Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vasa (Wasa) op radio 1
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2011 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Vandaag bij OVT van de VPRO op radio 1 om 11.30 uur het eerste deel van twee delen over de Wasa. Wellicht wat leuke achtergrondinformatie voor hen die net als ik in de Wasa geïntereseerd zijn. Mocht je het missen dan zal de uitzending wel op de site van OVT terug te vinden zijn. Vond het wel uniek dat er überhaupt aandacht wordt geschonken aan de Wasa, vandaar det het mij wel vermeldenswaard leek.


Laatst bijgewerkt door Jakob op ma 02 mei, 2011 17:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2011 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Nou, heb naar de uitzending geluisterd en kan niet anders zeggen dan: schokkend!
Voor wie de Hollandse scheepsbouw of de Wasa een warm hart toedraagd een ontluisterende uitzending!
Het was schijnbaar de normaalste zaak van de wereld dat Hollandse schepen met grote regelmaat zonken, zelfs een saluutschot kon een schip al doen kapseizen!
En wat de benadering van de bouw van de Wasa betreft, het ging blijkbaar bij de voorbereidende gesprekken al mis, de Hollandse scheepsbouwers waren niet eens scheepsbouwers!
Mijn wereld stort in, postzegels verzamelen, is dat niet wat? :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2011 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
Ik kom eigenlijk niet zo vaak in dit deel van het forum dus vandaar de late reactie.
Ik denk dat het wel wat meevalt wat de Nederlandse scheepsbouw van toentertijd betreft.
Wasa heeft ruim 300 jaar onderwater overleefd en dat geeft eigenlijk toch wel aan de de Hollanders dondersgoed wisten hoe een schip te bouwen.
Wel is bekend dat de Engelsen laatdunkend over de Hollandse bouwmethode dachten maar ook aan hun kant zijn verhalen bekend van onstabiele schepen die bij het minste of geringste de neiging hadden te kapseizen.
Bekend voorbeeld daarvan is de voorgangster van de bekende HMS Victory, kortgeleden terug gevonden.

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement