Zo, nog net op tijd de F-51 klaar.
Eerst moest er nog het een en ander gebeuren, als eerste de raketten. De staartvinnen waren niet goed aangebracht , bij het lanceren zouden ze tegen de rails aankomen. De staartvinnen losgezaagd en 45 graden verdraaid weer vastgelijmd en meteen ook maar het uiteinde uitgeboord.
Toen werd het tijd voor de spuitjob. Eerst de romp in Aluminium metalizer van Model Master gezet, dit is een metaalkleurige verf die je na 10 minuten droogtijd kunt oppoetsen tot een echte metaalglans. Het was de bedoeling de romp in bare metal te maken en de vleugels in aluminium lak. Hoewel ik in een bouwdip zat, heb ik wel veel gelezen op fora. Op ARC stond een heel artikel over de Mustang en daar werd verteld dat de vleugels
altijd geplamuurd en gelakt werden. Dit omdat de vleugels een laminair profiel hebben en dit is heel gevoelig voor kieren, de wervelingen die hierdoor ontstaan leveren een groot prestatieverlies op.
Uiteindelijk was het resultaat een beetje teleurstellend, de metalizer verf heeft een minder goede hechting dan normale enamel en bleef gedeeltelijk aan het Tamiya tape hangen. Ook was er weinig kleur- en structuurverschil met de aluminiumverf op de vleugels.
Excuses voor de wazige foto's maar in mijn haast heb ik niet de tijd genomen de foto's te controleren voor ik verder ging met bouwen.
Na de eerste 2 spuitbeurten;
Daarna het rood gespoten (voor het afplakken eerst de tape "dood" gemaakt), en daarna het zwarte antiglare panel.
Bijna bij de eindstreep;
Daarna het afbouwen; een zwarte wash in de wielbakken, landingsgestel en wieldeuren erop, napalmtanks en raketten eronder. Toen werd het tijd voor de decals. In eerste instantie ging het niet helemaal goed, de decals op de ondervleugel krulden na het drogen om. Zonder goed na te denkenheb ik ze met P+ vastgezet. Op zich lukte dit goed, maar er bleven wel luchtbellen onder het decal zichtbaar. Uiteindelijk was dit helemaal niet nodig geweest omdat ik nog reservedecals had liggen
.
Ook het krullen van de decals had voorkomen kunnen worden, de decals reageren niet zo goed op sol, maar als je alleen set gebruikt laten ze zich probleemloos en strak aanbrengen.
Daarna de propbladen en de canopy aangebracht, en met wat fijn gemaakt pastelkrijt sporen bij de mitrailleurs en de uitlaten aangebracht. Het uiteindelijk resultaat bij de mitrailleurs vind ik mooi subtiel, bij de uitlaten misschien iets te licht.
Klaar!
Lessons learned:
Niet meer aan een groepsproject met einddatum meedoen! Vorige keer met de BCC was het op het nippertje, nu weer.
Voor een bare-metal vliegtuig moet je heel nauwkeurig plamuren en schuren, want je ziet alles terug. Nog wat oefenen voor de F-86K!
Waarschijnlijk ga ik dan ook aan de gang met Alclad, Model Master metalizer vind ik het toch niet helemaal.
Volgende keer zo'n goedkoop kitje in het schap laten liggen! De pasvorm was belabberd en flash overdadig aanwezig. Voor 2 á 3 euro meer heb je een mooi model van Academy en dat scheelt een hoop ergernis.
De MAV decals waren boven verwachting goed (tenminste na de eerste aanloop problemen met het sealen
)
Gr. Sjaak