Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2016 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 apr, 2016 19:13 pm
Berichten: 2
Hoi,

Ik heb al een tijdje interesse in model bouwen en wil het nu dan ook daadwerkelijk proberen.

Ik ben 37 dus begin laat, en misschien heb ik het ook niet in de vingers, maar daar zul je toch achter moeten komen.

Maar hoe begin je?
Welke schaal is het makkelijkst om te beginnen?


Mijn interesse is de Britse en Duitse gevechtsvliegtuigen in WW2.
Met andere woorden ben eigenlijk benieuwd hoe jullie zijn begonnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2016 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Hoi Janko,

Hoe ik ben begonnen weet ik niet meer, maar om te beginnen zou ik gewoon even een spitfire van airfix kopen, schaal 1/72 ,daar kan je je geen buil aan vallen

http://www.airfix.com/uk-en/supermarine ... -1-72.html

Deze schaal is niet duur ( in vergelijking met de grotere modellen ) en kan je er even in komen

Veel plezier
Peter

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2016 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Om te beginnen is het beter om met een paar goedkope kitjes te starten, zo leer je schilderen, plamuren, schuren en is de startkost van de hobby niet zo groot. Gaandeweg kan je beter materiaal aanschaffen. Maar om te beginnen is een zijkniptang, scherp mesje, een beetje schuurpapier van 400 - 800, lijm, penselen, een beetje verf en geduld voldoende. Mocht je in de buurt een club hebben, ga er gerust naartoe, de mensen daar zijn ook zeker bereid om je dingen te tonen en te leren

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2016 22:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Ik ben ( lang geleden ) begonnen met vliegtuigjes van Matchbox 1:72 en militaire voertuigen 1:76 ook van Matchbox.
Tegenwoordig kan je heel leuk beginnen met de kitjes van Revell en Airfix zijn goedkoop en redelijk goed te bouwen.
Gewoon beginnen en je niks aantrekken van wat je hier soms langs ziet komen ( ervaring komt vanzelf ) :D .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2016 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, hoe begin je... goeie vraag, bij mij een heel verhaal maar om het kort te houden: bij mij is het als kleine jongen begonnen met LEGO waar ik toen al probeerde om dingen na te bouwen. Ik was een jaar of 10 - 12 toen ik mijn eerste bouwkitje in handen kreeg, dat was iets kleins, zoiets als die speeltjes die je nu nog in bvb Kindersurpise vind, kort daarna ontdekte ik de bekende plasticzakjes van Airfix, in die tijd speelde ik ook met de soldaatjes van Airfix en die kleine tanks en vliegtuigjes kwamen dus goed van pas. Begin jaren '70 van vorige eeuw kwam hier Tamiya op de markt en begon ik met een grotere schaal, later heb ik mijn mentor zaliger leren kennen die mij volledig inwijdde in de wereld van de modelbouw. Stilaan groeide de interesse meer en meer en kregen mijn modellen meer vorm, besteedde ik meer aandacht aan het realisme, de geschiedenis en details, waar vroeger de modelletjes bedoeld waren om mee te spelen werden het nu pronkstukjes om op de plank te zetten. De opkomst van F. Verlinden was de aanloop tot de aftermarketmarkt en toen was het hek helemaal van de dam.
Ik wil even mijn mentor zaliger citeren die ooit zei: " als je een modelbouwdoos koopt en als het nadien ineen steekt en het lijkt op wat het moet zijn, ben je al goed bezig!" of zoals een spreuk zegt: "spring niet verder dan je stok lang is".
Nu ja, ervaring groeit met de tijd, dat koop je niet en ik beaam wat anderen hier voor mij al zeiden: koop een simpel kitje van Airfix of Revell, probeer dat proper in elkaar te zetten, open hier een bouwverslag met foto's van je vorderingen tijdens de bouw en we zullen je met raad en daad bijstaan. Staar je niet blind aan al die mooie, schijnbaar perfect lijkende modellen die je hier ziet voorbijkomen, de bouwers ervan hebben jaren ervaring en zijn tenslotte ook van nul af begonnen met vallen en opstaan.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 mei, 2015 11:18 am
Berichten: 267
hoe ik ben begonnen:
me broer kreeg een airfix setje figuren (russen geloof ik) maar ik speelde er maar wat graag mee maar na een tijdje was daar de lol van af en een jaar (ondertussen was ik al acht) niet meer aan gedacht tot dat de man van mijn oppas de zolder aan het opruimen was die zelf ook vroeger gehobbyt heeft en we kregen een verhuisdoos mee met al afgebouwde voertuigen, veel figuren en bouwdozen en toen begon het pas echt mijn broer en ik die het toen nog samen deden vonden dat er een ondergrond bij moest dus naar de plaatselijke modelbouwwinkel waar we een grasmat een bomen kochten en plakken maar (met alleslijm :roll: ) maar de voertuigen niet want je moest er wel mee spelen twee jaar later was ik en me broer iets minder nog steeds bezig met tamiya kitjes maar toen ik op de zolder van mijn oma aan het verstoppen was zag ik een tamiya doos van 88mm flak liggen ik pakte hem en er zat allemaal gereedschap in toen ik naar me oma ging om verhaal te gaan halen bleek dat mijn overleden opa en nog levende oom aan modelbouw hebben gedaan het zit dus eigenlijk in het bloed het bleek zelfs zo te zijn dat mijn opa een hele spoorbaan op zolder had staan dus als beginner al wat goed gereedschap en toen gewoon veel gebouwd en nu dan net 13 jaar en ik zie mijn oude modellen denk ik wat de @$#&^% ben ik vooruit gegaan tot zover mijn verhaal
veel plezier met bouwen

_________________
I LOVE MODELBOUW


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 16 apr, 2016 19:13 pm
Berichten: 2
Allereerst bedankt voor jullie reacties, je kan aan de snelle reacties wel zien dat de modelbouw wel leeft!

Ik zal jullie adviezen ter harte nemen en een simpel pakketje bestellen, mijn doel zal dan eerst ook zijn het goed vlak maken (schuren) en het lijmen onder de knie krijgen.
Ik denk dat ik in eerste instantie wat minder aandacht zal geven aan het verven.

Hee Bedankt!

~Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een verstandig besluit Jan, laat het verven nog even voor wat het is en concentreer je eerst op de bouw zelf. Het bouwen op zich is de eerste stap, breng je dat tot een goed einde kan je verder gaan. Veel succes en we hopen dat je plezier vind in de hobby... open ook dra een bouwverslag zodat we waar nodig kunnen helpen. Schroom ook niet om vragen te stellen en hulp te vragen indien nodig.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement