Hallo,
De werking van een dieselmotor is eigenlijk heel simpel.
Een diesel werkt door zelfontbranding en een benzine wordt ontstoken dmv een bougie=vonk.
Doordat de zuiger van beneden naar boven gaat tijdens de compressie slag wordt het aanwezige lucht in de cilinder samengeperst.
Hierdoor ontstaat er een zeer hoge temperatuur in de verbrandingskamer=deel boven de zuiger als deze helemaal bovenin staat.
Door op het juiste moment diesel in te spuiten onder zeer hoge druk= hele fijne verneveling
Hierdoor gaat de ingespoten diesel vanzelf ontbranden.
Daarom loopt een diesel bij koude motor een beetje rumoerig.
Tegenwoordig is de inspuitdruk bij een personenauto diesel ongeveer 2500 bar !!!
Dit is heeel simpel uitgelegd hoe een dieselmotor werkt.
Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken maar dit is de basis van de verbranding
Hieronder een filmpje over de werking
https://www.youtube.com/watch?v=DZt5xU44IfQWanneer er nog vragen zijn stel ze dan gerust
gr. modellmaker