.. boeie.. :lol:

Wat te denken van bijvoorbeeld een rijderfiguur?..

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =26&t=2722

Hier vind je zo'n beetje alles wat je wilde weten over resin gieten, maar wat je niet durfde te vragen..:)


oww durfde het wel te vragen hoor hahaha, weet alleen niet zo goed hoe k het moet uitleggen hahahaha


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
photo 393800
photo 393799

Hierbij mijn 2 fotos. Nu nog het goetwerk. :') hahaha

mvg bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Zo krijg je de lucht er niet uit..

Best mogelijk dat als je de bumper gewoon vlak legt, en bovenop 2 stukjes sprue plakt, dat het al gaat..
dus de achterkant van de bumper inboetseren, je begint met het volboetseren van de achterzijde, dan tegen een blok plastiline aanboetseren zodat ie vrij staat van de onderplaat, en dan aan de bovenkant tot halverwege de stukken sprue aanboetseren.. kastje erom.. ingieten met rubbubububerrr.. en dan als de rubber hard is..plastiline eruit... beetje loswas op de achterkant van de bumper en het rubber (spuitbusje Acmos werkt geweldig) en dan de achterkant ingieten..

als je netjes boetseert kun je de naadjes van de mal net om het randje van de bumper krijgen.. waar je ze er zo af kan schrapen na het gieten van de hars ( zie ook het rider topic)..

Gietkistje kun je heel makkelijk maken van Legoblokjes.. die koop je tegenwoordig in speelgoedwinkels als "schepgoed".. even uitrekenen hoeveel je nodig hebt.. en klaar.. ( ik dichtte de naadjes meestal af met aluminiumtape als ik Rubber in ga gieten..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Ja maar als ik hem vlak leg dan krijg ik de rand van de bumper er ook niet mooi op. Maar deze moet dus zwz in 2 gedeeltes gemaakt worden? En die spreu ofzo waar je het over hebt dat heb ik niet. haha. Enigste wat ik heb is het meng spul en klei haha.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 19:14 pm
Berichten: 34
Ik stuur je even een PB, misschien net zo handig haha.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2016 8:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je modelbouwdoos zou boordevol sprue (=gietraam) moeten zitten, Bryan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement