Vroeger, toen de kratjes bier nog van hout waren en je nog moest zuipen om de kachel aan te houden (prachtige tijd lijkt me dat
), toen was ik eens begonnen met de bouw van een 612 Scaglietti in een speciale trim. Vandaag de dag lag deze stof te happen op me brouwbureau en lag mijn airbrush te happen naar verf onder een laagje stof. Gisteravond een belofte gedaan, dus tijd om de eerste daden bij het woord te voegen dan maar.
Als eerste het body erbij gepakt en weer eens bekeken, want hier wou ik toch beginnen. En waar viel mijn oog dan op, de motorkap die eigenlijk heel raar sluit (nog erger met de insert van de motorbekleding erin):
Tja en dit kan je natuurlijk niet zo gaan spuiten, want dan kijk je altijd hier tegenaan. Dus een beetje warm water en die motorkap in me handen en buigen maar. Ging niet van harte, beetje passen, beetje buigen, maar het lijkt er nu enigsinds op. Ik ben niet totaal tevreden, maar beter als dit kan ik het niet maken:
Mocht het nou echt niks worden, dan moeten we maar voor alternatief B kiezen:
Zo gezegd, zo gedaan, dat was weer de eerste stap. Daarna de hele body goed geschuurd en alle moldlines weggeschuurd. Deze zaten zeker bij de achterramen op een nare plek waarbij je makkelijk de raamrubbers wegschuurd. Maar, lang leve mijn panelscriber die ik sinds mijn R8 bij elke auto wil gebruiken, dus na het schuren de paneellijnen opnieuw uitgediept. Dit is altijd een hele klus, maar het voegt wel iets toe vind ik. Dat was weer een stap dichter bij primer, schuren, scriben en dan natuurlijk even ontvetten. Sopje gemaakt, 612 afgespoeld en in de spuitcabine dat ding. Evo weer klaar gemaakt voor verf en aan de slag, eerste paar laagjes primer erop:
Primer afgelopen nacht laten drogen en rond de middag vandaag weer opgepakt. Hele body goed geinspecteerd en een paar kleine onregelmatigheden gevonden. Zo waren een paar kleine krasjes die eruit geschuurd of gevuld moesten worden. Ook stonden de voorste wielkasten mij niet aan. Paar foto´s van een echte bekeken en geconstateerd dat de voorkant bij de bumper in mijn ogen niet klopte, dus schuren geblazen. Als laatste waren de zijknipperlichtjes een gegoten puistje, dus heb ik er ook maar afgesneden en geschuurd en een gaatje geboord voor een nieuwe. Die ga ik dan tzt scratchen. Hier een foto van de aanpassing en een van de kleine onregelmatigheden die ik ben tegengekomen±
Als je dan de hele body weer bij langs bent geweest, alle onregelmatigheden hebt gevuld en weggeschuurd en de hele body waterproof hebt geschuuurd voor de volgende laagjes primer, krijg je een soort gevlechte koe:
Mooi grijs met wit is niet lelijk
. As we speak, zijn de laaste laagjes primer ook al aangebracht en met gemak al wel droog denk ik. Oftewel, als ik zo nog zin heb nog een keer waterproof schuren en de eerste kleurtjes
.
Gerwin