Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 01 okt, 2016 17:02 pm
Berichten: 6
Hallo Beste leden,

Mijn naam is Morvin en ben nieuw op de site, ben modelbouwer van vrachtwagens.
Momenteel ben ik bezig met een daf 95 380 ati , Het is een restauratie project en wil-
graag zelf decals maken.
Ik ben op dit gebied onervaren heb wel het juiste papier voor mijn inktprinter.
Heeft iemand van jullie tips voor het volgende

-Hoe bereken ik een logo in de juiste maten voor schaal 1:24 ?
-Wat voor progamma is het beste om mijn ontwerp te maken , heb een standaart progamma op de pc , .

- Heeft iemand een adresje waar ik in de toekomst voor een leuke prijs decal papier kan bestellen?

Bij voorbaat hartelijk dank,

Groetjes ,

Morvin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 okt, 2016 19:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11868
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het berekenen van de schaal is eenvoudig, je meet het logo in werkelijkheid en deelt dan deze afmeting door 24. Wijzig de afmeting van je afbeelding naar deze maten, de eigenschappen van de afbeelding zullen vertellen hoe groot het afgeprint wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 01 okt, 2016 17:02 pm
Berichten: 6
hartelijk dank steven voor de info , ga er mee aan de slag :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2016 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
v8morvinv8 schreef:
Mijn naam is Morvin en ben nieuw op de site, ben modelbouwer van vrachtwagens.
Momenteel ben ik bezig met een daf 95 380 ati , Het is een restauratie project en wil-
graag zelf decals maken.

Reken op veel (mislukte) experimenten als je je eigen decals wilt ontwerpen en printen! Als je sneller klaar wilt zijn, ga dan eens kijken bij:

http://decals.nl/

Die doen dit de hele dag, en tegen redelijke prijzen. Op de Modelbrouwersdag hadden ze een hele tafel vol met voorbeelden liggen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 01 okt, 2016 17:02 pm
Berichten: 6
Dank je voor de tip rob :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Zelf je decals printen is niet heel moeilijk.. en gaat het een keer mis?. nou en.. print je ze gewoon nog een keer..

'k heb zelf al vaker decals geprint, het tekenen doe ik met een CAD programma, omdat ik vanuit mijn werktuigbouwkundige achtergrond daar het makkelijkste mee kan werken.
elke afzonderlijke kleur krijgt zijn eigen laag, en ik maak alle lagen apart op, om ze uiteindelijk op de papierlayout pas samen te voegen.

In een Cad Pakket kan je ook vaak afbeeldingen importeren, ik trek ze dan over, en verschaal ze tot het formaat wat ik wil hebben.. wel makkelijk als je één logo in meerdere formaten wilt hebben.. gewoon eerst de grootste op de juiste schaal zetten.. en dan kopieren, en de eerste kopie verschalen naar het kleinere formaat.. en die dan weer kopieren zoveel als je er nodig hebt..

Als Printerinstellingen gebruik ik altijd "overig Fotopapier" en Extra Lang drogen..

Na het printen laat ik ze een dagje stofvrij drogen, en dan coat ik ze af met blanke lak of Decal Sealer..nog een dagje wachten.. en dan kun je ze uitsnijden en op je model plakken

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Arie Kabaalstra schreef:
'k heb zelf al vaker decals geprint, het tekenen doe ik met een CAD programma, omdat ik vanuit mijn werktuigbouwkundige achtergrond daar het makkelijkste mee kan werken.

Arie, ik durf het bijna niet meer te vragen, maar heb je files voor de Racing Team Holland Porsche 906 nog kunnen vinden? In onze club is iemand met het Airfix 1/32 model in oranje, maar dan zonder de decals. Ik zou ze graag nog eens voor hem printen.

Morvin, als je zelf wilt gaan tekenen (leuk werk!) dan heb ik een uitvoerige webpagina over Alps decals:

https://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2016 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Rob, nee sorry.. ik heb er nog niet naar gezocht om eerlijk te zijn.. ik heb een enorme bak backup bestanden, en daar moet ie ergens tussenstaan.. maar waar?..
ik ben net uit de werkplaats.. bezig met 6 horlogesteunen voor een "rijke verzamelaar".. moeten deze week geleverd worden.. , Volgende week een werkbank bouwen, nog een paar horloges afbouwen.. heb zelfs dit jaar de Brouwersdag moeten missen

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Arie Kabaalstra schreef:
Rob, nee sorry.. ik heb er nog niet naar gezocht om eerlijk te zijn.. ik heb een enorme bak backup bestanden, en daar moet ie ergens tussenstaan.. maar waar?.. ik ben net uit de werkplaats.. bezig met 6 horlogesteunen voor een "rijke verzamelaar".. moeten deze week geleverd worden.. , Volgende week een werkbank bouwen, nog een paar horloges afbouwen.. heb zelfs dit jaar de Brouwersdag moeten missen

Dan wacht ik braaf tot je wel tijd hebt! Succes met de horloges.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement